۰
۱
رونمایی از برنامه جدید عربستان

آرامکو در اندیشه تصاحب بازار دریایی

در طرح کنونی، امکان ساخت 4 دکل جک آپ، 40 شناور، 3 تانکر غول پیکر و سرویس دوره ای 260 شناور در یک سال وجود دارد. انتظار می رود در سال 2019 میلادی شاهد ساخت نخستین دکل جک آپ و شناور در این یارد باشیم. اما در سال 2022 میلادی شاهد تکمیل ظرفیت آن خواهیم بود.
دکل دریایی - عصرنفت
دکل دریایی - عصرنفت
ميزنفت/ شرکت آرامکو پس از سال ها امکان سنجی در خصوص ایجاد یک یارد ساخت تاسیسات فراساحلی، به یک کسب و کار جدید وارد شده است. به عنوان یکی از نخستین شرکت های ملی نفت دنیا، شرکت آرامکو به دنبال متنوع نمودن عملیات خود از بخش های بالادستی و پایین دستی به یک ارائه دهنده بزرگ خدمات فراساحلی و بهره برداری است.

پس از چند دهه اجاره دکل های فراساحلی و شناور از شرکت های مختلف، آنان به دنبال مالکیت دکل‌های جک آپ حفاری و فراتر از آن ساخت این دکل ها در یارد راس الخیر هستند. شرکت آرامکو با امضای یک قرارداد مشارکت با شرکت لمپرل امارات، شرکت ملی کشتیرانی سعودی بحری و غول هیوندایی کره جنوبی در این عرصه گام نهاده است.

این یارد در شرق شبه جزیره و در نزدیکی شهر صنعتی جبیل فعالیت خواهد کرد. این یارد بزرگترین یارد در منطقه خلیج پارس بوده و امکان ساخت 20 دکل جک آپ همراه با عملیات تعمیر شناورهای تدارکاتی و تجاری در آن مهیا شده است. با توجه به حضور شرکت بحری در این مشارکت، ارایه خدمات به تانکرهای غول پیکر نیز در این طرح پیش بینی شده است.

رهبران ریاض امیدوارند با ایجاد بزرگترین یارد یکپارچه منطقه، همه دکل های فراساحلی و شناورهای مورد نیاز صنعت نفت را در داخل کشورشان بسازند. بهینه سازی هزینه ها، کاهش زمان پاسخ دهی و افزایش توانمندی ها در صدر خواسته های آنان قرار دارد.

در طرح کنونی، امکان ساخت 4 دکل جک آپ، 40 شناور، 3 تانکر غول پیکر و سرویس دوره ای 260 شناور در یک سال وجود دارد. انتظار می رود در سال 2019 میلادی شاهد ساخت نخستین دکل جک آپ و شناور در این یارد باشیم. اما در سال 2022 میلادی شاهد تکمیل ظرفیت آن خواهیم بود.

ما می دانیم که یارد راس الخیر تنها با هدف تامین نیازهای داخلی عربستان ساخته نشده است. چراکه این یارد رقیب یارد جی سی سی امارات و بحرین و یاردهای آسیایی خواهد بود.

هرچند با رکود کنونی حاکم بر بازار دکل های فراساحلی، این اقدام آرامکو یک قمار بزرگ خواهد بود. در سه سال اخیر و با سقوط بهت آور قیمت نفت، تعداد زیادی از دکل ها بیکار و یا اوراق شده اند. ساخت ده ها دکل نیز در سراسر دنیا متوقف شده است. در مجموع نیز مشوق های تجاری ساخت دکل های جدید اندک است.
تقاضای آرامکو برای ساخت 20 دکل جک آپ در بازار کنونی یک برگ برنده محسوب می شود. اگر آرامکو بتواند در ساخت و بهره برداری این یارد موفق شود، سازندگان دیگر بازار با چالش روبرو خواهند شد.

برنامه توسعه داخلی سازی در صنعت نفت عربستان در چارچوب دورنمای سال 2020انجام می شود. من معتقدم با موفقیت دولت عربستان در این پروژه سایر شرکت های ملی نفت نیز از این راهبرد بهره خواهند برد. بازنگری شرکت های ارایه دهنده بازنگری شرکت های ارایه دهنده خدمات مهندسی، دارندگان یاردهای فراساحلی و تامین کنندگان دکل در شرایط کنونی نظام قراردادها یک ضرورت است. و چارچوب سنتی حاکم بر قراردادهای این صنعت ممکن است در آینده دگرگون شود.

پروژه ساخت یارد 5.2 میلیارد دلاری راس الخیر نشان دهنده تغییرات کنونی در راهبردهای شرکت آرامکو است. این شرکت در حال سبقت از سایر شرکت های ملی صنعت نفت و به چالش کشیدن بازارهای بین المللی است. و خصوصی سازی آرامکو می تواند زمینه ساز سرعت گرفتن تغییرات در این بخش به شمار آید.


نویسنده: سیریل وایدرشون  
مترجم: محسن داوری
منبع:   www.oilprice.com
دوشنبه ۲۲ خرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۲:۱۸
کد مطلب: 17926
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *


جلالی
Iran, Islamic Republic of
وقتی مدیر عامل یک شرکت بزرگ دولتی درپارس جنوبی (مشکین فام)کار ساخت جکت فاز ۱۳ را در عین توانمندی شرکتهای داخلی به سمت کشور امارات سوق می دهد دیگر چه توقعی از رقبای منطقه ای دارید؟؟؟