۵
۱۳
عکس یادگاری وزیر نفت با کارکنان

پوپولیسم جذب در نفت؟

اگر از دیده انصاف بنگریم دلاویز قطعا نمی‌تواند بگوید که این نیاز سنجی 2500نفره حاصل 4 سال کار مطالعاتی و اعلام نیازها بوده و اکنون آماده شده است؛ آن هم نزدیک انتخابات!
پوپولیسم جذب در نفت؟
ميزنفت/ وزیر نفت اواخر هفته گذشته راهی استان خوزستان شد؛ او ابتدا به گچساران رفت تا در معیت غلامرضا تاجگردون رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس از اختصاص پول به این حوزه انتخابیه بگوید تا شاید تاجگردون دست از انتقادهای پی در پی و تهدید به استیضاح بشوید.

وزیر نفت در یک نمایش به تمام معنا با چند کارگر نفت هم نشست و تصویرش هم در کانال‌های همسو با خود منتشر شد. او گفته است وضعیت حقوق و معیشتی کارکنان قرارداد موقت خوب نیست و برای آن برنامه دارد. از عزم وزارت نفت برای سرمایه گذاری در پتروشیمی دهدشت گفت و به طور کلی تصویری از خود نشان داد که نمی‌شد تصورش را هم کرد.

وزیر نفت به سایر شهرهای استان خوزستان هم سفر کرد تا در آستانه انتخابات به دلجویی از استانی بپردازد که به دلیل طرز تفکر و عمل وزیر نفت٬ رغبتی به انتخاب مجدد حسن روحانی ندارد اما او با اظهارات انتخاباتی خود در راستای وظیفه‌ای که به وی سپرده شده است٬بدنبال احیای بخشی از آرای روحانی در خوزستان بود.

وزیر نفت در این سفر به کارکنان قول بهبود وضعیت معیشت را داد ولی کارکنان صنعت نفت نفت نمی‌توانند روی قول وزیرشان حساب باز کنند. پیشینه این عدم اعتماد هم به دیدگاه وزیر نفت به منابع انسانی و کارکنان باز می‌گردد. زنگنه در روزی که برای بدست آوردن رای اعتماد به مجلس رفت٬ گفت که برای نخستین بار در تاریخ صنعت نفت است که کارکنان نفت چنین رغبتی برای حضور من در وزارت نفت دارند ولی پس از رای اعتماد نیمی از آن‌ها را «زائد» نامید و این موضع خود را بارها و بارها تکرار کرد و پس از آن٬ آن‌ها را از حق ذاتی خود در ماده 10 محروم کرد. در نهایت گفت که ماده 10 وظیفه و تعهد نیست بلکه اختیار است که همین موضوع خشم بیشتر کارکنان را برانگیخت.

محسن دلاویز٬ مشاور منابع انسانی او که حالا مدیرعامل نفت خزر نیز است در خبری اعلام کرد بزودی مجوز جذب 2500 نفر در صنعت اعلام می‌شود. او اضافه کرد: با دریافت مجوز، مقرر شد نیمی از این استخدامی ها از محل سهمیه های نیروهای قراردادی صنعت نفت باشد و نيمي ديگر از دانشگاه‌های معتبر كشور و دانشگاه صنعت نفت تامين خواهد شد.

برآیند اظهارات کارکنانی وزیر نفت و مشاور او که در روزهای انتخابات به فکر کارکنان افتاده و دیگر آن‌ها را زائد نمی‌نامند٬ سعی در جمع کردن آرا برای انتخابات ریاست جمهوری را دارند که شاید بی شباهت به ماجرای سیب زمینی‌های رایگان نیست با این تفاوت که آن نوید٬ نقد بود و این نوید نسیه. هنوز کارکنان صنعت نفت بدنبال اجرایی شدن وعده‌های وزارت نفت هستند که نه تنها محقق نشد٬ بلکه وعده‌های دیگر هم به آن افزوده شد.

