روزه سکوت مدافعان توتال

توتال همیشه شاگرد اول است!

19 خرداد 1397 ساعت 6:01


میز نفت| توتال بازهم «اول» است؛ این شرکت فرانسوی همیشه در قبال ایران اولین بوده است، چه زمانی که نخستین قرارداد IPC را با شرکت ملی نفت ایران امضا کرد، چه روزی که اولین شرکت اروپایی بود که از ایران نفت خرید، پس از برجام. علاقه این شرکت به «اول» بودن به تنها گذاشتن ایران هم تسری یافته است. جایی که به‌عنوان نخستین شرکت خارجی ایران را ترک کرد و در مرحله بعد اولین شرکت اروپایی بود که اعلام کرد دیگر از ایران نفت نمی‌خرد.

توتال و ایران قصه درازی با یکدیگر دارند؛ این شرکت فرانسوی که سال‌ها پیش در ایران حضور داشته و فاز 11 را میان زمین و هوا معلق گذاشته بود، در روزهای پیش از برجام مذاکرات فشرده‌ای را با مسئولان نفت ایران برای توسعه فاز 11 آغاز کرد و با 100 میلیون دلاری که برای این مهم هزینه کرد، کار توسعه این فاز را 4 سال عقب انداخت تا در آن‌سوی مرز، سود تضمین‌شده‌ای را از قطری‌ها مطالبه کند.

این شرکت برای نشان دادن حسن نیت خود، نخستین شرکت اروپایی بود که از ایران نفت خرید تا با چنین عملکردی، عده‌ای در ایران توتال را فرشته نجات صنعت نفت بدانند، برایش نوشتند چه کسی بهتر از توتال، توتال نباشد نفت ایران مباد؛ از این شرکت فرانسوی برگ برنده‌ای ساختند و در اوج نگاهش داشتند. وزارت نفت هم در این حماسه‌سرایی بازیگر نقش نخست بود و وزیر نفت هم مدام می‌گفت در قرارداد با توتال به‌صراحت قید شده است این شرکت از قوانین اروپا پیروی می‌کند و نه آمریکا.

صدای تحریم‌ها که به آهستگی شنیده شد، فرانسوی‌ها بازی را شروع کرده و نوع جدیدی از «دبه» را کلید زدند؛ پاتریک پویانه مدیرعامل این شرکت گاهی به نعل می‌زد و گاهی به میخ؛ وزیر نفت هم گفته بود توتال اسلام را نجات می‌دهد، می‌گفت جای نگرانی وجود ندارد، البته چاره‌ای جز بیان این‌گونه اظهارات نداشت. ترامپ که اعلام کرد از برجام خارج می‌شود و تحریم‌های جدیدی را آغاز می‌کند، توتال به‌سرعت پیام داد ما در ایران نمی‌مانیم.

گرچه از چند ماه پیش از تصمیم رئیس‌جمهور آمریکا، توتال سیگنال‌های روشنی را به ایران ارسال کرده بود ولی وزارت نفت نمی‌خواست قبول کند توتال، به زیر قراردادهای خود می‌زند. درنهایت توتال بازهم «اولی» به خرج داد و نخستین و مهم‌ترین سرمایه‌گذاری شد که رسماً اعلام کرد ایران را رها می‌کند. در صف مشتریان نفتی ایران هم اولین شرکتی لقب گرفت که خرید نفت از ایران را متوقف کرده و با کشورهای دیگری به توافق رسیده است.

توتالی که فرشته نجات ایران بود، یک قرارداد جذاب با عربستان منعقد کرد، شبیه به کاری که در قبال فاز 11 در دولت نهم انجام داد و پاداش خود را از آمریکا دریافت کرد. به توتال القاب مختلفی اعطا کرده بودند، یکی از آن‌ها «شاگرداول» بود ولی کسانی که از این شرکت فرانسوی بت ساختند، حالا باید این حقیقت تلخ را به جان بخرند که توتال در تنها گذاشتن ایران و فرار از کشور هم شاگرداول است.

توتال همیشه اول است به‌ویژه در رودست زدن!


کد مطلب: 21184

آدرس مطلب: https://www.mizenaft.ir/note/21184/توتال-همیشه-شاگرد-اول

ميز نفت
  https://www.mizenaft.ir