تناقض‌های پی در پی درباره کارکنان

بازی آماری با منابع انسانی

28 اسفند 1395 ساعت 9:18

داستان تعداد نیروهای انسانی در نفت تمامی ندارد و بازی‌های آماری وزارت نفت برای فرار به جلو٬ هر روز با آمارهای جدیدی که مدیران ارشد این وزارتخانه ارائه می‌دهند در گرداب تناقض می‌چرخند تا دست آخر کسی ندادند در این وزارتخانه عظیم چند هزار نفر مشغول هستند.


به گزارش ميزنفت٬ وزیر نفت وقتی در دولت یازدهم به راس کار آمد بلافاصله دست روی منابع انسانی گذاشت و استخدام‌های بی ضابطه را هدف قرار داد و حتی نیمی از کارکنان صنعت نفت را «زائد» نامید و هیچ گاه نیز بابت اظهارات خود عذرخواهی نکرد. درباره اینکه تعداد نیروهای انسانی وزارت نفت چقدر افزایش یافته است و امروز چند ده هزار نفر در نفت مشغول هستند هیچ رقم دقیقی اعلام نشده است و کسی هم نمی‌داند عدد صحیح چیست.

جالب اینجاست که شخص وزیر نفت هر بار آمارهای متفاوتی را ارائه می‌دهد و فاصله آماری آن در اظهار نظرات مختلف به قدری زیاد است که نمی‌توان آن را یک اشتباه دانست.

1 - وزیر نفت در تاریخ 26 آبان 1392 در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران اینگونه گفت: در آن زمان 90 هزار نفر در صنعت نفت مشغول به کار بودند اما این عدد امروز به 140 تا 240 هزار نفر رسیده است.

2 - پس از آن٬ وزیر نفت در تاریخ 6 اسفند 92 در جلسه شورای شهر گفت: وقتی من رفتم صنعت نفت با کمتر از 100 هزار نفر اداره می‌شد ولی امروز 250 هزار نفر در این صنعت مشغول هستند.

3 - او در 20 مرداد 93 در برنامه تلویزیونی پایش هم گفت:  وقتی وزارت نفت را در سال 84 ترک کردم حدود 80 هزار نفر شاغل داشتیم و حالا که تمام پتروشیمی ها و پالایشگاه ها واگذار شده 120 هزار نیرو داریم. در حال حاضر بین 50 تا 60 هزار نیروی مازاد داریم آیا می شود باز هم استخدام کنیم؟

4 - او اما در تاریخ 23 آذر ماه 95 در مجلس و در پاسخ به سوال حاجی دلیگانی چنین گفت: مجموع نیروهای صنعت نفت تا پایان سال 83 حدود 136 هزار نفر بوده و این تعداد در پایان سال 91 به 225 هزار نفر رسیده است!
5 - اما روایت خواندنی دیگر مربوط به علی کاردر مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران می‌شود. وی در چند روز پیش در گفت و گو با هفته نامه صدا گفته است: دولت هشتم مجموعه وزارت نفت و شرکت‌های تابعه را با 80 تا 85 هزار نفر پرسنل تحویل دولت نهم داد و دولت یازدهم با حدود 110 تا 120 هزار نفر این مجموعه را تحویل گرفت.

همانطور که مشاهده می‌کنید هیچگاه آمار درست و یکدستی از تعداد نیروهای صنعت نفت ارائه نشده است و خود وزیر نفت چندین بار آمار متفاوتی را ارائه کرده است. علاقه وزیر نفت به مازاد خواندن نیروهای صنعت نفت البته خودش هم تناقض‌های بسیاری دارد. به این چند نمونه دقت کنید:

زنگنه در برنامه پایش: «60 هزار نفر از نیروهای وزارت نفت مازاد هستند»./ 20 مرداد 93
وزیر نفت در صحن علنی مجلس: « وزرات نفت 100 هزار نیروی مازاد دارد»./ 26 خرداد 95
 
به هر شکل٬ هنوز هم کسی نمی داند صنعت نفت چه تعداد نیرو دارد و تنها چیزی که بر آن وحدت وجود دارد پایان کار وزارت نفت در دولت هشتم با 60 هزار نیرو بود. روزی گفته شد صنعت نفت 120 هزار نیرو دارد٬ روزی این رقم به 160 هزار نفر رسید٬ ساعتی به 200 هزار نفر و اندکی بعد به 240 هزار نفر. معاونت منابع انسانی نیز طی سه سال گذشته بطور کامل سکوت کرده و تا به امروز آمار رسمی در این زمینه منتشر نکرده است. نگاهی به اظهار نظرات نشان می‌دهد تعداد کارکنان صنعت نفت بهانه‌ای شده است برای آنکه پاسخ روشنی به کم کاری‌ها و انتقادات داده نشود تا این وزراتخانه به بهترین شکل موجود٬ تعهدات خود را به فراموشی بسپارد.
 


کد مطلب: 17118

آدرس مطلب: https://www.mizenaft.ir/report/17118/بازی-آماری-منابع-انسانی

ميز نفت
  https://www.mizenaft.ir