کارکنان صنعت نفت اما نمی‌توانند این وعده‌ها را باور کنند زیرا حرف و عمل وزیر نفت قرینه یکدیگر نیستند بطوری که وزیر نفت در مجلس قسم جلاله خود را می‌شکند و بر سر جذب گروه الف دانشجویان صنعت نفت٬ براحتی زیر حرف خود می‌زند. به این دو مورد توجه کنید:

جلسه‌ای که وزیر نفت قسم جلاله خورد و براحتی قسم دروغ خود را شکست. کسانی که در آن جلسه حضور داشتند حتما تایید می‌کنند که در آن جلسه، زنگنه درباره موضوعی جنجالی قسم جلاله خورد ولی نماینده مردم قم آن را رد کرد و در این کشمکش بود که توکلی می‌گوید:«ایشان مسلمان هستند و وقتی قسم می‌خورند حتما درست می‌گویند. بحث را خاتمه دهید». از همان لحظه بود که طیف اصولگرا نسبت به توکلی جبهه گرفته و سعی کردند همه تلاش‌های او را برای گرفتن رای اعتماد زنگنه خنثی کنند.
توکلی طی چند روز از نمایندگان می‌خواهد به زنگنه رای اعتماد بدهند و وقتی از وی می‌پرسیدند روی چه حسابی، او می‌گفت به حساب« قسم جلاله زنگنه». کمی بعدتر و یک روز پیش از جلسه رای اعتماد سندی به توکلی می‌رسد که نشان می‌داد زنگنه دروغ گفته است و آنجا بود که توکلی منقلب می‌شود. او روی قسمی حساب باز کرده بود که آن را وجه المصالحه اصولگرایان و زنگنه قرار داده بود و حالا اعتبارش به دلیل حمایت از اعتبار یک قسم زیر سوال رفت.

او قرار نبود در مجلس به عنوان مخالف صحبتی کند ولی مجبور شد به پشت تریبون برود تا بیشتر نمایندگان شکفت زده شوند که احمد توکلی قرار است با وزارت زنگنه مخالفت کند؟! او به پشت تریبون رفت و با اشاره به موضوع یاد شده گفت: اگر موضوع از سوی زنگنه اشتباهی تشخیص داده می‌شد این خیلی مهم نبود، ولی اگر کتمان حقیقت یا وارونه جلوه داده شود، کار بیخ پیدا می‌کند و اگر بنا به صدق باشد، می‌توان با مشاوره و کارهای جمعی ضعف‌ها را برطرف کرد.
 
زنگنه در پاسخ به توکلی و آنکه چرا قسم دروغ یاد کرده است چنین پاسخی می‌دهد:«من این سند را تکذیب نمی‌کنم ولی این سند یادم نبود!»
 
 *دانشجویان صنعت نفت
وزیر نفت از زمانی که روال جدید استخدام را یکسال پس از وزارت خود یعنی خرداد ماه 93 تصویب کرد آغازگر تنشی بین دانشگاه صنعت نفت و وزارت شد.گرچه وزارت نفت سال ها بود با تعهد اولویت جذب دانشجویان گروه الف دانشگاه صنعت نفت حتی در دوران قبلی وزارت آقای زنگنه آشنا بود اما گویا یک شبه آن را فراموش کرد و آن را به قول آقای وزیر به یک "بورسیه" معمولی بدون تعهد جذب تقلیل داد.

تمامی استدلال های وزارت نفت دو چیز بود: "عدم نیاز" و "برابری با فارغ التحصیلان سایر دانشگاه ها".
وزیر نفت هر دو این استدلال ها را در اظهارات مختلف خود نقض کرد: آنجا که در سفر به مناطق بوشهر به مردم آنجا وعده جذب نیروهای بومی را داد  که معلوم نشد بالاخره جذب فارغ التحصیلان ممتاز همه دانشگاه ها یا نیروهای بومی؟!

آقای وزیر با وجود اینکه در صحن علنی مجلس از وجود ده‌ها هزار نیروی مازاد خبر داد و گفت وزارت نفت دیگر توان جذب ندارد!  و هم در پاسخ به دو تجمع دانشجویان دانشگاه صنعت نفت ابتدا در دی ماه 94اظهار کرد که فعلا نیازی نداریم!و گفت که با فشار استخدام نمیکند  و باید حداقل سواد لازم را داشته باشند یا  پس از آن نیز در شهریور  95در کمیسیون انرژی جذب تعدادی کمی را منوط به تشکیل کمیسیون متشکل از نمایندگان و دو تن از معاونان وزیر کرد با وجود اینکه قول داده بود فارغ التحصیلان را جذب کند.

اما دلاویز مشاور منابع انسانی وزیر نفت در کنار سفرهای پایانی آقای زنگنه به مناطقی که دل خوشی از ایشان ندارند ،خبر از جذب 2500نفر داد که شامل نیروهای قرارداد موقت و نیز فارغ التحصیلان دانشگاه‌های معتبر کشور و دانشگاه صنعت نفت خواهند بود.
خبر از جذب این تعداد را چگونه می‌توان با وجود هزاران نیروی مازاد یا اظهارات چند هفته قبل آقای وزیر در صحن علنی مجلس که بیان کرد دوران کار دولتی تمام شده و وزارت نفت نهایتا 150 تا 200 نفرتوان جذب سالانه دارد؛ جمع کرد؟!

بنابراین اگر از دیده انصاف بنگریم دلاویز قطعا نمی‌تواند بگوید که این نیاز سنجی 2500نفره حاصل 4 سال کار مطالعاتی و اعلام نیازها بوده و اکنون آماده شده است؛ آن هم نزدیک انتخابات!
کاش همیشه انتخابات بود.
 
دوشنبه ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۶ ساعت ۰۹:۲۲
کد مطلب: 17531
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *


مجاهد نفتي
Iran, Islamic Republic of
دوستان همت كنند چيزي به بركناري زنگنه و دولت نمونده...نبايد دقيقه نود فريب عمروعاص ها رو بخوريم، وعده استخدام چيزي جز وعده انتخاباتي نيست،بهتره كه اين دولت بره، چون مسلما اوضاع جذب و نفتي ها در دولت بعد به مراتب بهتر خواهد بود،زنگنه خيري براي ما ندارد...
محمد
Iran, Islamic Republic of
با سلام
چطور است كه بعد از چهار سال آقاي وزير به فكر نيروهاي قرار داد مدت موقت افتاده علي رغم پيگيري اين نيروها و شكايات آنها تا كنون هيچ گونه منفعتي براي آنها نداشته و هيچ كس پاسخگو نمي باشد؟ در ضمن 10 درصد معيشتي كه قبل از سال به نيروهاي قرار داد مدت موقت پرداخت گرديد به نيروهاي هلدينگ خليج فارس كه جزئي از نيروهاي همين صنعت نفت مي باشند پرداخت نشد مگر مي شود يك بام و دو هوا باشد.؟ لطفا پيگيري بفرماييد.
فارغ التحصیل گروه الف دانشگاه صنعت نفت
Iran, Islamic Republic of
درود بر عصر نفت
گروه الف دانشگاه نفت
Iran, Islamic Republic of
من دور قبل حامی دکتر روحانی بودم ولی بشدت مخالف عملکرد ضعیف و دروغ پراکنی های زنگنه. اما ای کاش آقای زنگنه و حامیانشون مثل آقای دلاویز فقط .... برده بودن و به این سوال پاسخ میدادن که چطور شما بیش از دو ساله جلوی جذب فارغ التحصیلان گروه الف دانشگاه نفت رو گرفتید و به روش های مختلف از تهمت بیسوادی گرفته تا عدم نیاز سعی در توجیه این کار غیر قانونی دارید ولی الان میاید وعده جذب 2500 نفر تنها در یک سال میدید چطور باور کنیم درحالیکه کل گروه الف ها کمتر از 700 نفر بودن که برخیشون هنوز حتی فارغ التحصیل نشده بودن و جذبشون برای سالهای بعد بود ولی اقای وزیر دو ساله جلوی استخدام همون تعداد کم فارغ التحصیلها رو هم گرفته. بد نیست فقط به سخنان جناب وزیر در پاسخ به سوال ملی مجلس در مورد عدم جذب گروه الف های دانشگاه نفت گوش بدید که کمتر از یک ماه قبل در مجلس فرمودن ما نهایتا بتونیم سالیانه 150 تا 200 نفر جذب کنیم. قضاوت با شما.
نفتی گروه الف
Iran, Islamic Republic of
ژنرال زنگنه متاسفانه شما نتنها ابروی دولت فعلی رو بردی بلکه ابروی کل اصلاح طلبان رو هم خدشه دار کردی به امید روزی که مهاجرت کنی و .... ما گروه الف ها هم تو بدبختی خودمون بسوزیم و بسازیم و حداقل با ندیدن شما عذاب روحیمون کمتر بشه امیدوارم خدا حداقل این دعای ما رو براورده کنه.
Iran, Islamic Republic of
نیرو های قرار داد مدت موقت 44000 نفر هستند 2500 نفر میشود 6% انها که آنهم نور چشمی ها و دوره بریا و معرفی شده ها هستند .
زنگنه بای بای
بری که برنگردی
Iran, Islamic Republic of
زنگنه با اتوباس به ظاهر پر از ژنرالش خدارو شکر داره میره
بدرود زنگنه
Iran, Islamic Republic of
...که اطرافیانت را مجوز استخدام رسمی دادی و نیرو های متخصص قرار دادی با سطح تحصیلات بالا و سابقه بیش از 10 سال را انقدر لای منگنه اقتصادی قرار دادی که الان برای رای به ....
Iran, Islamic Republic of
فقط یک کلمه " کرسنت "
55 میلیارد دلار ضرر ملی ، که می شد 200 هزار جوان را با ماهی 3میلیون تومان حقوق استخدام کرد 30 سال به انها حقوق داد انها را بازنشست کرد و مستمری انها را داد.!!!!!!!!!!!!!!!!!!
چه کردی بیژن چه کردی
تنها ۵۵
Iran, Islamic Republic of
توکلی بیشرف باعث رای آوری زنگنه و بدبختی کارمندان نفتی شد
ن
Iran, Islamic Republic of
دانشجویان معدل الف رو جذب کرد ولی حدود ۳۰تا ۴۰ نفر
امید
Iran, Islamic Republic of
نظراتی که پخش میکنین همه مربوط به دانشگاه نفت و قرارداد موقته، نظرات سایرین رو هم به اشترک بزارین بقیه دانشگاهها و بقیه افرادی که دارن در دانشگاههای دیگه تحصیل میکنن و کسایی که استخدام پیمانکاری هستن تکلیفشون چیه؟بله قبول دارم با رتبه زیر هزار رفتن دانشگاه نفت و یه سری مزایا و حقوقهایی هم بهشون تعلق میگرفت و میگیره ولی قبول ندارم بعد اتمام درس و دانشگاه مشغول بکار تو بهترین شرکتهای تابعه وزارت نفت بشن ،منی که با رتبه پایین تر در دانشگاه امیرکبیر قبول شدم چی؟تکلیف من چیه؟منی که الان مثل برده نیروی پیمانکارم تکلیفم چیه؟دولت چرا باید سالی ۲۰۰نفر از این فارغ التحصیل ها رو بدون هیچ ازمونی استخدام کنه ؟باید اگه استخدامی هست من و ما و همه با هم آزمون بدیم و هر کی مستحق تر بود استخدام بشه.از سال ۹۲تا الان هیچ‌گونه آزمونی تو حوزه نفت و گاز نبوده چرا؟با خاطر ضعف وزیر بوده و سیاستهای خارجی و اهمیت ندادن به نفرات و کارکنانش و اینکه مهم نیست براش نفت و گاز با چه زحمتی تولید میشه و به بهره برداری میرسه،،تا کی باید ما با این فلاکت سر کنیم؟
پیمانکاری
Iran, Islamic Republic of
سلام به عصر نفت و کلیه مجموعه این سایت،چند روز پیش وزیر نفت خبر استخدام تعدادی از کارکنان پیمانکاری و قراردادی و تعدادی دانشجوی دانشگاه نفت و سایر دانشگاهها با آزمون استخدامی رو به اطلاع عموم رسناده بود ،ولی یه عده از افراد و سایتها مثل نفت نیوز قصد دارن جذب این نفرات که شامل نیروهای پیمانکاری و قراردادی بوده رو واژه پیمانکاری رو بردارن و آزمون برا این نفرات رو هم خذف کنن و بگن تبدیل وضعیت نیروهای صرفا قراردادی،نه آزمون استخدامی!ا نیروهای قراردادی این چهار پنج سال خصوصا این یک سال اخیر خیلی از لحاظ کاری عملکرد پایین تری از نیروهای پیمانکاری داشتن، قبول دارم از لحاظ حقوقی هم دویست تا سیصد هزارتومنی نسبت به هم گریدهاشون کمتر میگرفتن و سال قبل تا حدی جبران شدو قبول دارم دوش ا دوش ما دارن به نحوی کار میکنن ولی به هیچ وجه قبول ندارم بدون آزمون تبدیل وضعیت رسمی بشن، اگه آزمونی هست و نصف کلیه نفرات از این دو گروهه باید همه با هم ازمون بدن و هر کی مستحق تر باشه استخدام دولت بشه ..نیروهای پیمانکاری تا یه حدی صبر و تحمل دارن و در این مورد اجازه اجحاف در حقشون رو به دیگرانی که دارن تبعیض قایل میشن رو نمیدن از سایت عصر نفت تقاضامندم شما به عنوان رسانه بی طرف نگذارید حق من و خیلی از نیروهای پیمانکاری وزارت نفت تباه نشه و واقعیت رو عنوان کنید،گرچه این وعده آزمون شاید عملی نشه و فقط شعار باشه ولی باز هم امید داریم به شدنش و خدای بالای سرمان.