۰
یادداشتی تامل انگیز از سید غلامحسین حسنتاش

آقای زنگنه٬ چه کسی 200 شرکت تأسیس کرد؟

ندس زنگنه درجایی از صحبتشان گفتند که صنعت نفت با 70 هزار نفر اداره می‌شود و الان بیش از دویست هزار نفر پرسنل دارد؛ اما کسی نپرسید که اگر چنین است چرا شما در دور قبلی وزارتتان 20 تا 30 شرکت در صنعت نفت را با کمترین بررسی و مطالعه به 200 تا 300 شرکت تبدیل کردید؟
آقای زنگنه٬ چه کسی 200 شرکت تأسیس کرد؟
میز نفت/ سید غلامحسین حسنتاش کارشناس ارشد انرژی طی یادداشتی نکاتی را درباره اظهارات وزیر نفت در برنامه نگاه یک مطرح کرد. در این یادداشت می‌خوانیم:
 
1- مهندس زنگنه به‌درستی اشاره کرد که پائین‌آوردن شدّت مصرف انرژی یکی از نشانه‌های توسعه‌یافتگی است اما از ایشان سؤال نشد که در این رابطه و در مسیر توسعه‌یافتگی چه اقدامی انجام داده است.
درحالی‌که احکام مهمی در قانون برنامه پنجم در این رابطه وجود داشت اینک که گزارش عملکرد برنامه منتشر شده است نشان می‌دهد که ضعیف‌ترین عملکرد در این بخش بوده است. نگارنده بارها نوشته‌ام و بررسی‌های زیادی در این زمینه شده است که هزینه آزاد کردن یک واحد انرژی از طریق صرفه‌جوئی از هزینه تولید یک واحد انرژی جدید کمتر است ضمن اینکه آثار مثبت زیست‌محیطی هم دارد و اشتغال‌زا هم هست و فرهنگ بهره‌وری را هم ترویج می‌کند. در ابتدای دولت یازدهم حرف‌های زیادی در این زمینه زده شد و در اسناد مختلف درج شد ولی اینک همه به فراموشی سپرده شده است.
 
2- مهندس زنگنه از شروع تولید بعضی از میادین نفتی مشترک گفت و اعدادی را اعلام نمود، اما از ایشان پرسیده نشد که طرف مقابل چه میزان تولید می‌کند. به‌عنوان‌مثال ایشان گفت به‌تازگی 20 هزار بشکه از لایه نفتی پارس جنوبی برداشت می‌شود اما پرسیده نشد که چرا قطر نزدیک به بیست سال است از این لایه برداشت می‌کند و خیلی بیش از یک میلیارد بشکه تاکنون از آن استخراج کرده است و هم‌اکنون نیز تولیدش بیش از 300 هزار بشکه در روز است و ما اخیراً شروع کرده‌ایم آن‌هم با 20 هزار بشکه در روز.
 
3- مهندس زنگنه گفت که در میادین موجود (قدیمی) افت تولید هم داشته‌ایم چون کمبود منابع داشته‌ایم و حتی نتوانسته‌ایم برای جبران افت تولید هم هزینه کنیم. مجری از ایشان پرسید که آیا در بودجه 97 چیزی گذاشته‌اند و ایشان جواب داد که نگذاشته‌اند اما سؤال نشد که پس آن 14.5 درصد سهم نفت از کل درآمد صادرات نفت که اصولاً برای بخش بالادستی نفت و حفظ توان تولید است و همه‌ساله در بودجه دولت لحاظ شده و در بودجه 97 هم تداوم دارد، کجا می‌رود. ارزش این 14.5 درصد با توجه به میزان صادرات و قیمت نفت حداقل در سال‌های بعد از برجام بین 6 تا 8 میلیارد دلار برآورد می‌شود.
 
4- مهندس زنگنه اشاره کرد که تولید گاز ما از میدان پارس جنوبی از قطر پیشی گرفته است و البته این در جای خود قابل‌تقدیر است؛ اما سؤال نشد که وضعیت تولید تجمعی دو طرف چیست که تولید تجمعی قطر از این میدان متأسفانه حدود سه برابر ما است.
 
5- در مورد درآمد شرکت ملی گاز از فروش گاز و ادعای دیوان محاسبات بر عدم واریز بیش از 11 هزار میلیارد تومان آن به خزانه ایشان پاسخ‌هایی دادند ولی از ایشان سؤال نشد که کل فروش گاز در سال 95 چه میزان و قیمت آنچه میزان بوده است. نگارنده در این مورد به‌تفصیل نوشته‌ام و در اینجا از آن در می‌گذرم، در مورد بقیه عدد و رقم‌های ایشان نیز شبهات جدی وجود دارد.
 
6- در مورد 5 هزار میلیارد تومان اوراق مشارکت هم که دیوان ایراد گرفته بود که چرا اقدام نکردید ایشان به‌درستی توضیح دادند که ما مجاز بودیم و مخیر و این ایراد نیست اما مجری که خودش چند ماه قبل (12 شهریور 96) در همین برنامه میزبان زنگنه بود نپرسید که پس چرا شما در برنامه قبل در شهریورماه فرمودید که در این مورد اقدام کرده‌ایم.
 
 البته دیوان محاسبات در این مورد اشکال مالی نگرفته بود و بی‌توجهی به میادین مشترک را نتیجه گرفته بود که در این مورد هم قبلاً به‌تفصیل نوشته‌ام و درمی‌گذرم.
 
7- ایشان در مورد اِشکال دیگر دیوان محاسبات به عدم واریز وجوه پرداختی پتروشیمی‌ها بابت میعانات گازی به خزانه چند بار نام ستاد ویژه تدابیر اقتصادی را بردند و ذکر کردند که از این ستاد اجازه گرفته‌اند که وجه آن را صرف واردات بنزین کنند؛ اما از ایشان سؤال نشد که هیئت‌وزیران در دولت یازدهم در اولین روزهای کاری خود در مرداد 92 طی مصوبه‌ای تمام ستادها و کمیسیون‌های ویژه و ازجمله ستاد ویژه تدابیر اقتصادی را (غیر از کمیسیون‌های دائمی دولت) منحل نمود و لذا منظور ایشان کدام ستاد است؟
 
8- در همین قسمت از مصاحبه و در مورد گزارش تفریغ بودجه دیوان محاسبات ایشان بارها تأکید کردند که در انتشار این مطالب در افکار عمومی باید احتیاط کرد. محدود کردن انتشار اطلاعات صنعت نفت همیشه از حساسیت‌های ویژه ایشان در همه دوره‌های وزارتشان در نفت بوده است و کسانی که به این مسائل می‌پردازند و ازجمله نگارنده همیشه تحت‌فشار بوده‌اند و فضای نفت بسیار بسته است؛ اما باید از ایشان پرسید که مگر شما نفت را مال و حق عموم مردم نمی‌دانید چرا نباید مردم از اموالشان با خبر باشند. چه کسی گفته است که شما در اطلاع از وضعیت اموال مردم محق‌تر و ذیصلاح‌تر از دیگران هستید؟ مگر شما خود را جزو طیف اصلاح‌طلب نمی‌دانید و مگر مشی اصلاح‌طلبانه باور به آزادی و آزادی بیان و گردش آزاد و شفافیت اطلاعات نیست؟ این برافروخته شدن از هر نقدی و گزارشی چه دلیلی دارد؟ آیا مدیران زیرمجموعه شما اجازه دارند مصاحبه کنند و پاسخ‌های دقیق‌تری فراتر از رفع‌ورجوع کردن موارد که نفت در لوله است»، بدهند و اگر هم دیوان اشتباه کرده است مردم را قانع کنند که چه مشکلاتی در تعاملات و دادوستد اطلاعات وجود دارد که چنین مغایرت‌های بزرگی پیدا می‌شود. آیا این نوع رفع‌ورجوع کردند نوعی توهین به افکار عمومی نیست؟
 
جناب وزیر در توجیه اینکه چرا نباید این‌ها را در معرض افکار عمومی قرارداد چند بار تکرار کردند که حالا مردم فکر می‌کنند این پول‌ها یا کسری نفت خام برده شده و خورده شده. اهل‌فن می‌دانند گزارش‌های تفریغ بودجه عمدتاً منعکس‌کننده تخلفات بودجه‌ای و عدم رعایت قوانین و مقررات در واریز و هزینه کرد ردیف‌های بودجه‌ای است و البته تخلف از قوانین و مقررات زمینه‌ساز سوءاستفاده نیز هست؛ اما باید دید در چه فضائی است که مستعد این شایعات و بدبینی‌ها است و آن زمینه‌ها را باید از بین برد.
 
همچنین ایشان توجیه کردند که این مباحث فنی است درصورتی‌که اغلب اشکالات دیوان اگر بنا بر شفافیت باشد، در حد چهار عمل اصلی است.
 
9- در مورد اعتراضات اخیر فارغ‌التحصیلان دانشگاه نفت در مورد استخدامشان، آقای مهندس زنگنه به‌درستی گفت که صنعت نفت به این میزان فوق‌لیسانس و دکتری نیاز ندارد بلکه به نیروی فنی و تکنسین کارآزموده نیاز دارد؛ اما از ایشان پرسیده نشد که اگر چنین است چرا در دوره قبل وزارتتان در نفت به حرف هیچ‌کس گوش نکردید و آموزشگاه‌های فنی که تکنسین‌های درجه‌یک تربیت می‌کردند را تعطیل فرمودید و ظرفیت‌های آموزش‌های آکادمیک منجر به مدارک تحصیلی را توسعه دادید.
 
10- در بحث دزدی انجام شده در مدیریت اکتشاف جناب وزیر اشاره کردند که سارق فراری در مواردی بر روی یک سند چند بار چک کشیده است؛ اما کسی از ایشان نپرسید که درحالی‌که در سیستم‌های دولتی هر چک حداقل دو امضاء مدیران بالا را دارد، شما چه مدیران علامه و هوشمندی را گمارده‌اید که برای یک سند سه بار چک امضا می‌کنند و متوجه نمی‌شوند و خصوصاً در این شرایط بی‌پولی حساب سرانگشتی دخل‌وخرج سیستم تحت مدیریتشان را هم ندارند.
 
جناب وزیر فرمودند ما همیشه نگران فسادهایی بودیم که هیچ جوری نمی‌شود جلوی آن را گرفت و فهمید و فقط با کار اطلاعاتی می‌شود فهمید چون پول خارج از سیستم ردوبدل می‌شود؛ مانند رشوه گرفتن برای رد کردن صورت‌وضعیت پیمانکاران یا برنده کردن آن‌ها در مناقصات. بسیار جای تأسف است که ایشان نمی‌دانند که با سیستم‌های پیشرفته مالی و کنترلی و مناقصات که دخالت افراد را کاهش داده و به حداقل می‌رساند تا حدود زیادی می‌توان احتمال این خلاف‌ها را کاهش داد و این فرمایش ایشان اعتراف به فرسودگی سیستم‌های نفت است که روزگاری در این امور در کل کشور پیشتاز و الگو بود. نکته مهم دیگر این است که خصوصاً در مواردی که رشوه عدوانی گرفته می‌شود اگر حتی یک مرجع قابل‌اعتماد در کل سازمان وجود داشته باشد که پیمانکاران بتوانند با اطمینان به آن پناه ببرند و مطمئن باشند که به حقشان رسیدگی می‌شود و گرفتاری بیشتری پیدا نمی‌کنند، باز بسیاری از موارد کنترل می‌شود و شاید چیز بسیار کمی برای مراجع اطاعاتی باقی بماند.
 
