شیوه جدید جذب نمایندگان در وزارت نفت

مصاحبه‌های استخدامی

23 تير 1397 ساعت 10:59


وحید حاحی پور | مجلس دهم در حال نزدیک شدن به روزهای پایانی فعالیت خود است. امسال برای برخی نمایندگان از اهمیت بسزایی برخوردار است؛ یا سال آینده بازهم راهی بهارستان خواهند شد و یا باید به کار گذشته خود مشغول باشند.

با توجه به اینکه مجلس فعلی، ضعیف‌ترین مجلس تاریخ جمهوری اسلامی ایران است چندان دور از ذهن نیست که بیشتر نمایندگان نتوانند در مجلس یازدهم حضور داشته باشند. آن‌ها باید به محل کار خود برگردند، به وزارت آموزش‌وپرورش، بهزیستی، وزارت کشور و ...؛ اما عده‌ای هم هستند که با محل کار سابق خود برای همیشه خداحافظی کرده و در وزارت نفت مشغول به کار می‌شوند.

یکی از مهم‌ترین دستاوردهای وزارت سه‌باره و چهارباره زنگنه در نفت، ورود خیل عظیمی از نمایندگان ادوار و فعلی به نفت است که به بهترین شکل خود در کارنامه آقای وزیر ثبت شده است. فقط کافی است نگاهی به مصاحبه‌های انجام‌شده برخی نمایندگان مجلس نهم و دهم داشته باشیم تا مشخص شود هر کس در مصاحبه‌های خود تعریف و تمجید بیشتری از وزیر نفت کرده باشد، لیاقت نفتی شدن را داشته است.

همین امروز هم برخی نمایندگان در قبال یک سفر خارجی چنان از وزیر نفت یک «برند» می‌سازند که گویی گر زنگنه نبود، صنعت نفت هم نبود. در چنین بستری، مصاحبه‌های این نمایندگان رنگ و بوی «مصاحبه‌های استخدامی» به خود می‌گیرد، به بیان ساده‌تر دیگر قرار نیست شخصی که می‌خواهد در نفت استخدام شود، مراحل طاقت‌فرسا و فیلترهای خاص وزارت نفت را پشت سر بگذارد؛ کافی است در چند مصاحبه رسانه‌ای خود، وزیر نفت را میهمان اظهارات خود کند تا به‌راحتی از سد مراحل استخدامی بگذرد.

اصلاً هم مهم نیست مدرک تحصیلی نماینده استخدام‌شده تاریخ، معماری، فقه اسلامی و ... باشد، همچنین تجربه مدیریتی شخص مصاحبه‌کننده نیز از هیچ اهمیتی برخوردار نیست، مهم آن است که باید در مصاحبه‌های خود به‌جای آنکه به سؤالات مصاحبه‌شونده پاسخ دهد، تنها به دستاوردهای کاغذی مدیریتی زنگنه بپردازد.

هیچ امضایی هم برای استخدام این نمایندگان از کاغذ دوری نمی‌کند، جا برای همه نمایندگان وجود دارد و هیچ محدودیتی وجود ندارد؛ چندی پیش 217 نماینده از وزیر نفت بابت دستاورد اوپک قدردانی کردند؛ معاونت پارلمانی زنگنه به سر میز تک‌تک نمایندگان رفته و از آن‌ها می‌خواهد ای نامه را امضا کنند، گرچه بیشتر این نمایندگان از اتفاقات اوپک بی‌خبر بودند اما به‌خوبی می‌دانستند این امضا، شاید بتواند نقش مهمی در نفتی شدنشان ایفا کند.

بیش از 40 نماینده در وزارت نفت استخدام‌شده‌اند؛ این بدان معناست که برای نفتی شدن نیازی به تحصیل در رشته‌های مهندسی و حقوق با معدل‌های بالای 19 و دانش روز نیست، کافی است چند صباحی نماینده مجلس بود تا با چند مصاحبه استخدامی، راهی خیابان طالقانی شد. این سنت را وزیر نفت به‌خوبی پایه‌گذاری و بدان هم افتخار کرد. وقتی زنگنه در صحن علنی مجلس به استخدام نمایندگان با مدارک بی‌ربط به نفت می‌بالد و نمایندگان فریاد احسنت احسنت سر می‌دهند، معانی نه‌چندان عمیقی را به اذهان می‌رساند.

حتماً به یاد دارید که زنگنه در سال 92 گفته بود ژنرال‌ها را جایگزین گروهبان‌ها می‌کند، فرض می‌گیریم آن‌هایی که از قطار نفت با تجارب بالای 25 سال پیاده شدند گروهبان بودند ولی آیا می‌توانیم تصور کنیم منظور زنگنه از ژنرال‌ها، نمایندگان مجلس با مدارک عجیب‌وغریب بودند؟

تفسیر این مهم با مخاطبان، ولی اگر طی چند ماه آینده مشاهده کردید برخی نمایندگان دیگر زبان به تمجید از وزیر نفت پرداختند، اصلاً به این موضوع نیاندیشید که قرار است در نفت استخدام شوند!


کد مطلب: 21475

آدرس مطلب: https://www.mizenaft.ir/note/21475/مصاحبه-های-استخدامی

ميز نفت
  https://www.mizenaft.ir