۱
۲
نکاتی درباره توتال و تحریم‌های آمریکا

توتال می‌ماند یا می‌رود؟

توتال علیرغم فرانسوی بودن بخشی از اقتصاد آمریکا است. لذا می‌بایست در چارچوب مکانیسم‌های موجود در آمریکا ، پاسخگو باشد. از این جهت شاید بتوان گفت توتال بیشتر در واشنگتن تنظیم می‌شود تا در پاریس یا بروکسل.
توتال می‌ماند یا می‌رود؟
دکتر محمود بابایی کارشناس ارشد اقتصاد بین الملل برای ميزنفت نوشت:

امروزه سوالی که در مقابل خود داریم این است که آیا توتال در ایران می‌ماند و  یا ایران را ترک خواهد کرد. می‌خواهم چند نکته در خصوص توتال و لزوم رعایت تحریم‌های آمریکا علیه کشورهای دیگر را مورد اشاره قرار داده و قضاوت را به خواننده بسپارم:
 
 
۱- توتال هر چند یک شرکت فرانسوی است، اما به دلیل چند ملیتی بودن دفاتر فراوانی در سراسر جهان دارد.

۲-  در ماه مه ۲۰۱۳ توتال با مقامات قضایی امریکا در خصوص پرداخت جریمه ۳۹۸ میلیون دلاری به آمریکا به دلیل تخلف از تحریم‌های اوفک و البته مسائلی دیگر به توافق رسید.
 
۳- در این توافق توتال تعهدات دیگری پذیرفت. از جمله  تعیین"  یک ناظر مستقل " برای بررسی برنامه پایبندی توتال به تحریم‌های امریکا. در ژوییه ۲۰۱۶ این ناظر مستقل تایید کرد که توتال برنامه مناسبی برای رعایت و پایبندی به تحریم‌های امریکا اتخاذ کرده است. متعاقبا مقامات آمریکایی این تاییدیه را مورد بررسی قرار دادند.
 
۴- توتال به دلیل سرمایه گذاری در بازار بورس و اوراق بهادار آمریکا می‌بایست گزارش سالیانه ریز فعالیت‌های خود را به کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا ارائه دهد.
 
۵- این حق سرمایه گذاران در بازار بورس و اوراق قرضه آمریکاست تا جزییات فعالیت‌ها و سرمایه گذاری توتال در جهان بویژه در کشورهای تحت تحریم آمریکا را بدانند.
 
۶- توتال علیرغم فرانسوی بودن بخشی از اقتصاد آمریکا است. لذا می‌بایست در چارچوب مکانیسم‌های موجود در آمریکا ، پاسخگو باشد. از این جهت شاید بتوان گفت توتال بیشتر در واشنگتن تنظیم می‌شود تا در پاریس یا بروکسل.
 
۷- گزارش توتال به کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا برای سال ۲۰۱۶ شامل ۳۶۸ صفحه است .
 
 ۸- گزارش توتال به کمیسیون فوق  ۱۰۳ بار اسم ایران را برده است.
 
۹- هم اکنون توتال ۵ تن را برای رعایت تحریم‌های آمریکا علیه ایران جهت هماهنگی با اوفک به استخدام خود درآورده است.
 
 
 
 
شنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۶ ساعت ۱۱:۰۹
کد مطلب: 19830
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *


حسن
Iran, Islamic Republic of
نمایش "توتال" برای جذب و انحراف سرمایه گذاری در ایران است. اقتصاد ایران مطابق فرمایش مقام معظم رهبری باید به یک اقتصاد مقاومتی ارتقا یابد. یک پایه این مقاومت بهینه سازی و نوسازی صنایع موجود کشور است. وقتی من یک چاه نفت فروزان را نمی توانم خاموش کنم چرا چاه های جدید هزینه کنم. اگر برنامه توسعه هست باید بهینه سازی , پایدار سازی و بازسازی صنایع در اولویت بالاتری قرار گیرد. نوسازی هدفش کاملا مشخص است! اگر تاسیساتی که دارای ظرفیت اسمی 100 هز بشکه ای است به جهت فرسودگی سالهاست با تولید واقعی 60% کار می کند. وقتی هزینه می شود برای نوسازی و بهینه سازی آن , حسابرسی می داند باید حداقل در موعد مقرر به همان 100 هزار بشکه برسد. اما وقتی قرار است میدانی مطالعه شود. وقتی قرار است توسعه یابد. وقتی قرار است 2 میلیارد دلار هزینه شود. تا بعد از 10 سال به 50% تخیل اولیه هم نرسد و صدها مشکل جدید ایجاد شود.
ایران باید در شرایط 5 ساله بعد از برجام به استحکام صنایع خود و ارتقای سطح استانداردهای تولید و فناوری در صنعت برنامه ریزی و اقدام می کرد. با تثبیت این شرایط هرگز بیم از تحریم جدید نخواهد داشت.
اکنون با این نمایش های مضحک توتال و ادبیات غیر کارشناسی IPC فقط دولت با یک حجم وسیع صنایع فرسوده و فناوری منسوخ مواجه می باشد.
محسن
Iran, Islamic Republic of
قرارداد با توتال ، ترفند وزیر جهت راضی کردن نمایندگان به رای اعتماد مجدد به وزیری بود که هیچ دستاورد قابل توجه ای در عملکرد چهار ساله اش نداشت . این ترفند با هماهنگی توتال و درست طبق برنامه ریزی از قبل انجام شده جهت امضا قرارداد در زمان انتخاب وزرا توسط رییس جمهور و معرفی به مجلس صورت گرفت