۰
لزوم ساماندهی استفاده از سوخت LPG

وقتی LPG راه می‌شود!

با افزایش قیمت بنزین استفاده از گاز مایع که استاندارد نیست، برای خودروها بیشتر شده است. در صورت ادامه روند افزایش استفاده کنندگان از گاز مایع در خودورها، به ناچار مانند گذشته شاهد استفاده غیرمجاز و غیراستاندارد از LPG در خودروها خواهیم بود.
وقتی LPG راه می‌شود!
میز نفت| گاز مایع در بسیاری از کشورهای دنیا به عنوان یک سوخت رسمی در کنار بنزین و گازوئیل و CNG برای خودروها شناخته شده و استفاده می‌شود. اما این سوخت در ایران برای خودروها یک سوخت غیر مجاز تلقی می‌شود. با این حال چند سوال در این مورد مطرح است.​

اگر این سوخت غیر مجاز است چرا جایگاه‌های عرضه غیر استاندارد آن در خارج شهرها و داخل گاراژها همچنان پابرجاست؟ و چرا محل‌های تبدیل خودروهای بنزینی به LPG سوز همچنان به فعالیت خود ادامه می‌دهند؟

قابل توجه آنکه اتوگاز یا سوخت LPG برای خودرو در بیش از 40 کشور دنیا به صورت رسمی مورد استفاده قرار می‌گیرد و حتی این سوخت در اروپا به سوخت پاک معروف است. این در حالی است که اگر وزارت نفت از تنوع دادن به سبد سوخت کشور غافل بوده، اما مردم به دلیل صرفه اقتصادی یا هر دلیل دیگری به این سوخت روی آورده‌اند و هم‌ اکنون بپذیریم یا نپذیریم 1.5 میلیون خودرو به مخازن و کیت LPG مجهز شده‌اند،

حال مجددا این سوال مطرح می‌شود که تکلیف این بخش چیست؟ و اگر استفاده از این سوخت در خودروها مشکلی ندارد پس چرا استفاده از آن را رسمی و ایمن نمی‌شود و چرا امکانات استفاده از آن خصوصا جایگاه‌های رسمی آن برای 1.5 میلیون راننده صاحب این خودروها فراهم نیست؟

لازم به یادآوری است که مسئولان وزارت نفت استفاده از این سوخت را غیر مجاز می‌دانند. به عنوان مثال، مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی مازندران گفت: «از وقتی که بنزین گران شد استفاده مردم ازگاز مایع که استاندارد نیست برای خودروها بیشتر شده است.» اما نکته اینجاست که با توجه به آمار قبلی 1.5 میلیون خودرو در ایران از LPG به عنوان سوخت جایگزین استفاده می‌کنند و به هر حال آنها بخشی از 30 میلیون خودرویی هستند که در سراسر دنیا LPG را به عنوان سوخت برگزیده‌اند.

با افزایش قیمت بنزین استفاده از گاز مایع که استاندارد نیست، برای خودروها بیشتر شده است. در صورت ادامه روند افزایش استفاده کنندگان از گاز مایع در خودورها، به ناچار مانند گذشته شاهد استفاده غیرمجاز و غیراستاندارد از LPG در خودروها خواهیم بود.

در نتیجه این نوع استفاده غیراستاندارد خود عاملی در ایجاد خطر نا امنی در ناوگان حمل و نقل جاده‌ای خواهد بود. 

طی ماه‌های اخیر مسئولین دولت در مصاحبه‌های متعدد خودروهای مذکور را علت اصلی کمبود سیلندرهای گازمایع در روستاها قلمداد کرده‌اند و پس از آن هم برخورد تعزیراتی با مراکز عرضه گازمایع به خودروها در شهرهای مختلف صورت گرفت.

این در حالی است که کشور ترکیه که فاقد منابع طبیعی نفت و گاز است نزدیک به 2 برابر ایران گازمایع را در میان خودروهای سبک و سنگین توزیع کرده و معتقد است که به دلیل ارزان‌تر بودن گازمایع از بنزین و گازوئیل استفاده از آن در خودروها به صرفه تر است.

از 8.5 میلیون تن گازمایع تولیدی در ایران در سال 2018، تنها 2 میلیون تن در داخل کشور توزیع و مابقی صادر شده، در حالی که ترکیه تنها 3.2 میلیون تن گازمایع را در این سال میان خودروها توزیع کرده است.بنابراین کمبود عرضه داخلی گازمایع و عدم ساماندهی به خودروهای مذکور منجر به ایجاد مشکلات فوق شده است وگرنه مردم و رانندگان تقصیری در این زمینه ندارند.

به هر حال عدم توجه به این پدیده در سال‌های اخیر منجر به دوگانه‌سوز شدن بیش از 1.5 میلیون خودرو با گازمایع شده است که دیگر نمی‌شود آن‌ها را نادیده گرفت و مطمئنا نمی‌شود با نظارت‌های شدید، مشکل توزیع و عرضه گازمایع در روستاها را طی چند ماه حل کرد.

 
چهارشنبه ۱۸ دی ۱۳۹۸ ساعت ۰۸:۵۲
کد مطلب: 25802
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *