۰
۱
تقلید ناشیانه دولت دوزادهم از دولت نهم

ترکمنستان، ترکیه نشد!

دست و پا زدن‌های پی در پی برای آنکه خود را محق نشان دهد، بیشتر باعث بازشدن اشتباهات دولتی می‌شود که معتقد بود در ماجرای ترکمنستان شاهکار کرده است!
ترکمنستان، ترکیه نشد!
میز نفت| این روزهای وزارت نفت کابوس‌وار است؛ وزارتخانه‌ای که برای توجیه حکم داوری در پرونده ترکمنستان می‌گفت اصولا برنده و بازنده‌ای وجود ندارد حالا مسیر را تغییر داده است. رسانه‌های نیابتی به میان آمده‌اند و می‌نویسند که نه تنها محکوم نشدیم بلکه ترکمنستان را به میزان 140 میلیون دلار محکوم کرده‌ایم.

وزارت نفتِ روحانی خود را بهترین وزارت نفت تاریخ جمهوری اسلامی ایران می‌داند که مدیرانش همگی ژنرال هستند؛ از مهندسی گرفته تا حقوقی اما دستپخت این ژنرال‌ها، چیزی جز خسارت برای جمهوری اسلامی  ایران نداشته است. مدیریت فعلی وزارت نفت که هر مشکلی را به دولت قبل مربوط می‌سازد، در فقره شکایت ترکمنستان تلاش فراوانی کرد از روی دست دولت گذشته بنویسد، ولی به حدی ناشیانه عمل کرد که فقط می‌توان به این تلاش‌های نافرجام لبخند زد.

وزارت نفت که فکر می‌کرد می‌تواند بیش از یک میلیارد دلار ترکمنستان را با ادعاهای خود محکوم کند، علیه این کشور به داوری شکایت برد تا مثلا داستان سال 87 تکرار شود و همه چیز به سود ایران تمام شود. در سال 87 اما چه اتفاقی رخ داد؟

در شکایت نخست ترکیه از ایران بابت صادرات گاز، داوری سوئیس  ایران را در آن سال به دلیل گران فروشی گاز 970 میلیون دلار جریمه کرد و بر اساس حکم داوری، ایران می‌بایست این مبلغ را به ترکیه پرداخت می‌کرد. شرکت ملی گاز ایران هم در این اثنا با بررسی دقیق میزان واردات گاز ترکیه از ایران، متوجه شد که شرکت بوتاش ترکیه کمتر از میزان تعهد خود از ایران گاز دریافت کرده است لذا طبق مفاد قرارداد و بند  take or pay ، دو صورتحساب برای ترک‌ها ارسال کرد. 

با ارسال این صورتحساب‌ها برای طرف خریدار که شامل دو صورتحساب 602 و 738 میلیون دلاری می‌شد، جریمه 970 میلیون دلاری ایران تهاتر شد و در نهایت بیش از 300 میلیون دلار به حساب شرکت ملی گاز در هالک بانک ترکیه واریز شد. مکاتبات شرکت ملی گاز ایران با شرکت بوتاش ترکیه در تاریخ 17 ژانویه 2010 و صورتحسابی که به امضای پیروز منجزی، مدیر مالی وقت شرکت ملی گاز ایران رسیده است می‌تواند وزارت نفت را هوشیار کند. 

این مدلی بود که وزارت نفت دولت دوازدهم خواست از آن در پرونده ترکمنستان تقلید کند اما به قدری ضعیف عمل کرد که همه چیز را به سود ترکمنستان پایان داد. دست و پا زدن‌های پی در پی برای آنکه خود را محق نشان دهد، بیشتر باعث بازشدن اشتباهات دولتی می‌شود که معتقد بود در ماجرای ترکمنستان شاهکار کرده است!

خود را برای پرداخت دو میلیارد دلار آماده کنید ... 
چهارشنبه ۱۱ تير ۱۳۹۹ ساعت ۱۱:۳۱
کد مطلب: 27697
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *


United States
چرا هیچوقت هیچکس به سراغ کسانیکه ضمن تامین گاز کشور در سال 87 گاز صادراتی به ترکیه را بدون حتی یکساعت قطعی تامین کردند و منجر به اخذ جریمه 638 میلیون دلاری از ترکیه شد نرفتید و نمیروید؟چرا هیچکس در این مملکت کوچکترین قدردانی از آنها نکرد؟