۰
کاظمی گزارش ميزنفت را تایید کرد

ستاره٬ یک پروژه نمایشی

این فرآیند یعنی نه تنها روازنه 12 میلیون لیتر بنزین تولید نمی‌شود بلکه بنزینی که از این فرآیند بیرون می‌آید بنزین یورو 2 و بی کیفیت است. برای تبدیل بنزین یورو 2 به بنزین یورو 4 باید دو واحد ایزومریزاسیون هم فعال بانشد اما چون کاتالیست‌های آن‌ها شارژ نشدند یعنی دو واحد از 3 واحد فرآیندی خوابیده‌اند.
ستاره٬ یک پروژه نمایشی
ميزنفت/  پالایشگاه ستاره خلیج فارس بنزین یورو 4 ندارد؛ اگر قبول کنیم که عباس کاظمی مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش درباره میزان تولید بنزین این پالایشگاه درست گفته است ولو با تکذیب گزارش رسمی شرکت ملی پخش٬ باید به این مهم اشاره داشت که تولید بنزین فعلی این پالایشگاه نه 12 میلیون لیتر در روز است و نه بنزین یورو 4 است.

ميزنفت پیشتر نوشته بود که فاز اول این پالایشگاه دارای 3 بخش فرآیندی است. یک واحد CCR  و دو واحد ایزومریزاسیون. در این باره باید توجه داشت نفتا پس از شیرین سازی به نفتای سبک، متوسط و سنگین تقسیم می‌شود. نفتای متوسط به واحد CCR می‌رود تا مورد اصلاح  کاتالیستی قرار گیرد و به ریفرمیت بنزین تبدیل شود. نفتای سبک هم به واحد ایزومریزاسیون می‌رود تا با تبدیل شدن مولکول ها از حالت زنجیری به حالت حلقوی به حد مطلوبی در عدد اکتان برسد. اما واحد ایزومریزاسیون فاز اول این پالایشگاه همچنان آماده بهره برداری نیست و نفتای سبک به همان صورت با بنزین مخلوط می‌شود که موجب می‌شود کیفیت بنزینی که هم اکنون در حال خارج شدن از پالایشگاه ستاره خلیج فارس است یورو 2 باشد.

این فرآیند یعنی نه تنها روازنه 12 میلیون لیتر بنزین تولید نمی‌شود بلکه بنزینی که از این فرآیند بیرون می‌آید بنزین یورو 2 و بی کیفیت است. برای تبدیل بنزین یورو 2 به بنزین یورو 4 باید دو واحد ایزومریزاسیون هم فعال بانشد اما چون کاتالیست‌های آن‌ها شارژ نشدند یعنی دو واحد از 3 واحد فرآیندی خوابیده‌اند. این یعنی مراسمی که برای افتتاح فاز نخست پالایشگاه ستاره خلیج فارس ترتیب داده شده بود کاملا نمایشی بود بطوری که وزیر نفت چند روز بعد آن را تایید کرد و گفت فاز نخست تا پایان سال تکمیل می‌شود.
 
حالا کاظمی سعی در توجیه این شکست دارد و امروز طی مصاحبه‌ای گفته است:

*واحد ایزومریزاسیون این پالایشگاه در روزهای آینده راه اندازی خواهد شد، این واحد هم اکنون در حال اسیدشویی است.

*واحدهای این پالایشگاه مستقل از همدیگر و در محوطه جداگانه هستند و هریک پس از راه اندازی باید به تثبیت برسد و واحد بعدی راه اندازی شود.

*واحدهای پالایشی باید یک به یک راه اندازی شوند، کسانی که می گویند یک پالایشگاه به لحاظ ایمنی و فرایندی باید یک جا راه اندازی شود، نه فرآیند را می شناسند و نه ایمنی را.
 
با این توضیحات کاملا روشن و مبرهن است که ماجرای افتتاح فاز نخست پالایشگاه ستاره خیلج فارس٬ کاملا تشریفاتی و نمایشی بوده است و وزارت نفت طی 4 سال هنوز نتوانسته است یک فاز از 3 فاز این پالایشگاه را به بهره برداری برساند. شکلی دیگر از مدیریت پروژه!

ميزنفت در آن روزها از این واقعیت پرده برداشت که امروز مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش آنرا تایید کرد.
 
سه شنبه ۲۳ خرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۶:۳۶
کد مطلب: 17946
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *