۰
۳
تاملی بر یک اتفاق در ستاره خلیج فارس

ستاره، پروژه‌ای برای افتتاح چند نوبتی

ستاره، پروژه‌ای برای افتتاح چند نوبتی
ميزنفت/ فاز نخست پالایشگاه ستاره خلیح فارس روز گذشته افتتاح شد هرچند که در بنر قرارداده شده پشت سر رئیس جمهور از عنوان مراسم آغاز تولید مستمر بنزین استفاده شد ولی به هر حال نمی‌توان از ناقص بودن این افتتاحیه چشم پوشی کرد.

رئیس جمهور روز گذشته به بندرعباس رفت تا کلید خودکفایی در تولید بنزین را استارت بزند ولی بر خلاف رسانه‌هایی که این مراسم را جشن خودکفایی و صادرات بنزین نامیدند٬ روحانی محتاطانه سخن گفت و به ازای استفاده از این واژه‌ها٬ گفت که با آغاز تولید بنزین در این پالایشگاه٬ در مسیر خودکفایی قرار خواهیم گرفت.

بدون هیچ رویکردی نسبت به تاخیر 5 ساله در افتتاح کامل این پالایشگاه٬ باید اذعان کرد که قرار بود این پالایشگاه 5 سال پیش به افتتاح کامل برسد ولی به دلیل تحریم‌ها٬ سوء مدیریت‌ها٬ تغییرات پی در پی مدیریتی و ... کار با سرعت بسیار اندکی پیش رفت و مبالغ مورد نیاز برای تکمیل این پروژه بصورت قطره چکانی و اندک به پروژه تزریق شد که وزیر نفت هم در سخنرانی خود به آن اذعان داشت.

چیزی که روز گذشته افتتاح شد٬ تنها یک فاز از 3 فاز پالایشگاه ستاره خلیج فارس بود که کمتر رسانه‌ای به آن پرداخته است. این پالایشگاه شامل 3 واحد 120 هزار بشکه‌ای است که سال گذشته واحد تقطیر آن با حضور معاون اول به بهره برداری رسید که در نوع خود یکی از منحصر به فردترین افتتاح‌های نمایشی ایران بود. کسانی که تمرکز خوبی روی این پروژه بخاطر دارند که سال گذشته اسحاق جهانگیری راهی بندر عباس شد و با برنامه ریزی‌های انجام شده٬ خود را به پالایشگاه ستاره خلیج فارس رساند.
جهانگیری در تاریخ 27 مهر ماه 95 در یک برنامه صرفا نمایشی رسما از واحد تقطیر این پالایشگاه رونمایی کرد که با شانتاژ خبری سنگینی همراه بود در حالی که این افتتاح حتی در سطح مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش هم نبود چه رسد به معاون اول ریاست جمهوری.



ميزنفت در آن زمان نوشت: تمام کارشناسان صنعت نفت بخوبی می‌دانند وقتی نفت خام با ورود به برج تقطیر یک پالایشگاه به محصولات قابل استفاده‌ای نظیر نفتا، گازوئیل و نفت سفید تفکیک می‌شود، لازم است فرآورده‌های  یادشده هر کدام به واحدهای شیرین سازی وارد شوند تا درصد گوگرد آنها کاهش یابد و اصطلاحا از حالت ترش غیرقابل مصرف به حالت شیرین و مصرف‌پذیر تبدیل شوند. درحالی که هیچ یک از واحدهای شیرین‌سازی این پالایشگاه هنوز آماده نشده است و در نتیجه محصولات تولیدی برج تقطیر قابلیت فروش یا مصرف ندارد بنابراین به نظر می‌رسد افتتاح واحد تقطیر این پالایشگاه، یک کار نمایشی توسط دولت برای کاستن فشارهای سیاسی ناشی از ناکامی در اشتغالزایی و گشایش اقتصادی در پسا برجام بوده است.

در همان گزارش نوشته شد: آنچه تاکنون بارها توسط مقامات دولتی به مردم وعده داده شده است افتتاح فاز اول این پالایشگاه و عرضه بنزین با کیفیت یورو 4 در بین مردم بوده است، نه راه‌اندازی برج تقطیر این پالایشگاه. محصول نفتا که 60 درصد محصولات این واحد را تشکیل می‌دهد، پس از شیرین‌سازی باید در واحد بنزین‌سازی به فرآورده با ارزش بنزین تبدیل شود اما واحد بنزین‌سازی نیز هنوز آماده نبوده و معلوم نیست نفتای ترش خروجی از این برج تقطیر به چه کار مردم شریف ایران می‌آید که معاون اول رئیس‌جمهور برای راه‌اندازی آن به بندرعباس تشریف برده‌اند.

در واقع آنچه که جهانگیری افتتاح کرد یک واحد تقطیر بود و 8 ماه بعد واحد بنزین سازی آماده شد و این بار ریئس جمهور به بندرعباس رفت تا در روزهای داغ انتخابات واحد ناقص بنزین سازی را افتتاح کند. این بدان معناست که برای افتتاح فاز نخست یک پالایشگاه 360 هزار بشکه‌ای٬ دو مقام ارشد کشور به هرمزگان رفتند تا هر یک بخشی از یک پروژه را به بهره برداری برسانند!

با توجه به اینکه فاز دوم و سوم این پالایشگاه هنوز تا بهره برداری فاصله دارد بعید نیست با چنین رویه‌ای چند مسئول دیگر طی امسال و سال‌های آینده به این پالایشگاه بروند و فازهای بعدی را افتتاح کنند. این هم نوعی دیگر از افتتاح‌های دولت‌هاست که برای نشان دادن فعالیت و موفقیت‌های دولت٬ یک پروژه به ابعاد مختلف خرد شده و روبان هر یک به دست یکی از مسئولان کشور بریده شود.

اینکه فاز یک پالایشگاه ستاره خلیج فارس به مدار تولید آمده است خبر خوبی برای کشور است ولی مانورهای اینگونه روی افتتاح ناقص یک پروژه – از هر دو جناح – تا چه اندازه با صداقت قابل اندازه گیری است؟ شکل ساده و بی تعارف ماجرای اخیر ستاره خلیج فارس به این معناست که افتتاح یک پروژه بطور ناقص و با تاخیرهای فراوان نمی‌تواند مایه افتخار آفرینی باشد هرچند که همین افتتاح هم خبر خوبی برای اقتصاد کشور است.
 
دوشنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۶ ساعت ۰۹:۲۵
کد مطلب: 17448
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
عزیزان کاندیدایی که دم از ایجاد اشتغال میزنید برای پیروزی کافیست فقط یک سوال بپرسید که چگونه جناب زنگنه که دو سال است علی رغم نیاز شدید و تکلیف قانونی جلوی استخدام 500 نفر بورسیه دانشگاه نفت با رتبه های یک و دو رقمی کنکور سراسری را گرفته شعار ایجاد اشتغال 100 هزارنفری میدهد و یا دولت دم از ایجاد اشتغال میزند!
Iran, Islamic Republic of
شما با دروغ پردازی و عدم درج کامل وقایع و تهمت زدن و تخریب دولت، آن هم به دولتی که نان شما را میدهد دوست دارید برای خودتان هویت بخرید. اما این راهش نیست. لطفاً سعی کنید اول اطلاعاتتان را تکمیل کنید و بعد مطالبتان را سنجیده تر و بر مبنای واقعیات بنویسید.
كارمند نفت ستاره
Iran, Islamic Republic of
مثل اينكه يادتون رفته دكترررر احمدي نژادتون كل هيات دولت رو براي افتتاح يك جوي آب بسيج ميكرد 😂