کلید پاکسازی پیش از انتخابات زده شد

لاوان، اولین قربانی پاكسازي

23 خرداد 1396 ساعت 12:28

حاشیه‌‌های کنار رفتن علیرضا ضیغمی از وزارت نفت در حالی تمامی ندارد که وزارت نفت در توضیحات خود گفته وی بازنشست شده است در حالی که شنیده می‌شود موعد بازنشستگی ضیغمی مرداد ماه بوده است.


به گزارش ميزنفت، شیوه کنار رفتن ضیغنی شبیه کنار رفتن محسن قمصری از مدیریت امور بین الملل است، قمصری هم با پوشش بازنشستگی کنار گذاشته شد در شرایطی که وی اردیبهشت امسال بازنشست می‌شد. این‌ها به کنار، اما باید قبول کرد که ضیغمی نماینده کسانی بود که اقدامات وزارت نفت در دولت یازدهم را نقد می‌کردند و بر همین اساس، روند حذف نزدیکان این مدیر نفتی چند هفته پیش از انتخابات آغاز شد که مهم ترین آن برکناری و انتصاب در منطقه ویژه اقتصادی لاوان بود.

سازمانی که منتصب به علیرضا ضیغمی است زیرا این سازمان در زمان مدیریت ضیغمی در شرکت ملی پالایش و پخش تاسیس شده بود. البته در زمان مدیریت محمد رضا نعمت زاده بحث منطقه ویژه شدن لاوان مطرح بود تا استفاده از معافیت‌های سرمایه گذاری و گمرکی تسهیل شود ولی به هر شکل، در زمان ضیغمی و با خذ مجوزهای قانونی از مجلس این سازمان تاسیس شد.

پس از چندماه این سازمان به شرکت ملی نفت ایران منتقل شد ولی تیم مدیریتی این سازمان ثابت ماند.عبدالحمید زارعی مدیرعامل این سازمان ماند که حکم مدیریت وی توسط ضیغمی صادر شده بود.همچنین ربیعی هم به عنوان عضو هیئت مدیره این شرکت منصوب شد. با ورود بیژن نامدار زنگنه، طی مصوبه‌ای تصمیم گرفته شد این سازمان به شرکت نفت فلات قاره و یا منطقه ویژه اقتصادی پارس منتقل شود.

از آن روز به بعد، منطقه ویژه اقتصادی لاوان یکی از زیرمجموعه‌های شرکت نفت فلات قاره درآمد و پس از برکناری فرهاد داراخانی از حراست شرکت ملی نفت، رکن الدین جوادی مدیرعامل سابق شرکت ملی نفت برای وی حکم عضویت در هیئت مدیره این شرکت را صادر کرد تا وی به ترکیب زارعی و ربیعی در هیئت مدیره منطقه ویژه اقتصای لاوان اضافه شود.

طی دو ماه گذشته و در آستانه انتخابات بود که فشارها برای برکناری هیئت مدیره این منطقه و جایگزینی افراد دیگر به جای مدیران سابق آغاز شد که شدت این فشارها در نوع خود عجیب بود. در این میان اصرار یکی از معاونان شرکت ملی نفت بیش از هر حاشیه دیگری رخ نمایی می‌کرد.

هدف هم یک چیز بود، ضیغمی زدایی در صنعت نفت که باید پیش از انتخابات انجام می شد ولی از آنجا که هر گونه جابجایی طبق دستور العمل وزیر نفت ممنوع بود. با توجه به اینکه داراخانی با حضور در منابع انسانی متن از عضویت در هیئت مدیره این سازمان خلع شده بود و ربیعی هم به مرخصی رفته بود، تنها فردی که در این سازمان باقی مانده بود زارعی بود.

با فشار بسیار چند روز پیش از انتخابات بود که تصمیم گرفته شد و ربیعی و زارعی از کار برکنار شدند و تا چند روز پیش هیچ کس مسئولیت آن را بر عهده نداشت و به تازگی حکم سرپرست جدید صادر شده است.

این روایت کوتاه بخوبی نشان می‌دهد که پاکسازی نفت از چهره‌هایی که تنها اتهامشان دوستی با ضیغمی بود، پیش از انتخابات آغاز شده بود و با فشارهای مرد پاکسازی نفت، همه چیز باید آنطور پیش می‌رفت که خواسته شده بود.
 
 
 


کد مطلب: 17937

آدرس مطلب: https://www.mizenaft.ir/report/17937/لاوان-اولین-قربانی-پاكسازي

ميز نفت
  https://www.mizenaft.ir