۱
۱۱
وقتی وزیر نفت وعده خود را نقض کرد

مریدان در لباس ژنرال‌ها

تا پیش از سال 92 خبری از ژنرال و گروهبان نبود؛ زنگنه این واژه را وارد ادبیات نفتی‌ها کرد و امروز تبدیل به یک طنز تلخ شده است، شنیده شدن کلمه ژنرال به لبخند معناداری منجر می‌شود که چند تصویر را به ذهن می‌آورد، زنگنه، شاگردان، نمایندگان و مریدان.
مریدان در لباس ژنرال‌ها
وحید حاجی پور | پنج سال از وزارت نفت زنگنه گذشت؛ وزیر نفت در سال 92 وعده‌های بزرگی داد که یکی از این وعده‌ها حضور دوباره ژنرال‌ها در نفت بود. به این اظهارات زنگنه دقت کنید:« افرادی باید وارد وزارت نفت شوند که حرفه‌ای و کار بلد باشند؛ باید گروهبان‌هایی که الآن سرکار هستند بروند کار گروهبانی کنند تا ژنرال‌ها کارها را انجام دهند».

وزیر نفت در آن روزها معتقد بود عده‌ای گروهبان مسئولیت هدایت صنعت نفت را بر عهده داشتند، عده‌ای که ازنظر خط فکری وی همان «اوستاکارهای» آموزشگاه‌های فنی بودند، کسانی که بدون بلیت سوار شدند و یک‌شبه مدیریت را تجربه کردند. او بر این مهم اصرار داشت که جایگاهی که این مدیران در آن حضور دارند مناصبی نیست که تاب تحمل چنین مدیران ضعیفی را داشته باشد.
در چنین شرایطی، عده‌ای برای زنگنه «هورا» کشیدند و گفتند او آمده است نفت را آباد کند، او می‌آید تا ژنرال‌ها را بر سرکار بیاورد بدون آنکه تعریفی از این کلمه ارائه کنند.

آقای وزیر هم با کلیدواژه کردن «ژنرال»، همه نوع حمایت را از آن خود کرد اما دیری نپایید «ژنرال» تبدیل به واژه‌ای شد که شخص وزیر هم از آن فراری شد. او برای افرادی حکم زد که در دولت‌های نهم و دهم در سمت‌های مهمی حضور داشتند و در دولت یازدهم تنها از منصبی به سمتی دیگر منتقل شدند و برخی نیز ارتقا یافتند. زنگنه، وزیری هامانه را قائم‌مقام خود کرد؛ رکن‌الدین جوادی را به نفت فرستاد، شعری مقدم و پیوندی را برای پتروشیمی در نظر گرفت، معاونت برنامه‌ریزی را به معظمی سپرد، کلید امور بین‌الملل را به قمصری برگرداند، سلبعلی کریمی را به نفت مرکزی رهنمون کرد، سعید حافظی را برای فلات قاره کنار گذاشت، بورد را از مناطق برکنار و عالی پور را جایگزین او کرد، اصولی را از نفت خزر به حراست منتقل کرد و دوباره به حراست برگرداند و ...؛ در این رفت‌وآمدها عده‌ای از مدیران به‌طور کامل حذف شدند که اغلب این مدیران در زمره نخستین مدیرانی بودند که با نظر زنگنه در سال 92 و 93 حکم گرفتند.

این افراد، همان افرادی بودند که ویژگی‌های وزیر نفت را دارا بودند؛ هم تجربه کاری داشتند و هم برخی از آن‌ها حرفه‌ای بودند. زنگنه به همه منصوبان خود «ژنرال» گفت ولی نتوانست آن‌ها را تحمل کند، اغلبشان برکنار و استعفا دادند. از نفت رفتنند تا جوانک ها و سوگلی‌های وزیر نفت پا به عرصه مدیریت بگذارند؛ شاگردان زنگنه یک‌به‌یک  سکوهای مدیریتی را از آن خود کنند و کک کسی هم نگزد که مگر قرار نبود ژنرال‌ها به نفت بیایند؟

ژنرال‌های امروز وزیر نفت یا بازنشسته هستند و یا بسیار جوان؛ در بیشتر موارد انتصابی حد وسطی دیده نمی‌شود و زنگنه هم به‌طور کامل فراموش کرد که چه وعده‌ای به نفتی‌ها داده بود. در تاریخ صنعت نفت ایران، این شیخ الوزرا بود که «خطی‌های» دانشگاه به مدیریت نفت را راه‌اندازی کرد و افرادی را به کار گرفت که تنها باید یک ویژگی داشته باشند : « مرید بودن». البته اتوبوسی هم روبروی بهارستان پارک کرد تا نمایندگان سابق و فعلی مجلس بتوانند به نفت بیایند تا کلکسیون ژنرال‌ها کامل شود.

تا پیش از سال 92 خبری از ژنرال و گروهبان نبود؛ زنگنه این واژه را وارد ادبیات نفتی‌ها کرد و امروز تبدیل به یک طنز تلخ شده است، شنیده شدن کلمه ژنرال به لبخند معناداری منجر می‌شود که چند تصویر را به ذهن می‌آورد، زنگنه، شاگردان، نمایندگان و مریدان.

پنج سال از صدارت زنگنه در نفت می‌گذرد و دست وی خالی‌تر از چیزی است که وعده داده بود. همان بس که ژنرال‌های کاغذی وی، در حد همان گروهبان‌های دولت گذشته نبوده و نیستند و فقط به یمن ارادت به مقام عالی وزارت، یونیفرم ژنرالی را بر تن کرده‌اند وگرنه چه کسی فکر می‌کرد جوان‌هایی ژنرال شوند که نه تحصیلات مرتبطی با نفت دارند و نه یک روز گرمای خوزستان و عسلویه را لمس کرده‌اند.   
 
چهارشنبه ۳۰ خرداد ۱۳۹۷ ساعت ۰۶:۵۸
کد مطلب: 21285
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
احسنت بر تو
Iran, Islamic Republic of
این اقای به اصطلاح ژنرال که فقط ادعای ان را دارد بلایی بر سر نفت در این 5 سال اورده است که چنگیز و مغول بر سر ایران نیاورده است .!!!!!!!!!!!
ادمهای تملق گو چاپلوس و بی تخصص و وابسته در نفت برای بقای این حضرت اقا چه ها که نکرده اند .افرادی مثل صادق ابادی / ختلان/ مصطفوی / مینو / و.... دهها نفر دیگر که ادعای ژنرالی دارند ولی گروهبان هم نیستند
نفت را به اضمحلال رسانیده اند برند روحانی تقلبی از کار در امده است ( مثل جنس های چینی )این زنگنه دیگر کارایی نداشته و ندارد .
Iran, Islamic Republic of
واقعا گل گفتی
Iran, Islamic Republic of
من تعجب می کنم که فقط می گوئید 5 سال بررسی عملکرد دولت زنکنه در 8 سال دوره قبل نیز به جز یکی دو مورد،‌نقش تخریبی بسیار بدی برای مملکت داشته است،‌که می توان تجزیه صنعت نفت به تعداد زیادی شرکت های بی خاصیت و محل هزینه،‌گازرسانی به مناطق مختلف کشور بدون توجیه اقتصادی و صرفا بر اساس فشار نمایندگان 5 برابر برنامه مصوب در برنامه سوم توسعه، توسعه بی رویه صنایع پتروشیمی پایه به گونه ای که الان بلای جان کشور شده اند و ضمن تامین خوراک ارزان برای انها،‌منابع آبی و زیست محیطی را در خظر جدی قرار داده اند،‌بازنشستگی هزاران جوان تحت عنوان برون سپاری خدمات و تحمیل هزینه های سنگین پرداخت پاداش و مستمری هزارن جوان بازنشسته و .......
United States
احسنت و دقیقا درست اشاره شد.
امروز از تجربه در نفت خبری نیست. فکر کنم نیت شومی به نفت دارند و اونم خراب کردن و از بین بردن نفت
وگرنه در کدوم سیستم و وزارتی به این مهمی که اقتصاد کشور میچرخاند از باتجربه ها در مناصب مدیریتی استفاده نمیکنند.
مهدوی کیا
Iran, Islamic Republic of
یکی از دوستان نفتی جمله ای میگفت که در عین تلخی بسیار پر معنا بود. میگفت احتمال کم یا زیاد جنگ علیه کشورمان چه اهمیتی دارد وقتی عده‌ای از درون تیشه به ریشه کشور میزنند میگفت برای نابودی یک کشور یا بخشی از آن ارزانترین کار سپردن امور به افراد غیرمتخصص است مرور کنید این چند سال را. داخلی ها نمیتوانند. داخلی ها بیسوادند. و در کنار اینها کنار گذاشتن متخصصین نفت و جایگزینی آنها با شاگردان نورچشمی و البته با مدارک غیرمرتبط و درداور تر سکوت سازمانهای نظارتی
دانشگاه نفتی سابق
Iran, Islamic Republic of
اگر منظور از ژنرال افرادی همچون خود آقای زنگنه باشد که با وجود مدرک غیر مرتبط تنها بواسطه رابطه به وزارت رسیده اند دقیقا همینطورست. متاسفانه ایشان با استخدام غیرقانونی افراد فاقد حداقل تجربه و با مدارک کاملا غیرمرتبط با نفت آینده نفت را نیز همچون حالش نابود خواهد کرد بقول آقای حسنتاش اینده روشنی برای این وزارتخانه متصور نیست
Iran, Islamic Republic of
سلام
امروز وزارت نفت و ۴ شرکت اصلی و شرکتهای اقماری در بدترین شرایط و کسادی از همه حیث میباشند . بیکاری مفرط . ایجاد محیط خفقان آور . ظلم ، فضای مسموم خودی و غیر خودی ، روی کار آمدن افراد غیر موجه و دزد ، و هزاران معضل که نتیجه آن میشود بیکاری مفرط و بله قربان گویی عده ای بی هنر تعظیم کن . نمونه بارز این بی هنران خودکار بدست امضا کن ، مدیر عاملی شرکت ملی نفت است . او روزگاری رییس خدمات شرکت گاز بود . بعد مدیر خدمات شد . بعد به نفت آمدو در امور مالی منصوب شد . بعد مدیر شد و کرسنت را امضا کرد . برای همین خوش خدمتی ها و بله قربانگویی ها . امروز او را به عنوان ماشین امضای منوچهری و پاکنژاد ، یار غار زنگنه در وزارت نیرویی و جهاد که امروز در خان گسترده نفت انتخاب کردند . کاری که لااقل جوادی تن به آن نداد . این بازی سیاسی یعنی بهره مندی از کوتوله های بله قربان گو برای خیانت به صنعت نفت . بدین جهت صادق آبادی ، ختلان و سایر سوگولی ها جایگزین ژنرال ها شدند تا ماشین امضا شوند . و این بیماری بله قربانگویی و خیانت همچنان ادامه دارد . در واقع ژنرال های وزیر نفت عمله هم نیستند .
United States
یعنی کسی پیدا میشه مهد کودک و خانه سالمندانش رو تعطیل کنه؟
B.farajpour
Iran, Islamic Republic of
خود آقای زنگنه ابتدا یک فرد جهادی بود، در فضای قحط رجال وزیر شد و نهایتا سر از وزارت نفت در آورد، الان هم به همان رویه جهاد گری وزارت نفت را می چرخاند و آنرا را به جهاد سازندگی تبدیل کرده است
Iran, Islamic Republic of
تاسف قضیه اینجاست که این شاگردان بی تجربه که به سمتهای بالا و حساس نائل میشن، سریعا تمام دوستان و هم دوره ای های دانشگاهیشون رو هم با قراردادهای مدت معین و حقوق های بالا بر سر کار میارن و کارهای اصلی و حساس و با اهمیت به اون دوستان سپرده میشه و این متاستاز ادامه دارد....