۰
یادی از گذشته و کنفرانس لندن

شکست در برگزاری دومین کنفرانس قرن!

در سال 1999 به منظور معرفی قراردادهای نفتی و پروژه‌های صنعت نفت ایران و جذب سرمایه‌‌گذاری برای توسعه آنها سمیناری را در تهران و یک سمینار هم در لندن برگزار کردیم که به سمینار قرن شهرت یافت که نتیجه آن جذب 40 تا 50 میلیارد دلار سرمایه در صنعت نفت کشور بود.
وست مینستر لندن- عصرنفت
وست مینستر لندن- عصرنفت
ميزنفت/ روزی که کمیته بازنگری در قراردادهای نفتی تشکیل شد تا از دل آن IPC بیرون بیاید، هیچ کس فکر نمی‌کرد چهره‌های حاضر در این جلسه پس از 3 سال خود به منتقدان اصلی وزارت نفت تبدیل شوند ولی مدیریت  حاکم بر نفت نشان داد همه چیز امکان پذیر است. جدایی‌ها شدت گرفت و اختلافات به اوج خود رسید.

در میان افرادی که به منتقدان مدیریت حاکم بر وزارت نفت حاکم شدند نام سید مهدی حسینی بیشتر از سایرین جلب توجه می‌کند. فردی که پس از خروج از تاسیسات دریایی دوباره به اخبار آمد و برای تکرار روزهای بیع متقابل خود را آماده کرد. وزیر نفت به آرامی او را کنار گذاشت ولی نمی‌توان ماه‌هایی را از یاد برد که حسینی روی برگزاری کنفرانس لندن تاکید فراوان داشت و البته جوادی آن را اشتباه می‌دانست. بخشی از گفت و گوی حسینی با ميزنفت در تاریخ 14 شهریور 94 را در ادامه می‌خوانید که حسینی اظهارات جالبی را بیان داشته است.
 
*کنفرانس لندن قطعا برگزار و در  اجلاس آذرماه از قراردادهای نفتی جدید ایران (IPC) رونمایی می‌شود. کمیته ویژه بازنگری قراردادهای نفتی برای دستیبابی به این تیپ قرارداد، حدود یک سال و نیم کار کارشناسی کرد و برای معرفی آن به شرکت‌ها و سرمایه‌گذاران خارجی هم برنامه‌ریزی‌های چشمگیری کرده است.
 
*همه شرکت‌های نفتی بین‌المللی در انتظار رونمایی از قراردادهای نفتی ایران هستند. همه دنیا دارد نگاه می‌کند، به‌طور قطع مهمترین سمینار نفتی در دهه حاضر، همین کنفرانس لندن می‌شود.
 
*در سال 1999 به منظور معرفی قراردادهای نفتی و پروژه‌های صنعت نفت ایران و جذب سرمایه‌‌گذاری برای توسعه آنها  سمیناری را در تهران و یک سمینار هم در لندن برگزار کردیم که به سمینار قرن شهرت یافت که نتیجه آن جذب 40 تا 50 میلیارد دلار سرمایه در صنعت نفت کشور بود.
 
*مرکز برگزاری این گونه همایش‌های بین‌المللی، لندن است. بالاخره لندن مرکز فعالیت بسیاری از شرکت‌های نفتی و نهادهای انرژی و سازمان‌های بین‌المللی است و به‌طور مرسوم بسیاری از کشورها برای برگزاری چنین همایش‌هایی و ارتباط با شرکت‌ها و نهادهای بین‌المللی، لندن را برمی‌گزینند.
 
*لندن مرکز تحولات نفتی است؛ بالاخره «Oil & Money» آنجاست. «IP» آنجاست و مقر اصلی بسیاری از شرکت‌های بزرگ نفتی بین‌المللی در پایتخت انگلستان است و در آنجا فعالیت می‌کنند. تمام راندهای عراق هم در لندن برگزار شده است، بنابراین لندن یک مرکز تحولات در صنعت نفت جهان است و عموم کشورها، سمینارهایی از این دست را در لندن برگزار می‌کنند، بنابراین ما هم تصمیم گرفتیم قراردادهای نفتی را در لندن رونمایی کنیم تا شرکت‌های بزرگ نفتی را جذب کنیم.
 
*من آدم کم سر و صدایی هستم، ولی در چند وقت اخیر در رسانه‌ها پررنگ‌تر حضور داشتم، دلیلش هم این بود که در راستای این سیاست‌گذاری باید پر سر و صدا  حرکت کرد و تا حدود زیادی موفق عمل کردیم.
 
*ما در ابتدا یک هم‌اندیشی در اسفند 92 در تهران برگزار کردیم و برنامه داشتیم چندی پس از آن در اردیبهشت 93 هم کنفرانسی در لندن برگزار کنیم، اما آمریکایی‌ها دست ما را خواندند، چون حدود هفده 18 سال پیش از این سوراخ گزیده شده بودند، پس آمدند مؤسسه برگزار کننده کنفرانس را تهدید کردند و گفتند اگر برگزار کنید، اجازه نمی‌دهیم شرکت‌ها در این کنفرانس حضور پیدا کنند.
 
*بنابراین هم‌اکنون برنامه این است که دو سمینار مشابه؛ یکی در تهران و دیگری در لندن برگزار شود که البته سمینار داخلی در اسفند 92 برگزار شد و در آبان ماه هم دوباره برگزار می‌شود و پس از آن، کنفرانس لندن را برگزار می‌کنیم تا مدل جدید قراردادهای نفتی ایران را به دنیا معرفی کنیم.
 
*بر اساس آخرین اطلاعات ما، تا کنون 80  گروه و شرکت از طریق سایت «cwc» برای شرکت در کنفرانس لندن ثبت‌نام کرده‌اند و همچنین 200 گروه هم در نوبت ثبت‌نام قرار دارند که اتفاقا به قول خود شرکت برگزارکننده، این کنفرانس، یکی از پراستقبال‌ترین برنامه‌هایی است که این شرکت تا کنون برگزار کرده است.
 
*ایده برگزاری کنفرانس در تهران اخیرا مطرح شده است و شرکت ملی نفت ایران آن را برگزار می‌کند، حالا باید ببینیم که آقایان در این زمینه چه برنامه‌ای دارند، به هر صورت ما به برگزاری این کنفرانس کمک خواهیم کرد، اما برنامه آن هنوز در نیامده، ولی هدف اصلی ما این است که پیش از برگزاری کنفرانس لندن، قرارداد را در تهران هم رونمایی کنیم.
 
 
 
چهارشنبه ۱۶ فروردين ۱۳۹۶ ساعت ۰۸:۴۷
کد مطلب: 17203
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *