۰
وقتی آلزایمر مصلحتی حاکم می‌شود

​چپه‌خوانی مقام عالی وزارت

موضوع بسیار ساده‌تر از آن چیزی است که می‌توان تصورش کرد؛ زنگنه می‌داند با تصمیم و دیدگاهش نسبت به تصمیم دولت قبل چه خسارتی به کشور وارد کرده است و حالا که اعداد به میان آمده است، می‌گوید اصلا نه به من مربوط است و نه ارتباطی به افزایش مصرف دارد.
​چپه‌خوانی مقام عالی وزارت
وحید حاجی‌پور | ماجرای کارت سوخت و دفاع زنگنه از خود در مجلس، از آن حکایت‌های جالبی است که در حافظه تاریخی اقتصاد ایران باید ثبت شود. وقتی در مجلس از زنگنه درباره حذف کارت سوخت سوال شد او گفت که من کارت سوخت را حذف نکردم؛ کار دولت بود و او فقط اجرا کرده و مجلس وقت هم اعتراضی نداشت پس او بی تقصیر است. گویا وزیر محترم از خاطر مبارک برده‌اند که چگونه به کارت سوخت حمله کرده و آن را زائد می‌دانستند که تنها کارایی‌اش، «اذیت کردن» مردم است.

او که در ابتدای دولت یازدهم از کارت سوخت و نقش آن در کاهش مصرف سوخت تمجید می‌کرد، به یکباره به منتقد اصلی آن تبدیل شد و همه کار کرد تا کارت سوخت حذف شود. به عنوان مثال وی در تاریخ 7 تیر 95 اینگونه کارت سوخت را تخریب کرد:« بهتر است یک چیز به شما بگویم، کاری که هیچ کس در دنیا انجام نمی‌دهد و تنها ما انجام می‌دهیم را باید به آن شک کنیم و بر عکس کاری که در همه جای دنیا انجام می‌شود را اگر انجام ندادیم نیز باید به آن شک کنیم. هیچ کس در دنیا از سامانه هوشمند سوخت استفاده نکرده است.»

حتما آقای زنگنه به یاد دارند در روزهایی که یک تنه برای حذف کارت سوخت شمشیر می‌زدند حتی وزارت کشور هم خواستار باقی ماندن این ابزار مدیریت مصرف شد فارغ از اینکه مرغ وزارت نفت یک پا داشت. اتفاقا وقتی دولت با پیشنهاد زنگنه کارت سوخت را حذف کرد، مجلس قبل دوباره کارت سوخت را احیا کرد ولی دولت برای آنکه بر سر موضع خود باشد، کارت سوخت را با یک نرخی کردن بنزین «عقیم» کرد تا عملا کارآیی آن از بین برود؛ با همین زیرکی و رندی بود که زنگنه می‌گوید کارت سوخت حذف نشده بود! او راست می‌گوید، کسی کارت سوخت را حذف نکرد ولی مکانیزم سوخت‌گیری بگونه‌ای طراحی شد که عملا کارت سوخت یک کارت بی خاصیت شود.

اما اوج اظهارات عجیب وزیر نفت در مجلس، آنجا بود که فرمودند حذف کارت سوخت تاثیری بر افزایش مصرف سوخت نداشته است! فی الجمله، زنگنه با مطرح کردن چنین ادعایی سعی کرد انتقادهایی که درباره افزایش شدید مصرف بنزین پس از عقیم‌سازی کارت سوخت را بی ارتباط با تصمیم و عقیده‌‌اش بداند و اینگونه جا بیاندازد که مصرف به خودی خود افزایش پیدا کرده است.

او بهتر از هر کس دیگری می‌داند که نقش کارت سوخت در مدیریت مصرف بنزین به چه میزان بوده است به‌طوری که خودش نیز یکبار به آن اعتراف کرده است. اگر جناب وزیر معتقد است حذف کارت سوخت ارتباطی به افزایش مصرف بنزین ندارد پس بهتر است به این پرسش پاسخ دهد که اگر این‌گونه است پس چگونه با احیای کارت سوخت،  بنا به گفته رسمی شخص وزیر نفت میزان مصرف بنزین حداقل 20 میلیون لیتر – پیش از کرونا- کاهش پیدا کرد و ظرفیت صادرات بنزین را به 30 میلیون لیتر افزایش داده است؟ همان بنزینی که صادر می‌شود و این روزها بخش مهمی از درآمدهای ارزی را تامین می‌کند. اگر حذف کارت سوخت تاثیری بر افزایش مصرف بنزین نداشته است پس چگونه است که احیای آن، یک تنه مصرف بنزین را کاهش داده است؟!!

موضوع بسیار ساده‌تر از آن چیزی است که می‌توان تصورش کرد؛ زنگنه می‌داند با تصمیم و دیدگاهش نسبت به تصمیم دولت قبل چه خسارتی به کشور وارد کرده است و حالا که اعداد به میان آمده است، می‌گوید اصلا نه به من مربوط است و نه ارتباطی به افزایش مصرف دارد. همان‌گونه که قرارداد فار 11 با توتال فرانسه و ضرر 35 میلیارد دلاری را به گردن نظام می‌اندازد، خود را از حذف کارت سوخت مبرا می‌داند و بگونه‌ای اظهار نظر می‌کند که به نظر می‌رسد وزیر نفت جمهوری اسلامی ایران کسی جز اوست!

خلاصه آنکه متهم نخست بیش از150 هزار میلیارد تومان ضرری که با حذف کارت سوخت به کشور تحمیل شده است، کسی نیست جز وزیر نفت؛ حالا او هر چه سعی کند با فرافکنی و شوت کردن توپ‌ها به زمین دیگران، خود را تبرئه کند اما روزهای پاسخگویی به تصمیماتی که چیزی جز ضرر برای کشور نداشته دور نیست.
شنبه ۲۹ شهريور ۱۳۹۹ ساعت ۱۲:۰۸
کد مطلب: 28374
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *