۰
۴
نفت و انرژی در مناظره های انتخاباتی

از اشتغالزایی در پتروشیمی تا زنجانی

کاندیداهای ریاست جمهوری - عصر نفت
کاندیداهای ریاست جمهوری - عصر نفت
ميزنفت/ طی چند روز گذشته مباحث مرتبط با حوزه نفت و انرژی تبدیل به یک سوژه بزرگ در برنامه‌های انتخاباتی کاندیداهای ریاست جمهوری شده است. از میزان اشتغالزایی در صنعت پتروشیمی تا بابک زنجانی که در مناظره روز گذشته تبدیل به یک بگو مگوی خاص میان محمد باقر قالیباف و حسن روحانی شد.

پرده نخست نفت در انتخابات به برنامه قالیباف بر می‌گردد؛ جایی که وی ادعا کرد با ایجاد ظرفیت یک میلیون تنی در صنعت پتروشیمی 200 هزار شغل بطور مستقیم و 200 هزار شغل بطور غیرمستقیم ایجاد می‌شود. این اظهار نظر وی بشدت حاشیه ساز شد و کارشناسان پتروشیمی نسبت به غیرممکن بودن این موضوع واکنش نشان دادند. البته کانال‌های تلگرامی نزدیک به قالیباف در توضیح این گفته نوشتند که این اعداد برگرفته از نامه اتحادیه صنایع پایین دست پتروشیمی به دولت و گزارش مرکز پژوهش های مجلس است و البته سخنرانی محمدرضا نعمت زاده وزیر صنعت دولت یازدهم  اما کارشناسان این گفته‌ها را هم غیرکارشناسی خواندند.

این مناظره مجازی که یک شب پیش از مناظره روز جمعه آغاز شد بود در روز مناظره هم به میان آمد و اسحاق جهانگیری به طعنه به قالیباف گفت در طول دولت یازدهم 5 میلیون تن ظرفیت پتروشیمی ایجاد شده است که در اینصورت دولت یازدهم بیش از 1 میلیون نفر شغل ایجاد کرده است. هرچند جهانگیری سعی کرد با بزرگنمایی رقمی قالیباف را به چالش بکشاند ولی شهردار تهران کماکان روی حرف خود اصرار داشت. رستم قاسمی وزیر سابق نفت هم در گفت و گو با یکی از رسانه‌ها هم به کمک قالیباف آمد و تحقق رقم اعلام شده از سوی این کاندیدا را قابل تحقق دانست.

اما بحث اصلی در مناظره گذشته بابک زنجانی بود. سنگ نخست را اسحاق جهانگیری برداشت و طبق معمول زنجانی را به میان کشید تا حسن روحانی وارد گود شود و به قالیباف بگوید که چرا محوز برج 33 طبقه وی در شهرک غرب را به وی اعطا کرده است. قالیباف در پاسخ به روحانی اما صریح تر عمل کرد و گفت: مجوز ساخت این برح توسط شورای عالی شهر سازی به وی داده شده است که این شورا زیر نظر دولت است و شهرداری کارهای اداری آن را انجام داده و مجری بوده است.

طبق قانون، برای ساخت برج‌های بالای 12 باید کمیسیون ماده 5 مجوز صادر کند که شامل 8 عضو است که 6 عضو آن از دولت بوده و شهردار تهران و رئیس شورای – بدون حق رای- در آن حضور دارند.

قالیباف اما باز هم ادامه داد و به روحانی  گفت اگر آن آقا – زنجانی- بد است چرا شما از ایشان تقدیر کرده و به آن لوح داده‌اید؟ این گفته قالیباف با پاسخ روحانی مواجه شد: از من دعوت کردند تا در مراسمی از چهره‌های اقتصادی در سال 86 تقدیر کنم، لوحی به من دادند و من به وی دادم.

در ادامه قالیباف به نقل از رئیس قوه قضائیه گفت: ایشان به ستاد انتخاباتی شما در سال 92 کمک مالی کردند و اینطور نیست که شما از آن دوری می‌کنید که روحانی در پاسخ گفت این کذب است و ستاد انتخاباتی ما این موضوع را بارها تکذیب کرده است.
در خلال این مناظره مصطفی هاشمی طبا دیگر کاندیدای این دوره از انتخابات ریاست جمهوری گفت: اطلاع دقیق دارم که بسیاری از مهندسان نفت ایرانی در یکی از ایالات آمریکا زندگی می‌کنند و علاقه مندند به ایران بازگردند و در کشور به کار مشغول باشند ولی شرابط مهیا نیست. آن‌‌ها متخصص هستند و نمی‌توانند با حقوق 3 میلیونی در ایران زندگی کنند لذا باید شرایط را برای ورود آن‌ها آماده کرد.

مناظره روز گذشته با حاشیه‌های بسیاری به پایان رسید ولی با توجه به اهمیت نفت در برنامه کاندیداها باید منتظر اظهارات بیشتری از کاندیداها بود.
 
شنبه ۹ ارديبهشت ۱۳۹۶ ساعت ۰۹:۴۱
کد مطلب: 17425
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *


وحید
Iran, Islamic Republic of
قالیباف که فقط خودش رو خراب کرد. رفتار دور از ادب و ادعاهای غیر واقعی
رتبه تک رقمی کنکور سراسری. گروه الف دانشگاه نفت
Iran, Islamic Republic of
چون صحبت از نخبگان نفت شده لازم دونستم در اینجا عرض کنم: در متنی که چند روز پیش درباره رتبه بندی 10 دانشگاه نفت برتر جهان پس از گذشت یک قرن از تاسیس اولین دانشگاه نفت منتشر کردید سابقه تاسیس دانشگاه هم یکی از موارد مثبت و جذاب برای پذیرش ذکر شده بود اما از اونجایی که در کشور ما همیشه افراد دلسوز! و متخصصی در راس امور هستند که با تکیه بر توانایی شخصی! خود و نه رانت به آن پست رسیده اند ما به زودی به رتبه نخست لیست میرسیم البته از انتها! به عنوان نمونه اقدام دلاورانه جناب زنگنه در حمله گازانبری به بورسیه های گروه الف نفت و حذف اولویت استخدام دانشگاه نفت (با سابقه اندک! 78 ساله-تاسیس 1318) و تاسیس دانشکده نفت در اقصی نقاط این خاک زرخیز گامی بسیار بسیار کارامد در نیل به این هدف است! تنها وزیری در تاریخ که کمر همت به تخریب رییس جمهور خود بسته! لطفا درج کنید اقای وزیر حق کاملا قانونی ما رو خوردند.
دانشگاه نفتی
Iran, Islamic Republic of
به عنوان کسی که دور قبل حامی آقای روحانی بودم از همه عزیزانی که کاندیدا هستن خواهش میکنم از آقای دکتر روحانی بپرسید چرا جناب زنگنه حق کاملا قانونی فارغ التحصیلان گروه الف دانشگاه نفت را گرفته اند؟ چرا علیرغم نیاز شدید و تعهد قانونی جلوی استخدام این افراد رو که همگی رتبه های یک و دو رقمی کنکور سراسری هستند و بعد از 2 سال عدم جذب به دستور وزیر تعدادشون به 500 نفر هم نمیرسد گرفته اند؟ به خدا آه مظلومیت ما حتی اجازه نمیده یک قرارداد هم ببندید اقای زنگنه...
Iran, Islamic Republic of
عصر نفت ممنون که حامی جناب زنگنه شدی و نظرات ما رو منتشر نمیکنی. همه وعده اشتغال میدن اونهم به تعداد زیاد ولی یکی نیست که در این مناظره های صوری از دکتر روحانی بپرسه چرا زنگنه 2 ساله علیرغم نیاز شدید جلوی استخدام 500 نفر بورسیه های گروه الف دانشگاه نفت روگرفته کسایی که همه رتبه های یک و دو رقمی کنکور سراسری هستن حالا کسایی که این مزایا رو ندارن که دیگه به کنار