۰
نگاهی به واردات نفت آمریکا

50 درصد بازار آمریکا در دست 3 کشور

نگاهی به سبد واردات نفت آمریکا از سال 1986 تا سال 2016 نشان می‌دهد این کشور بیش از 91 میلیارد بشکه نفت خام از 86 کشور جهان وارد کرده است که در میان صادرکنندگان نفت به این کشور، کانادا با سهم بیش از 17 میلیارد بشکه در صدر ایستاده است.
50 درصد بازار آمریکا در دست 3 کشور
به گزارش ميزنفت، بر اساس گزارش اداره اطلاعات انرژی آمریکا، در این کشور بیش از 244 هزار واردات نفت ثبت شده است که در مجموع 91 میلیارد و 200 میلیون بشکه نفت را به بنادر نفتی ایالات مختلف آمریکا تحویل داده است که مبدا آن 86 کشور بوده است ولی 10 کشور کانادا، عربستان، مکزیک، ونزوئلا، نیجریه، مکزیک، عراق، آنگولا، کلمبیا،  کویت و انگلستان بیشترین حجم از صادرات نفت به آمریکا را داشته‌اند.



بر اساس این گزارش، پس از کانادا با رقم 17.288 میلیارد بشکه، عربستان قرار گرفته است که طی 30 سال مورد اشاره بیش از 14.5 میلیارد بشکه راهی این کشور کرده است. پس از عربستان ، مکزیک قرار دارد که بیش از 12 میلیارد بشکه نفت به آمریکا صادر کرده است. مجموع صادرات این 3 کشور بیش از 43 میلیارد بشکه نفت برآورد می‌شود.



در این میان کانادا از اهمیت بسزایی در برنامه‌ای واردات نفت آمریکا ایفا می‌کند؛ کشوری که به سبب همسایگی با این کشور بازار خوبی برای خود ایجاد کرده است و با آغاز تولید از شیل نفت توانسته میزان صادرات نفت خود را افزایش دهد بویژه از سال 2004 به بعد که میزان صادرات خود را افزایش داده و توانسته جایگزین خوبی برای عربستان باشد بطوری که میزان صادرات آن 3 برابر سعودی‌ها شده است.

عربستان هم روزگاری برای صادرات نفت خود به آمریکا از هر ابزاری استفاده می‌کرد میزان صادراتش طی دو سال گذشته بشدت کاهش پیدا کرده است و بر اساس برنامه ترامپ برای افزایش تولید آمریکا، به این روند ادامه خواهد داد و یکی از مهمترین بازارهای خود را از دست خواهد داد.



مکزیک هم به دلیل نزدیکی به آمریکا منبع خوبی برای این کشور شمرده می‌شود ولی این کشور به دلیل کاهش شدید تولید نفت خود میزان صادراتش رو به افول نهاده است و بر این اساس قصد دارد با بازنگری در قراردادهای خود، برنامه افزایش تولید خود را عملی کند.

ونزوئلا با وجود روابط تیره و تاری که طی یک دهه گذشته با واشنگتن داشته است طی این مدت حدود 12 میلیارد بشکه به آمریکا صادر کرده است. البته باید به این مهم اشاره کرد که میزان واردات نفت از کاراکاس در حال کاهش است.

اما در میان کشورهای کوچک تر باید به کشورهایی مانند ترینداد و توباگو، سوئد، قزاقستان، کویت تایلند و ... هم اشاره داشت که آن‌ها نیز محوله‌هایی را به آمریکا ارسال کرده‌اند. نکته مهمی که سایت اویل پرایس آن را از قلم نیانداخته است موضوع کاهش تولید در دریای شمال و تولیدکنندگانی مثل نروژ و انگلستان است که به دلیل کاهش تولید، میزان صادراتشان به آمریکا با کاهش رو به رو بوده است تا این ضعف با اتکای آمریکا به شیل نفت جبران شود.
 
 
دوشنبه ۸ خرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۰:۵۶
کد مطلب: 17790
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *