۰
۱
تئوریزه کردنی تخیلی

​طرفداران ظریف چگونه خطا می‌کنند؟

خلاصه آنکه اگر قرار است از ظریف حمایت کنیم، بهتر است کمی با گوگل آشنا شویم و برای ارائه تحلیل‌های منطقی، از این ابزار کمک بگیریم تا دچار خطای بزرگ نشویم.
​طرفداران ظریف چگونه خطا می‌کنند؟
 وحید حاجی‌پور/ پس از انتشار اظهارات محمد جواد ظریف در رسانه‌های سعودی، طرفداران او در صدد تئوریزه کردن نظرات او هستند بویژه در حوزه روسیه؛ وزیر امور خارجه معتقد است که شهید سلیمانی به همراه مسکو در صدد نابودی برجام بودند که البته نگاهی به تایملاین روابط ایران و‌ روسیه طی سال‌های اخیر، نشان می‌دهد چندان نمی‌توان روی درستی اظهارات ظریف حساب باز کرد.

با این وجود، «محبان ظریف» روی همین موضوع دست گذاشته و برای تاییدیه تراشی، تحلیل‌های عجیبی را مطرح می‌کنند. در همین راستا، برخی از آنان می‌گویند نان روس‌ها در ادامه تحریم‌هاست بویژه در حوزه تجارت گاز. معتقدند با تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران، بازارهای گاز کشورمان در اختیار مسکو و دوحه قرار می‌گیرد پس طبیعی است در پس پرده، مخالف رفع تحریم باشند.

چنین تحلیلی، از اساس باطل است؛ حداقلش آن است که تمسک به حوزه گاز کاملا با واقعیات و‌ بدیهیات جهان انرژی متضاد است. اصولا بازار گاز ایران چه بالقوه چه بالفعل در منطقه، تعارضی با منافع روسیه ندارد بویژه در اروپا. مثلا گفته می‌شود با تحریم‌ها، ایران نمی‌تواند به قاره سبز گازی صادر کند! در پاسخ باید گفت ایده صادرات گاز به اروپا، نه‌تنها اقتصادی نیست بلکه در صورت آمادگی اروپایی‌ها برای معامله گازی با تهران، این امریکاست که اجازه نفوذ گازی ایران را نمی‌دهد مانند اتفاقی که در خط لوله ناباکو رخ داد.

ایران تنها به دو کشور عراق و ترکیه گاز صادر می‌کند که همیشه از تحریم‌ها مستثنی بوده‌اند. این بدان معناست که اصولا تحریم‌ها. ارتباطی به توقف معاملات گازی جمهوری اسلامی ایران ندارد و تنها در زمانی می‌توان به ادعای«محبان» تامل کرد که در صورت تحریم، همه چیز متوقف شود.

درباره قطر هم که فقط باید لبخند زد چرا که دوحه بیشتر در صادرات ال ان جی فعال است  و تنها خط لوله آن که گازش را به امارات می‌برد هیچگاه ارتباطی به بازار گاز ایران نداشته و ندارد. خلاصه آنکه اگر قرار است از ظریف حمایت کنیم، بهتر است کمی با گوگل آشنا شویم و برای ارائه تحلیل‌های منطقی، از این ابزار کمک بگیریم تا دچار خطای بزرگ نشویم.
سه شنبه ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۰ ساعت ۱۳:۵۷
کد مطلب: 29874
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *


سیدعباس ضيائي
Iran, Islamic Republic of
بهتر است عبارت با گوگل آشنا شويم به عبارت حداقل با گوگل ... تغيير يابد