۰
بی پی، شل و آرامکو

فعالیت‌های رسانه‌ای 3 غول نفتی

نشریات و رسانه امروزه یکی از ابزارهای قدرت نمایی شرکت های ملی و جهانی در مجامع بین المللی و فنی است و شرکت های بزرگ نفتی علاوه بر مشارکت فعال در رسانه های تاثیرگذار جهان، مستقیما وارد این مقوله شده و نسبت به انتشار فصلنامه ها، ماهنامه ومجلات می کنند که در این گزارش به فعالیت های 3 شرکت نفتی در حوزه ارتباطات اشاره می شود.
فعالیت‌های رسانه‌ای 3 غول نفتی
ميزنفت/ نشریات و رسانه امروزه یکی از ابزارهای قدرت نمایی شرکت های ملی و جهانی در مجامع بین المللی و فنی است و شرکت های بزرگ نفتی علاوه بر مشارکت فعال در رسانه های تاثیرگذار جهان، مستقیما وارد این مقوله شده و نسبت به انتشار فصلنامه ها، ماهنامه ومجلات می کنند که در این گزارش به فعالیت های 3 شرکت نفتی در حوزه ارتباطات اشاره می شود.
 

*آرامکو
بزرگترین شرکت نفتی جهان به لحاظ ذخایر و تولید نفت، گرچه در حوزه تکنولوژی و نیروی انسانی با محدودیت مواجه است اما همسو با ویژگی «برترین» بودن شرکت نفت، در زمینه اطلاع رسانی و فعالیت های رسانه ای علاوه بر در داختیار داشتن مجلات گوناگون، بسیاری از شبکه های تلویزیونی همسو با سیاست های آل سعود را حمایت مالی می کند.
بدون اشاره به حمایت های مستقیم و غیرمستقیم آرامکو از این قبیل شبکه ها، برخی از فعالیت های رسانه ای آرامکو قابل توجه است؛

دو فصلنامه  «الایام الجمیل» یکی از جریده های مهم آرامکو محسوب می شود که  کارکنان سابق و بازنشسته این شرکت در قالب گزارش،مصاحبه، یادداشت، عکس و ... هسته اصلی مطالب را تشکیل می دهند. این دو فصل نامه یکی از پر طرفدارترین مجلات آرامکو است که در اختیار همه بازنشستگان قرار می گیرد.

فصلنامه dimensions که برای 250 هزار مخاطب منتشر می شود در خدمت خود شرکت و مدیریت آن است؛ این فصلنامه به گذشته، حال و آینده آرامکو، فعالیت ها،پیشرفت طرح ها، و پیشرفت های تکنولوژیک و حوزه های حدید آرامکو می پردازد.
فصلنامه JOURNAL OF TECHNOLOGY  مجله ای فنی مهندسی است که برای جامعه مخاطب متخصص به ویژه زمین شناسان و دانشمندان نفتی منتشر می شود و از بازتاب بسیار خوبی در مجامع فنی برخوردار است.

همچنین دو ماهنامه SAUDI  ARAMCO WORLD  قدیمی ترین مجله آرامکو است که در آن، تاریخ،جغرافیا و فرهنگ عربستان، خاورمیانه و جهان اسلام معرفی می شود. این مجله از سال 1962 آغاز به کار کرده است و کمترین تیراژ آن 170 هزار نسخه بوده است. این مجله جوایز متعددی را از نهادهای بین المللی دریافت کرده است و آرشیو عکس 30 هزارتایی آن یکی از ویژگی های این مجله به شمار می رود؛ البته ناگفته نماند که این آرشیو به صورت رایگان در اختیار مخاطبان قرار می گیرد درست بر عکس رسانه های ایرانی!

انشتار کتاب و کتابچه های متععدی نیز از سوی آرامکو هرساله منتشر می شود که فارغ از تعریف و تمجیدهای رایج، رویکردی فنی و ژورنالیستی دارند؛ به عنوان نمونه کتاب «آرامکوی عربستان و دنیای آن» یکی از جالب ترین کتاب های آرامکو است که سعی دارد با معرفی این شرکت به دانشجویان، ملل مختلف دنیا و جهانیان، اطلاعات وسیعی را از خود به جای بگذارد. آرامکو برای حضور در نمایشگاه های بین المللی ، همواره این کتاب را عرضه می کند و در کنار آن، ویژه نامه های به روزی را در اختیار مراجعه کنندگان قرار می دهد.

سایت اینترنتی آرامکو در سال 2003 و 2004 جایزه طلایی وب و چندین جایزه دیگر را به دلیل خلاقیت، جامعیت و برتری از آن خود کرده است. جالب آنجاست که در سایت این شرکت هیچ لینکی از شرکت ملی نفت ایران دیده نمی شود و شرکت هایی کوچکتر و کم اهمیت تر در بخش پیوندهای آن خودنمایی می کند.
موزه نفت آرامک. نیز در سال 1987  در ظهران افتتاح شد و شحصیت های بزرگ سیاسی در افتتاحیه و یک ماه نخست فعالیت این موزه از ان بازدید کردند.
 

* بی پی
بریتیش پترولیوم انگلیس هم به عنوان یکی از غول های نفتی جهان و با تولید  روزانه حدود 6 میلیون بشکه در بخش ارتباطات خود یکی از شرکت های موفق در این حوزه به شمار می رود. MAGAZINE  BP  مجله است که در سطح بین المللی منتشر می شود و یک کادر حرفه ای آن را اداره می شود.عکس و گرافیک این مجله مهم ترین ویژگی آن محسوب می شود به طوری که به لحاظ طراحی حرفه ای و کیفیت عکس های به کار برده شده جوایز بسیاری را کسب کرده است.
مجله  FRONTIERS موضوع تکنولوژی های جدید بی پی را به عنوان راهبردی ترین ماموریتش قرار داده و منبع بسیار خوبی برای آشنایی با جدیدترین فناوری های نفتی جهان است. همچنین مجله HORIZON متعلق به کارکنان، پیمانکاران این شرکت است و نظرات و آرای آن ها را منعکس می کند.

«FLAG» نام نشریه دیگری از بی.پی است که در حوزه کشتیرانی و حمل و نقل دریایی منتشر می شود و در سال 10 شماره از آن روی کیوسک ها می رود. همچنین این شرکت در وب سایت خود آرشیو عکس و فیلم فوق العاده ای قرار داده است و در بخشی دیگر از وبسایت خود، قیمت سهام و جزئیات آن را به صورت 20 دقیقه یکبار به روز کرده و به مراجعان ارائه می کند.
 

*شل
شل هم با راه اندازی نشریه SHELL WORLD  نظرات و نگاه این شرکت را در مورد کارکنان و مسائل آن ها، محیط زیست و انرژی منعکس می کند. این نشریه در حوزه منابع انسانی مقالات علمی منتشر کرده و از پرداختن به موضوعات دم دستی و سطحی خودداری می کند.

وب سایت این شرکت هم به خوبی اهداف شل را پوشش داده و آرسیوی از سخنرانی های هیات مدیره و مدیران ارشد شل را به همراه عکس و طرح های جالب در اختیاز عموم قرار داده است.
همچنین این شرکت خط تلفن رایگانی در اختیار دارد که از هر جای جهان با آن تماس گرفته شود هزینه مکالمه به عهده شل است؛ این خط تلفن 24 ساعته بوده و جهت اخذ پیشنهادات و توصیه های همگان در باره جهان نفت و گاز است.
يکشنبه ۲۲ اسفند ۱۳۹۵ ساعت ۱۱:۱۶
کد مطلب: 17036
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *