در نشست خبری سفیر چین چه گذشت؟

50 هزارتومان برای پایان دادن به سانچی

3 بهمن 1396 ساعت 9:53

واکنش خبرنگاران به این رفتار، بازگرداندن پاکت‌ها بود و این سئوال مطرح شد چرا سفیر جمهوری خلق چین که هدفش از برگزاری این نشست رفع ابهامات درباره عملیات اطفای سانچی بوده اقدام به چنین کاری کرده‌است.


 روز شنبه نشست خبری در رابطه با چگونگی حادثه نفتکش ایرانی و امدادرسانی چینی‌ها در سفارت این کشور در اقدسیه تهران برگزار شد و سفیر مو سپید و کروات زده جمهوری خلق چین در سالن کنفرانس این سفارت میزبان خبرنگاران ایرانی و چینی بود.

«پانگ سن» در ابتدا از حادثه  آتش‌سوزی نفتکش ایرانی حرف به میان آورد و عنوان کرد که نفتکش سانچی پس از برخورد با کشتی فله‌بر «کریستال» دچار انفجار و سپس حریق شده‌است! وی در بخش‌های دیگری از سخنانش افزود کشتی‌های امداد و نجات بلافاصله خود را به منطقه حادثه اعزام شده‌اند و شایعاتی که در این باره وجود دارد که چینی‌ها سهل‌انگاری کرده‌اند، شایعه‌ای بیش نبوده است و به رسانه‌های ایرانی که اخبار نادرست را منتشر کرده‌اند تذکر داد‌ه‌اند.

وی در ادامه عنوان کرد که انتشار گازهای سمی و وجود دود و آتش مانع از این شده نیروهای امدادگر و تجسس چینی وارد نفتکش شوند و در ورود موفقی که به کشتی حادثه‌دیده داشته‌اند گرما و دود بسیار زیاد مانع از تجسس در اتاق امنیت و اتاق‌های استراحت خدمه ایرانی که در قسمت زیرین نفتکش بوده است. وی در پاسخ به سئوالم که چطور می‌تواند با این قاطعیت درباره برخورد کشتی ما با فله‌بر چینی اظهار نظر کند و چرا کشتی کریستال طبق کنوانسیون های بین المللی عمل نکرده و برای نجات وارد عمل نشده و محل را ترک کرده است، از روی کاغذهایی که مقابلش بود به دنبال پاسخی رسمی گشت و در نهایت جواب داد تا زمانی که جعبه سیاه سانچی گشوده و رمزگشایی نشود در این باره نمی شود اظهار نظری کرد!

پاسخ مقامات چینی بخصوص جناب سفیر برای خبرنگاران ایرانی توجیه مناسبی نبود. وی حتی به این سئوال که آیا از خدمه کشتی کریستال درباره بروز حادثه تحقیقی کرده‌اند پاسخ مناسبی نداد و عنوان کرد که اطلاعی از این موضوع ندارد و به این بسنده کرد که شایعاتی که درباره سهل انگاری امدادگران وجود دارد از ریشه و بن کذب است و همه تلاش‌شان را برای نجات جان خدمه ایرانی انجام داده‌اند و بیرون آوردن جعبه سیاه یکی از موفقیت‌های آنان بوده و هیچ اشتباهی از آنان سر نزده‌است.

 وی به این جمله بسنده کرد که مقامات ایرانی همچون دکتر ربیعی، وزیر کار و محمد راستاد، رییس سازمان دریانوردی کشورمان اذغان داشته‌اند که فعالیت‌هایشان چمشگیر و در خور توجه بوده است.

اما در پایان این نشست خبری یکی از کارمندان چینی سفارت مقابل در خروج پاکت‌هایی را به خبرنگاران اهدا کرد که پس از بررسی مشخص شد داخل آنها چک پول‌های 50 هزار تومانی است! واکنش خبرنگاران به این رفتار، بازگرداندن پاکت‌ها بود و این سئوال مطرح شد چرا سفیر جمهوری خلق چین که هدفش از برگزاری این نشست رفع ابهامات درباره عملیات اطفای سانچی بوده اقدام به چنین کاری کرده‌است. مگر اطلاع‌رسانی و کشف حقایق رکنی از رسالت جامعه خبرنگاران نیست؟ چرا باید جناب سفیر با این کار حیثیت اطلاع رسانی و شان خبرنگاران را زیر سئوال برده‌اند؟آیا در کشور خودشان چنین اقدامی مرسوم است!

حمید حاجی‌پور
مدیر مسئول میز نفت

 


کد مطلب: 20184

آدرس مطلب: https://www.mizenaft.ir/note/20184/50-هزارتومان-پایان-دادن-سانچی

ميز نفت
  https://www.mizenaft.ir