مطلب مورد تأسف در این مورد هم این بود که باوجوداینکه جناب وزیر به اعجاب‌آور بودن این نوع دزدی در سیستم دولتی معترف بودند و گفتند در عمر خدمتی سی‌وچندساله شأن در دولت چنین چیزی ندیده‌اند حاضر نشدند یک عذرخواهی درست‌وحسابی از مردم بکنند که کاسه‌هایشان چنین به آبکش تبدیل شده است! و بیشتر از موضع یک شخص ثالث برخورد می‌کردند؛ و سعی کردند این را هم به‌نوعی به گردن مراجع بیرون از نفت بیندازند، درصورتی‌که اهل‌فن می‌دانند که در سیستم بسته نفت که همه نظامات آن داخلی است مراجع بیرونی اگر هم ورود داشته باشند، ورود مبسوط ندارند.
 
11- در مورد عدم تعهد پاکستان در مورد قرارداد خرید گازش از ایران، آقای وزیر توضیح دادند که ما میلیاردها دلار خرج کرده‌ایم و خط لوله را تا نزدیک مرز رسانده‌ایم و درواقع معترف بودند که این سرمایه‌گذاری عظیم عاطل مانده است اما باز از ایشان سؤال نشد که در دوره قبلی وزارت شما خیلی‌ها به شما گفتند که گاز بردن به پاکستان توجیه ندارد و شما توجه نکردید. مقصد اصلی بردن گاز به شرق، کشور هندوستان بود و پاکستان تنها کشور واسطی بود که با برداشت مقداری از گاز در مسیر، اقتصاد خط لوله موسوم به صلح را بهتر می‌کرد و لذا بعد از اعلام خروج هندی‌ها پیگیری کار با پاکستان اصولاً موضوعیتی نداشت و عاقبت آن قابل پیش‌بینی بود اما شما توجه نفرمودید.
 
12- مهندس زنگنه درجایی از صحبتشان گفتند که صنعت نفت با 70 هزار نفر اداره می‌شود و الان بیش از دویست هزار نفر پرسنل دارد؛ اما کسی نپرسید که اگر چنین است چرا شما در دور قبلی وزارتتان 20 تا 30 شرکت در صنعت نفت را با کمترین بررسی و مطالعه به 200 تا 300 شرکت تبدیل کردید و پست‌های سازمانی را چند برابر کردید و مکش برای جذب نیرو ایجاد کردید و دولت بعد باکس‌های سازمانی طراحی شده به‌وسیله شما را پر کردند.
 
اما طنز مسئله این است که درحالی‌که صداوسیما برای تاختن به دولت و مچ‌گیری از دولت چراغ سبز دارد و فارغ‌البال است در مورد نفت در بدترین شرایط به داد می‌رسد و در برنامه‌ای با مجری ملایم و نا مطلع زمینه رفع‌ورجوع یک‌سویه را فراهم می‌کند. برنامه‌ای که ظاهر آن‌ها برای پاسخگویی صِرف به گزارش تفریغ بودجه نبود و با بررسی دستاوردهای صنعت نفت شروع شد اما در میانه کار یک زرنگی دیپلماتیک آقای وزیر با یک فراموش‌کاری و ناشیگری همراه شد و ایشان فرمودند ما انتظار داشتیم که رئیس دیوان محاسبات و دیگران هم در این برنامه می‌آمدند! و مجری محترم هم بعد از گیج شدن از این فرمایش، همراهی کرد که شاید حاضر نباشند بیایند (کسی حریف جناب وزیر نیست). گویا نفت به سفره رسانه رسیده است؟!
 
آنچه ذکر شد سؤالاتی در محدوده همین برنامه نمایشی بود وگرنه در آینده تاریخ کشور جناب وزیر محترم باید پاسخگوی سؤالات بسیار مهم‌تری باشند.
 
شنبه ۱۴ بهمن ۱۳۹۶ ساعت ۱۲:۱۲
کد مطلب: 20304
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *