۰
۲
کمیسیون انرژی و خوشبختی وزارت نفت

هدیه‌ای ناب برای وزارت نفت

بدون تردید کمیسیون انرژی مجلس فعلی را باید ضعیف‌ترین کمیسیون انرژی تاریخ مجلس ایران به شمار آورد که نه از تخصص کافی در حوزه نفت برخوردار است و نه روحیه‌ای مطالبه گر دارد، تنها رابطه اغلب اعضای این کمیسیون با نفت، صرفاً حوزه نمایندگی‌شان است.
هدیه‌ای ناب برای وزارت نفت
وحید حاجی پور/ پتروشیمی بوعلی سینا دچار آتش‌سوزی مهیبی شد، دکل 95 فتح در آتش سوخت، سانچی طعمه حریق شد ولی دریغ از یک بازخواست؛ حتی دریغ از یک گزارش ساده از سوی کمیسیون انرژی که در رسانه‌ها منتشر شود.

 بدون تردید کمیسیون انرژی مجلس فعلی را باید ضعیف‌ترین کمیسیون انرژی تاریخ مجلس ایران به شمار آورد که نه از تخصص کافی در حوزه نفت برخوردار است و نه روحیه‌ای مطالبه گر دارد، تنها رابطه اغلب اعضای این کمیسیون با نفت، صرفاً حوزه نمایندگی‌شان است.

نماینده‌ای بدون شناخت از نظام قراردادهای نفتی به دفاع تمام‌عیار و کورکورانه از IPC می‌پردازد و کرم پور نماینده‌ای دیگر تنها وظیفه خود در کمیسیون انرژی را کتک زدن و مضروب کردن چند نیروی حراست نفت می‌داند. همراه همیشگی سفرهای خارجی وزیر نفت به اتریش و روسیه و ... و حضور در قاب‌های عکس افتخاری دیگر است برای اغلب اعضای کمیسیون انرژی. عضوی دیگر  هم برای مدیرعامل جدید مناطق نفت‌خیز جنوب به هر دری می‌زند تا آقای وزیر به انتخابش عمل کند.

طبیعی است وقتی این اعضای کمیسیون روحیه‌ای چنین دارند و به همکاران سابق خود در مجلس می‌نگرند که چگونه امروز کارمند نفت شده‌اند، حتماً در فضایی حرکت می‌کنند که قاعدتاً باید خط قرمزشان باشند. وقتی وزیر نفت در مجلس می‌گوید «نماینده بیکار» یعنی فساد و با اعتمادبه‌نفسی خاص می‌گوید به استخدام نمایندگان افتخار می‌کند طبیعی است که مسابقه سازش‌کاری در کمیسیون انرژی به راه بیفتد.

نماینده‌ای که در نفت استخدام شده است به پالایشگاه آبادان می‌رود و گردوخاک می‌کند، نماینده‌ای دیگر همواره در مدح وزیر نفت سخن می‌گوید و عضوی دیگر از کمیسیون انرژی هر آنچه را می‌گوید که وزیر نفت دوست دارد بشنود. کمیسیون انرژی فعلی از همان روز نخست حتی ژست مطالبه گری نداشت و هر چه بود دفاع مطلق از وزیر نفت و سیاست‌های این وزارتخانه بود. در چنین شرایطی کسی، نفت را مواخذه نمی‌کند که دلیل سوء مدیریت‌ها چیست.

قرار بود گزارشی از دلایل آتش گرفتن رگ سفید طی مدت ده روز به کمیسیون انرژی ارائه شود که پس از گذشت حدود دو ماه حتی یک برگه هم به این کمیسیون ارائه نداد و هر چه بود تعریف و تمجید از وزارت نفت بابت مهار 60 روزه چاه 147 رگ سفید بود. کسی نمی‌پرسد در رگ سفید چه گذشته است و مسئول جان باختن کارکنان حفاری و از بین رفتن بیش از 300 میلیارد تومان از منابع ملی چیست.

حتماً نباید از کسانی که به وعده استخدام خود «احسنت احسنت» می‌گویند انتظار بازخواست کردن مسئولان نفت را داشت که با یک بازدید و یک جلسه برای برخی مدیران لابی می‌کنند اما با کمال تأسف باید گفت که اغلب اعضای کمیسیون انرژی خود نه به وظایف ملی خود عمل می‌کنند و نه چارچوب نگاه منطقه‌ای خود را می‌شناسند. این نقد بیش از همه به تعدادی از نمایندگان استان خوزستان وارد است که کاملاً در زمین وزارت نفت بازی می‌کنند. در سفرهای وزیر نفت به خوزستان برای کنار وزیر بودن سرعت عجیبی به کار می‌گیرند تا باشند در تیترها و تصاویر.

کمیسیون انرژی همه کار می‌کند جز نظارت؛ شاید به تاسی از قدمای خود مشق می‌کنند که با اندکی دفاع از وزارت نفت در این وزارتخانه استخدام شوند. چه خوب بود کمیسیون انرژی یک گزارش عملکردی منتشر کند تا شفاف شود که این کمیسیون دقیقاً چه خروجی داشته است، گزارشی منتشر شود تا آگاه شویم چه کسی به وظایف خود عمل می‌کند و چه کسی کنار نشسته است. کمیسیون انرژی مجلس بهترین موهبتی است که خداوند به وزارت نفت هدیه کرده است.
شنبه ۷ بهمن ۱۳۹۶ ساعت ۱۰:۳۶
کد مطلب: 20216
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *


مجلس
Iran, Islamic Republic of
وقتی می گویند مجلس در راس است. برای فلج ساختن نظام اقتصادی کشور باید همیشه مورد هدف و خنثی بماند.
Iran, Islamic Republic of
قانون ممنوعیت به کارگیری نمایندگی قدیم و جدید مجلس در سمتی مشاوره و مدیریت تنها راه حل است قحط آدم که نیامده اینها تا حالا فاتحه کشور را خواندند کافی