۰
فوتونگار ميزنفت/

5 سازه بزرگ فراساحلی دنیا در یک نگاه

5 سازه بزرگ فراساحلی دنیا در یک نگاه
ميزنفت/ سازه های فراساحلی، شامل دکل ها و سکوهای تولیدی، تجهیزاتی پیچیده هستند که برای حفاری چاه ها و تولید نفت و گاز  از میادین دریایی به کار گرفته می شوند. این تاسیسات را باید در شمار باشکوه ترین سازه های دنیا دانست که در ادامه با ۵ سازه فراساحلی بزرگ دنیا آشنا می شویم:

1 -  سکوی برکات



این سکو بزرگترین سکوی نفتی دنیا بوده که در میدان ساخالین در شرق روسیه فعالیت خود را آغاز نموده است. این سکو برای تولید سالانه ۴.۵ میلیون تن نفت طراحی و اجرا شده است. کنسرسیوم ساخالین-۱ در سال ۱۹۹۶ میلادی تاسیس شده و براساس قراردادهای مشارکت در تولید فعالیت می نماید. اعضای کنسرسیوم شامل اکسون موبیل ایالات متحده( ۳۰ درصد)، سودیکو ژاپن( ۳۰ درصد)، روسنفت روسیه( ۲۰ درصد )، و او ان جی سی هند (۲۰ درصد) است. تولید روزانه نفت این سکو ۱۲۰۰۰ تن بوده و در آینده این عدد به ۲۷۰۰۰ تن افزایش می یابد.

2 - سکوی پردیدو



سکوی پردیدو در منطقه ای با بیشترین عمق (۲۴۵۰ متر) در مقایسه با سایر میادین نفتی دنیا قرار دارد. این سکو در آب های خلیج مکزیک توسط شرکت شل راه اندازی شده است. تولید کنونی روزانه این سکو ۱۰۰۰۰۰ بشکه در روز می باشد. از سوی دیگر، ارتفاع این سکو ۲۶۷ متر و برابر با برج ایفل است.

3 -  سکوی پترونیوس



این سکوی  آب های عمیق توسط شرکت شورون و ماراتون اویل در خلیج مکزیک اجرا شده و در ۲۱۰ کیلومتری جنوب شرقی نئواورلئان ایالات متحده قرار دارد. این سکو ۶۰۹ متر ارتفاع داشته و مرتفع ترین سازه ساخته شده دنیا تا سال ۲۰۱۰ میلادی و پیش از افتتاح برج خلیفه بوده است. ۷۵ متر از سازه این سکو بالاتر از سطح آب بوده و بقیه آن در زیرسطح آب قرار گرفته است. در این سکو ۲۱ حلقه چاه وجود دارد و مجموع وزن این سازه ۴۳۰۰۰ تن است. تولید روزانه این سکو ۵۰۰۰۰ بشکه نفت خام و ۲۰۰۰۰۰۰ متر مکعب گاز طبیعی می باشد. این سکو در میدان پترونیوس قرار داشته و در سال  1995 میلادی کشف شده است. عمق آب در این منطقه ۵۳۵ متر بوده و از طراحی پیچیده ای برای پایداری در محیط دریایی برخوردار می باشد.

4 - سکوی هیبرنیا



سکوی نفتی هیبرنیا دارای بیشترین وزن شامل سکو (۴۱۰۰۰ تن) و پایه ( ۶۶۰۰۰۰ تن) در میان سکوهای دنیا برخوردار است. در این سکو از ۴۵۰۰۰۰ تن آب تعادل برخوردار می باشد. در پایه این سازه امکان ذخیره سازی ۱.۲ میلیون بشکه برخوردار می باشد. این سکو نخستین سازه مقاوم در برابر کوه های یخی بوده و بزرگترین سکوی فراساحلی کانادا است.  

5 - سکوی مار بی/ الیمپوس



این سکوی غول پیکر به شرکت شل تعلق دارد و بزرگترین سکوی شناور آب های عمیق این شرکت است. این سکو در کره جنوبی ساخته شده و در فوریه سال ۲۰۱۴ میلادی، عملیاتی شده است. پیش بینی می شود این سکو در دوره فعالیت یک میلیارد بشکه نفت خام استخراج خواهد نمود. این سکو از نوع تی ال پی بوده و ۲۴ چاه در آن حفاری شده است. عمق آب در این منطقه ۹۴۵ متر یوده و در سال ۲۰۱۶ میلادی، میانگین تولید روزانه آن ۱۰۰۰۰۰ بشکه بوده است.

منبع: www.drillingformulas.com
مترجم: محسن داوری
يکشنبه ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۶ ساعت ۱۰:۲۷
کد مطلب: 17599
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *