۰
۱
بازی های توتال ادامه دارد

زنگنه: توتال نمی تواند| توتال: شاید برویم!

زنگنه: توتال نمی تواند| توتال: شاید برویم!
میز نفت| بازی‌های پی در پی توتال فرانسه تمامی ندارد؛ پاتریک پویانه بارها از ماندن یا نماندن در ایران و توسعه فاز 11 پارس جنوبی خبر داده و وزارت نفت هم گفته است قرارداد میان شرکت ملی نفت و کنسرسیومی که توتال محور اصلی آن است، به گونه‌ای تنظیم شده است که امکان خروح توتال از ایران وجود ندارد. اگر این شرکت بخواهد از ایران خارج شود به هیچ یک از هزینه‌هایی که انجام داده، نخواهد رسید.

یکسال از امضای این قرارداد می‌گذرد و شرکت توتال حدود 60 میلیون دلار در این پروژه هزینه کرده است و به گفته وزیر نفت، طبق برنامه امور را به پیش برده است. در حالی که توتال در حال رایزنی برای بهره گیری از توان شرکت های ایرانی در توسعه فاز 11 پارس جنوبی است، اما مدیرعامل این شرکت رسما گفته است اگر دولت آمریکا درخواست این شرکت را برای معاف شدن از تحریم‌ها نپذیرد، ایران را ترک خواهد کرد.

البته وی پیشتر هم این را گفته بود ولی وزیر نفت سخنان پویانه را حاصل یک سیاسی کاری در ترجمه اشتباه مترجمان خبرگزاری ها دانست و تاکید کرد توتال در هر شرایطی در ایران می‌ماند.

سه روز پیش بود که پویانه باز هم اعلام کرد همه چیز به ترامپ بستگی دارد و احتمال خروج این شرکت از ایران وجود دارد، گفته‌ای که با اظهارات یک سال گذشته مسئولان وزارت نفت تناقض شدیدی دارد زیرا وزیر نفت بارها گفته بود توتال تنها در شرایطی می‌تواند ایران را ترک کند که اتحادیه اروپا مانع حضورش شود. به این سخنان زنگنه دقت کنید: «نمی‌دانیم چرا توتال این حرف را زد، در قرارداد آمده، ما از سیاست‌های اتحادیه اروپا تبعیت می‌کنیم، حرف‌های آن‌ها قابل قبول نیست.»

حالا که صدای شنیدن خروج آمریکا از برجام شنیده می‌شود، وزارت نفت هم سکوت سنگینی پیشه کرده است. خارج شدن توتال از فاز 11 پارس جنوبی می‌تواند بدترین خبر برای صنعت نفت باشد، شرکتی که قرار بود برگ برنده ایران بوده و به واسطه حضور آن، شرکت‌های بزرگ اروپایی وارد کشور شوند، وزیر نفت و مسئولان وزارت نفت بارها می‌گفتند که با صف شکنی توتال، سایر شرکت‌های نفتی هم راهی ایران خواهند شد ولی این مهم تا به امروز به ثمر ننشسته است و شرکت‌های روسی و ایرانی، کار را به پیش خواهند برد البته اگر اتفاق دیگری رخ ندهد.

پویانه برای حضور در ایران جدی است، به حدی که دعواهای سیاسی ایران را به ترامپ انتقال داده و برای تداوم حکومت اصلاح طلبان در سپهر سیاسی کشور، حضور در فاز 11 را به سود همه می داند اما با توجه به تغییر و تحولاتی که در کاخ سفید رخ داده است، بعید به نظ می‌رسد ترامپ با درخواست این شرکت موافقت کند. باید دید نهایت حضور توتال در ایران به چه سرانجامی دچار خواهد شد ولی از یاد نبریم در حالی که یکی از جکت‌های فاز 11 در سال 92 آماده نصب شد، با مخالفت وزیر نفت به مزایده رفت تا توتال این فاز را توسعه دهد اما توتال 5 سال به طلسم فاز 11 اضافه کرد. البته فعلا 5 سال!
شنبه ۱۸ فروردين ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۴۸
کد مطلب: 20727
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *


محمد
Iran, Islamic Republic of
سلام
دلم به حال بچه های بعضی از مدیران میسوزه که به هوای این پروژه الان تو ابوظبی هستن/