۰
۴
خبری که وزیر نفت را شاد کرد

راه فراری به نام استیضاح

راه فراری به نام استیضاح
وحید حاجی پور| هنوز مشخص نیست وزیر نفت استیضاح شود یا خیر؛ به بیش از 10 امضا برای استیضاح زنگنه نیاز است و قطعاً در میان نمایندگان مجلس، هستند کسانی که زیر استیضاح وی را امضا کنند اما بدون تردید به استیضاح کشاندن زنگنه آن‌هم برای «کرسنت» به سود کشور نیست.

کسانی که این روزها را بهترین زمان برای به چالش کشاندن زنگنه می‌دانند بسیار دیر متوجه ناکارآمدی وزیر نفت شدند هرچند که از مجلس فعلی بسیار بعید است که زنگنه را از وزارت نفت خلع کند. روزی که «برند نفت» از مجلس استیضاح برگردد یا راهی خانه می‌شود و یا به خیابان طالقانی برمی‌گردد. در حالت نخست وی نفس راحتی می‌کشد و در حالت دوم، برای عملکرد خود چنان مقبولیتی قائل می‌شود که دیگر نمی‌توان هر انتقادی به وی وارد کرد.

اصولاً زمان فوق برای استیضاح پیشنهاد نمی‌شود زیرا هم شرایط کشور چنین موضوعی را نمی‌طلبد و هم زنگنه باید بماند تا نسبت به عملکرد خود پاسخگو باشد و حالا که فصل کار است، تاآخرین‌نفس به کشور کمک کند. گرچه انتصابات زنگنه نشان می‌دهد اثری از یک عزم راسخ برای این مهم وجود ندارد ولی چنانچه قرار شود زنگنه در نفت نباشد، یا باید خود استعفا دهد و یا توسط رئیس‌جمهور برکنار شود.

استیضاح زنگنه بیش از آنکه کمک به کشور باشد، کمک به اوست؛ وزیر نفت از پس مجلس برمی‌آید، مجلسی که برای وی فریاد «احنست احسنت» سر می‌دهد می‌تواند یک نمایش تمام‌عیار برای وی رقم بزند. از طرفی اگر هم کانال‌های ارتباطی برای تبدیل آرای مثبت به استیضاح وی فعال شود، این توجیه خلق می‌شود که نگذاشتند زنگنه کار کند؛ اگر بود چنین و چنان می‌شد و ...؛ هرچند عملکرد زنگنه همه را ناامید کرده است ولی او وزیر نفت جمهوری اسلامی ایران است و در چنین شرایطی به کشور کمک کند.

اگر می‌تواند که فبها المراد، اما اگر نمی‌تواند باید خودش استعفا داده و کنار برود. اگر هم رئیس‌جمهور به این نتیجه برسند که حضور وزیر نفت نمی‌تواند منافع کشور را تأمین کند، نباید در حکم برکناری او درنگ کنند. استیضاح زنگنه یک کمک بزرگ به ژنرالی است که عملکردی غیرقابل‌دفاع در بیشتر حوزه‌های کاری‌اش دارد.

خروج زنگنه از نفت با دستاویز استیضاح، به این تفسیر معنی می‌شود که او اهل کار بود اما مانند همیشه راه او را سد کردند و مطالبه از وی برای پاسخگویی در قبال تصمیماتش، فاقد هر نوع مشروعیتی است. نکته قابل‌توجه دراین‌باره، موضوع استیضاح است؛ منتقدان بهارستانی وی کرسنت را پیش کشیده‌اند درحالی‌که نه خبری از این پرونده است و نه این موضوع تازگی برای کشور دارد که اگر داشت زودتر از این روزها، جزئیاتش رسانه‌ای می‌شد.

زنگنه، زبده‌ترین وزیر در برابر مجلس است و سابقه وزارت او، وی را به حدی آبدیده کرده است که گذر از این استیضاح برای وی بسیار ساده‌تر از چیزی است که بتوان فکرش را کرد به‌طوری‌که باید تخصص اصلی زنگنه را گرفتن روی اعتماد از بهارستان دانست.

آقای وزیر مانند گذشته نیست؛ بدتر از گذشته، خود را بالاتر از همه افرادی می‌دانند که فکر می‌کنند با ارائه پیشنهاد‌هایی می‌توانند به وی کمک کنند. شرایطی که هم در انتظار اوست، کار را برای وی سخت می‌کند و این استیضاح می‌تواند یک نعمت بزرگ برای وزیری باشد که یکی از بدترین کارنامه‌های وزارت نفت را از خود به‌جای گذاشته است.  
 
سه شنبه ۵ تير ۱۳۹۷ ساعت ۰۶:۰۵
کد مطلب: 21337
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *


آرین
Iran, Islamic Republic of
باید بماند. حداقل این بچه های دانشجویی را که آورده یتیم نشوند!
یک ایرانی
Iran, Islamic Republic of
اگر محور استیضاح را بند های زیر قرار دهند امکان دارد رای بیاوردو نفت از شر این اقا خلاص شود:
1- پروژه هاای نفتی پارس جنوبی که در دولت های نهم و دهم به صورت میانگین بیش از 70 درصد تکمیل شده بودند و چیزی تا اتمام ان نداشتند در چه مرحلی هستند پس از گذشت حدود 60 ماه از وزارت مجدد زنگنه؟
2- قراردادها و فینانس ها در زمان ایشان چه مقدار بوده و در چه مرحله ای هستند ؟
3- در امد نفتی 5 سال این دولت که حدود 570 میلیارد دلار می باشد چه شده است ؟این درامد با درامد نفتی 8 سال دولت نهم و دهم برابری می کند اینها با این در امد هنگفت چه گلی به کشور زدند و چه نفعی رسانند؟
4- چرا از نقدینگی مردم در جهت تکمیل پروژها مانند اوراق مشارکت در طرح ها استفتده نکردید ؟
5- چرا از افراد پیر و فرتوت و تاریخ گذشته که چندین سال از بازنشستگی انها گذشته بود در این 5 سال استفاده کردید و از پرسنل و کارشناسان و نخبگان نفتی که سرمایه های این کشور هستند هیچ استفاده ای نمی کنید و از افرادی استفاده می کنید که نه تخصص و نه کارایی و نه تجربه دارند !! و نه نفتی هستند مثل صادق ابادی / ختلان / مصطفوی / مینو/ پور ابراهیم/ استفاده و بکار گیری می کنید چون فقط بله قربان گویان ایده الی هستند و..........؟!!!!!!
6-چرا وقت کشور را در این ایام فقط با مذاکره با اروپایی ها اتلاف کردید و در اخر هیچ نصیب کشور و مردم شد نه پروژای کلید خورد و نه کاری انجام شد ولی اسناد و مدارک ایران در میادین مشترک تقدیم دیگران و خارجی ها گردید؟!!!!!!!
7- چرا فروش نفت در زمان شما با توجه به افزایش تولید و صادرات بین افراد خاص و رانت انها توزیع و عرضه می شود ؟!
8- چرا قول خود را در زمان رای اعتماد فراموش کردید که مسئله کرسنت را ظرف یکی دو ماه حل می کنید !!!!پس چه شد ؟ کرسنت تبدیل به مشکل گازی با ترکبه و ترکمنستان و..... گردید و انها هم به اشتباهات شما افزوده شد و چندین میلیارد دلار باج و جریمه به انها دادیم !!!! این تخلفات و قصور ایادی شما و خود شما را می خواهید چگونه جبران کنید ؟!!!!
اقای زنگنه دوران شما و امثال شما مثل اخوندی /شریعت / کرباسیان/ حجتی / ربیعی/و..... گذشته و شما ها هرچه در چنته داشتید عرضه کرده اید و دیگر تهی هستید بروید کنار تا افراد تازه نفس و خوش فکر و کار امد تر بیایند و کشور را نجات دهند.
اگر مجلس مجلس باشد و لاریجانی و تیمش حمایت از این حضرات نکنند نمایندگان تکلیف اینها را روشن و به خانه هایشان روانه می گردنند . انشالله
بی نام
Iran, Islamic Republic of
موافقیم
reza
Iran, Islamic Republic of
جناب اقای حاجی پور فرصت دادن به زنگنه برای ادامه کار نظیر کمک کردن به اختلاس گران است هر روز که می گذرد با مدیریت ناکارامد ایشان وزارت نفت بیشتر به سیاهچاله نابودی کشیده می شود اقای زنگنه هرگز مدیر موفقی نبوده این تقریبا نظر همه کارکنان نفت است فراموش نکنیم از نفت حرف می زنیم یعنی زیرساخت اقتصادی کشور ،چگونه شخصی مانند زنگنه صرفا بدلیل سابقه سیاسی و نه حرفه ای در نفت می تواند مدیریت اثربخش داشته باشد بزرگترین خدمتی که مجلس ناتوان و بی لیاقت این دوره می تواند در قبال کشور انجام دهد استیضاح واخراج ایشان از نفت می باشد اتفاقا برعکس نظر جنابعالی نتیجه این استیضاح ترمیم بخشی از حیثیت جمهوری اسلامی ایران دررابطه با فساد خواهد بود