۰
​کلیدواژه‌ای برای فرافکن

کاسبان بابک!

با این وجود وزارت نفت برای فرار از پاسخگویی و روشنگری درباره تبعات تصمیمات غلط وزیر نفت، سعی دارد برای هر انتقادی هزینه‌تراشی کند و به آن برچسب «کاسب تحریم» و «مهره زنجانی» بزند.
کاسبان بابک!
وحید حاجی‌پور | طی شش سال گذشته هرگاه که انتقادی از وزیر نفت مطرح می‌شد، موضوع بابک زنجانی و حواشی آن به‌سرعت برجسته می‌شد و می‌شود؛ هر انتقادی از وزیر نفت برابر می‌شود با پول‌های زنجانی؛ پول‌هایی که خرج انتقاد از زنگنه می‌شود تا این وزیر پاکدست را از وزارت نفت جدا کند. این توهم که هر انتقادی از وزیر نفت توسط زنجانی و کاسبان تحریم هدایت می‌شود نخ‌نما شده است و دستاویز قرار دادن زنجانی برای فرار از پاسخگویی شاید در افکار عمومی تأثیر گذار باشد ولی برای بدنه ارشد حاکمیت و قوه قضائیه تنها یک فضاسازی کاغذی است. 

معادل‌سازی که وزارت نفت و دستگاه تبلیغاتی‌اش این روز‌ها در پیش گرفته‌است تا زنگنه را از زیر فشار‌ها و کم‌کاری‌ها نجا‌ت دهد، با سناریوسازی همراه شده است. تأیید خبر کشف پوز در دفتر زنگنه بدترین خبری بود که وزارت اطلاعات با انتشارش نشان داد در وزارت نفت اتفاقات جالبی رخ داده و در حال افزایش است. با این وجود وزارت نفت برای فرار از پاسخگویی و روشنگری درباره تبعات تصمیمات غلط وزیر نفت، سعی دارد برای هر انتقادی هزینه‌تراشی کند و به آن برچسب «کاسب تحریم» و «مهره زنجانی» بزند. 

از اواخر سال گذشته که ۷۲ نماینده مجلس به رئیس‌جمهور درباره خسارات مدیریت زنگنه بر نفت نوشتند، تبلیغاتچی‌های این وزارتخانه با بولد کردن زنجانی و اینکه منشأ انتقادات بر وزیر نفت شخص زنجانی و شریکان وی هستند، تطهیر زنگنه و ساختن یک قدیس از زنگنه را در دستور کار قرار دادند. هیچ پاسخ منطقی و استدلال درستی هم در قبال انتقادات مطرح نشد، با فرافکنی و فرار به جلو وزیر نفت را حافظ منافع ملی دانستند که پیشینیان در آن قصور داشته‌اند!

بابک زنجانی در زندان است، در بالاترین نهاد‌های کشور درباره وی تصمیم‌گیری شده‌است؛ از او و کیلش هم خبری نیست، اما به یکباره پای او به میان کشیده می‌شود و وزیر نفت می‌گوید گرچه زنجانی در زندان است، اما پولش در خارج زندان است. کدی که زنگنه داد با برجسته‌سازی رسانه‌های همسو با وی پررنگ شد و دست آخر، سید اصغر هندی مشاور حقوقی زنگنه بدون هیچ بهانه‌ای به ایرنا می‌گوید زنجانی در جلسه اول خرداد زنگنه را تهدید کرده و گفته استیضاح او رأی می‌آورد و به زودی جایش با زنگنه عوض خواهد شد. گرچه کوهپایه‌زاده وکیل زنجانی بلافاصله گفته‌های هندی را تکذیب و اعلام کرد به عنوان یکی از حاضران در جلسه چنین موضوعی را به‌شدت تکذیب می‌کند، اما رسانه‌های اصلاح‌طلب همچنان معتقدند زنجانی چنین اظهار نظری داشته است. نکته قابل‌تأمل در این میان آن است که دلیل ورود هندی به ماجرای اخیر و بولد کردن یک ادعا چه بود آن هم در زمانی که بیشتر ادعای وزارت نفت طی یک سال اخیر تکذیب شده‌است؟

برای پاسخ به این پرسش باید گفت که وزارت نفت به‌طوری دچار ناکارآمدی شده و از استیضاح هراس دارد که قصد دارد برای هرگونه انتقادی از وزیر نفت معادلی به نام شرکای زنجانی بتراشد. این معادل‌سازی هزینه انتقاد را افزایش می‌دهد و البته برای کسانی که می‌دانند در این وزارتخانه چه خبر است، واضح و مبرهن است که این سناریوی تکراری، حکم فرجی است که از این ستون به آن ستون به دست می‌آید.

باور اینکه روزی بابک زنجانی آزاد شود و دوباره به نفت برگردد مرز‌های یک مزاح کودکانه را نیز جابه‌جا می‌کند چه برسد به آنکه روزی به واقعیت بپیوندد، اما وزارت نفت با بهره‌گیری از این دروغ‌پردازی‌ها، در اندیشه نجات خود از انتقاد‌های بجایی است که میلیارد‌ها دلار خسارت به کشور وارد کرده‌است. زنجانی قطعاً یک مجرم اقتصادی است و باید به بدترین شکل موجود با وی برخورد شود، اما آیا ارتباطی میان فساد وی و پاسخگویی وزارت نفت به عملکرد خود وجود دارد؟! 

زنجانی بازداشت، محاکمه و حکمش صادر شده‌است؛ قصه زنجانی را همه می‌دانند ولی داستان سوءمدیریت وزیر نفت هنوز باز نشده‌است و کمترین اشاره‌ای به آن با واکنش‌های غیرمنطقی این وزارتخانه مواجه می‌شود. زنجانی این روز‌ها تبدیل به اسم رمزی شده‌است که هزینه انتقاد را بالا می‌برد و سعی دارد با سنگین‌کردن فضا، نمایندگان مجلس را برای بررسی عملکرد وی و شاید استیضاح به عقب بکشاند. این بازی روزی به پایان خواهد رسید و کسانی که منابع ملی را تضییع کردند باید مانند زنجانی و دیگر کاسبان تحریم، در مقابل قانون پاسخ دهند که با منافع کشور چه کردند؟
يکشنبه ۱۲ خرداد ۱۳۹۸ ساعت ۱۲:۴۰
کد مطلب: 23758
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *