۰
وزارت نفت همچنان در سکوت

​انفعالی در دوگانگی ملت – دولت

شگفت انگیز است که وزارت نفت بابت هر نوع انتقادی که از این وزارتخانه مطرح می‌شود، جوابیه‌های تند و آتشین منتشر می‌کند ولی در باب موضوع اخیر که یکی از ابعادش امنیتی است، کاملا خود را کنار کشیده است.
​انفعالی در دوگانگی ملت – دولت
میز نفت| سکوت محض وزارت نفت درباره د.اگانه سازی دولت – ملت در ماجرای سیل اخیر کشور و مشکلات بزرگ خوزستان بسیار عجیب است؛ جریان‌های معاند و تجزیه طلب در استان خوزستان با بهره گیری از این سکوت در صدد القای این دروغ هستند که دولت و نظام برای حفظ تاسیسات نفتی از خطر سیل، سعی دارند آب پشت سدها را در زمین‌های کشاورزی و منازل اهالی خوزستان نخلیه کند تا مبادا به جریان ثروت کشور خللی وارد نشود.

نگاهی به تحلیل‌ها، اخبار و تصاویری که توسط برخی کانال‌های استانی و محلی منتشر میِ‌شود نشان می‌دهد جریان‌های سیاسی به خوبی از این سکوت استفاده کرده و در ماجرای هور العظیم، دولت را در مقابل ملت قرار دادند در حالی که شرکت ملی نفت در این استان علاوه بر ارائه خدمات کم نظیری به مردم و سایر دستگاه‌ها، مسیر حل بحران موجود را هموار کرده‌اند.

با این وجود شاهد آنیم که وزارت نفت در پاسخ به هجمه‌های وارد شده که عناد خاصی در آن دیده می‌شود در وضعیت انفعالی به سر می‌یرد و واکنشی به اخبار منتشر شده نشان نمی‌دهد. این انفعال به شایعات دامن می‌زند و به همین دلیل، نوعی مقاومت در مردم برخی مناطق خوزستان مانند سوسنگرد، حمیدیه و رفیع دیده می‌شود.

مردم این اهالی با فضاسازی که آن‌ها را تحت تاثیر قرار داده، معتقدند دولت برای حفظ ثروت نفتی خود قصد دارد کاشانه و کار آن‌ها را زیر سیل ببرد و دست آخر آن‌ها را آواره کند. به همین دلیل است که در این مناطق شاهد درگیری‌هایی میان مردم بومی و دستگاه‌‌های دولتی و عمومی هستیم.

گرچه این ذهنیت آن‌ها به دلیل بدقولی دولت در پرداخت غرامت به سیل زدگان سال 95 است اما جریان سیاسی که سال‌هاست در خوزستان به دنبال تجزیه و ایجاد شورش‌های عمومی است از این فضا بیشترین بهره برداری را کرده و هیزمش هم با عدم اطلاع رسانی درست و دقیق، توسط وزارت نفت تهیه می‌شود. نگارنده آگاه است که شرکت ملی نفت چندین ماه است که به صورت شبانه روزی در حال فعالیت برای برطرف کردن تالاب هورالعظیم است و امروز هم نیروهای این شرکت در خوزستان، نهایت همکاری را با نهادهای مسئول دارند.

شگفت انگیز است که وزارت نفت بابت هر نوع انتقادی که از این وزارتخانه مطرح می‌شود، جوابیه‌های تند و آتشین منتشر می‌کند ولی در باب موضوع اخیر که یکی از ابعادش امنیتی است، کاملا خود را کنار کشیده است. وزیر نفت هم در تهران نشسته است و طی دو هفته اخیر حتی یک ساعت هم به خوزستان و مناطق نفتی سری نزده است.

این در حالی است که وی در کوران انتخابات سال 96 به خوزستان سفر کرده و با حضور در مناطق مختلف این استان با ارائه وعده‌های بزرگ، برای رئیس جمهور رای جمع می‌کرد ولی امروز به طور کلی خود را کنار کشیده است و گویا فراموش کرده است که خوزستان، پایتخت صنعت نفت است،‌ استانی که بیش از 80 درصد از تولید نفت  کشور را به نام خود ثبت کرده است. در منطقه هور العظیم که بسیار مناقشه برانگیز شده است وزارت نفت نقش بسیار مهمی دارد؛ 250 حلقه چاه نفتی و 5 میدان بزرگ نفتی در این منطقه قرار دارد و حتی اگر وزیر نفت به فکر مدیریت دوگانگی دولت – ملت نیست، برای آگاهی از وضعیت تاسیسات نفتی هم که شده باید حداقل یک روز در منطقه حضور می‌یافت ولی متاسفانه مقام عالی وزارت، خود را کنار کشیده و دستگاه تبلغیاتی وزارت نفت، هیچ توضیحی درباره اتفاقات اخیر نشان نمی‌دهد.

اینکه وزیر نفت طی یک پیام می‌گوید نباید گزندی به خوزستان وارد شود، یک کار نمادین توخالی است؛ حضور در صحنه بحران و روشنگری اقدامات انجام شده برای زدودن فضای سمی این روزها در خوزستان کمترین کاری است که وزیر نفت باید آن را عملی سازد و روابط عمومی این وزارتخانه، اقدامات شرکـ‌ت‌های زیرمجموعه را رسانه‌ای کرده تا دوقطبی موجود، کم رنگ‌ شود.
 
سه شنبه ۲۰ فروردين ۱۳۹۸ ساعت ۱۲:۵۷
کد مطلب: 23327
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *