۲
۳
تمسک جویی به فرافکنی

فقط خودمان!

چاه 147 رگ سفید - میز نفت
چاه 147 رگ سفید - میز نفت
وحید حاجی‌پور/ «همه بد هستند٬ ما خوبیم». این عبارت خمیرمایه یادداشت محسن پاک نژاد معاون تولید شرکت ملی نفت در رزونامه اعتماد بود. قافیه به حدی تنگ آمده است که به مصاحبه تقطیع شده هدایت الله خادمی نائب رئیس کمیسیون انرژی درباره مهار چاه 147 رگ سفید چنگ زده می‌شود تا این را به «خورد» مخاطب دهد که ازبس خوبیم٬ منتقد سرشناس وزارت نفت هم به تعریف از عملکرد تیم مهار پرداخته است.

تمسک جستن به یک منتقد برای اثبات کارآیی خود٬ جایی جالب می‌شود که مصاحبه‌های اخیر نائب رئیس کمیسیون انرژی را مروری کنیم٬ مصاحبه‌هایی که ترجیع بندش ضعف تیم مدیریت عملیات مهار است. بحشی از مصاحبه خادمی با خبرگزازی مهر را ببینید:«بهتر است تماشاچیان  از منطقه عملیاتی دور شوند٬  تیمی از کارکنان شرکت ملی حفاری ایران و شرکت ملی نفت‌خیز جنوب در حال فعالیت در این منطقه عملیاتی هستند، فقدان آنچه در این میان احساس می شود، مدیریت واحد، یکپارچه و قوی است.»

وی ادامه می‌دهد:« اگر از تجربه افرادی که اسپینگر را طراحی کرده و از آن استفاده کرده اند استفاده کنند بی شک این عملیات زودتر به پایان می رسد.از سویی دیگر در صورتی که در زمان خفه کردن چاه از بالا تجهیزات فوران گیر آسیب ببیند بی شک اطفاء به تاخیر افتاده که دلیل این آسیب دیدن نیز را می توان بی تجربگی افراد حاضر دانست.»

نکته جالبتر در این میان آن است که مرد حراستی شرکت ملی نفت٬ سعی داشته به زبان فنی با مخاطب سخن بگوید ولی نمی‌توان عصبانیت و ناراحتی وی از شکست‌های پی در پی در رگ سفید را کتمان کرد؛ واقعا اگر این چهره حراستی دستی بر آتش مسائل فنی دارد٬ از کمیسیون انرژی متشکر می‌شویم فایل صوتی مباحث مطرح شده در این کمیسیون را منتشر کنند تا صحبت‌ها و گاف‌های اساسی  وی را در باره چاه 147 رگ سفید بشنویم که سوژه اعضای کمیسیون انرژی شد.

احتمالا این مدیر نفتی آگاه است که در کمیسیون انرژی چه گذشته است که چنین خادمی را برای  «نوردیدن» انتخاب کرده است. از این موضوع اما می‌گذریم و به «نيل آدامز» می‌پردازیم. پاک نژاد در بخشی از یادداشت خود به کتاب وی اشاره می‌کند که شاید برا مخاطبان جالب باشد ولی برای کسانی که می‌دانند در معاونت تولید چه بادهایی می‌وزد٬  پذیرفتن آنکه وی تا روز گذشته اصلا چنین نامی را می‌دانسته یا نه٬ یک مساله «خوشمزه» است اما خب٬ می‌پذیریم وی این کتاب را مطالعه کرده و می‌داند اصول مهار فوران چگونه است.

وی گفته است با وجود اینکه می‌دانستیم در عملیات  Top Kill شانس زیادی نداریم اما این عملیات را بارها انجام دادیم و در نهایت با اشاره به اینکه بهترین راه برای مهار این چاه  عملیات  Bottom Kill است ٬ تاکید کرده است ما بهترینیم. این القا شاید از نظر مرد حراستی بهترین راهکار جهت سرپوش گذاشتن بر شکست‌های پی در پی باشد ولی افتخار مهار چاه زمانی قابل اعتبار است که این چاه از سطح خاموش می‌شد و نه از عمق.

یادمان نمی‌رود وزیر نفت گفته بود این چاه 45 روزه خاموش می‌شود و هفته گذشته  هم  در یک مطلب نادرست گفت در صورت مهار چاه از عمق٬ برای نخستین بار چنین مهمی درتاریخ انقلاب رخ داده است. کسانی که به وزیر نفت اطلاعات دروغ درباره مهار 45 روزه مهار چاه داده بودند٬ همان‌هایی هستند که برای دور بودن از تشر وزیر نفت در شکست 45 روزه٬ عمق از مهار را «علم» کردند و گفتند این عملیات اصلا در 4 دهه اخیر تجربه نشده است!

خب آقای پاک نژاد نفتی نیستند٬ تجربه خاصی هم در نفت و مسائل فنی ندارند جز بخشی که خودشان بهتر می‌دانند چه بوده است٬ با این وجود فرض را بر این می‌گذاریم که وی «واقعا» نمی‌داند همه افرادی که امروز از آن‌ها به عنوان بهترین نام برده می‌شود٬ شاگردان تیم تخصصی اطفای مهار چاه هستند و خود نیز به آن اعتقاد دارند. تیم فعلی در میدان‌هایی آب دیده شده است که فرمانده‌‌هانشان به دلیل غرض ورزی شخصی و کینه توزی‌ها٬ با پاسخ منفی مدیرانی مواجه شدند که گفتند ما خودمان 40 روزه این چاه را مهار می‌کنیم.

فوران چاه 147  این هفته یا هفته آینده مهار می‌شود و دیکر آتلیه‌ای در کار نیست؛ تجهیزات فیلمبرداری و عکسبرداری امروز به رگ سفید فراخوانده شدند تا ثبت کنند مهار چاه را و انتشار انبوه در رسانه‌ها تا مبادا کسی به سوخت شدن بیش از 60 میلیون دلار از منابع ملی در رگ سفید پی ببرد. گاهی مهار چاه از سطح در کمتر از 45 روز مایه مباهات است و گاهی مهار چاه از طریق عمق طی 60 روز. کدام یک مایه افتخار است و کدام یک مایه افسوس٬ باشد برای تاریخ که خواهد گفت منابع ملی در آتش دروغ پردازی٬ نفاق و خصومت ‌های شخضی از بین رفت.
سه شنبه ۵ دی ۱۳۹۶ ساعت ۱۳:۳۹
کد مطلب: 19918
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
سلام خسته نباشید ؟ من میتوانم درخصوص مهار وعملکرد مهارگران فعلی کمی باشما درددل کنم بعنوان یه شهروندیاهموطن شاغل در شرکت ملی مناطق نفتخیز وکسی که حدود بیست وسه روز بیشترین ومآثرترین فعالیت راروی همین چاه رگ سیفید داشتم ولی بدلایلی نخواستن که من بیشتراز این سرچاه بمانم و فورا وشبانه من رو به اهواز فرستادن فقط میخواستم درددلی کرده باشم وشما بزرگوار را هم درجریان حقایقی مطلح کنم ؟
Iran, Islamic Republic of
بالاخره دیر یا زود این اتش باید خاموش ایا علت این واقعه ریشه یابی می شود که چرا چنین شد؟؟
Iran, Islamic Republic of
سلام آقای حاجی پور، برای ریاست دانشگاه صنغت نفت زنگنه با استعفای آقای دکتر هاشمی موافقت کرده و قرار است آقای دکتر نادر نبهانی را منصوب کند. آقای نبهانی آدم خوب است اما انتصاب ایشان چند نکته دارد. اولا ایشان یک سال و نیم دیگر بازنشسته می شوند و انتصاب ایشان نقض مقرراتی است که زنگنه روی آن تاکید دارد که کسانی که کمتر از دو سال به بازنشستگی آنها مانده نباید به این سمتها منصوب شوند اما نکته مهمتر آنست که آقای عامری نماینده آبادان دنبال انتصاب دکتر نبهانی است. آقای عامری دنبال عضویت هیئت علمی دانشگاه صنعت نفت بود که هیئت جذب دانشگاه صلاحیت علمی او را رد کرد و به همین دلیل آقای عامری بشدت مخالف دکتر هاشمی شده بود لذا با انتصاب دکتر نبهانی شاهد جذب دکتر عامری در هیئت علمی دانشگاه خواهیم بود که بر خلاف صلاحیت علمی وباج دیگری از زنگنه به نمایندگان است