۰
بابک زنجانی چینی‌ها کیست؟

«یی»؛ بزرگترین دلال نفتی چین

گفته می‌شود ساز و کار مدیریت دارایی‌ها توسط وی یک راز است. یی هم اکنون در هنگ کنگ مشغول به فعالیت بوده و سه طبقه از یک برج اداری را به بهای 180میلیون دلار خریداری کرده است. یی ادعا می‌کند در ابتدا پلیس جنگل بوده، اما روزنامه نگاران محلی می‌گویند یی در ابتدا در یک نجاری کار می‌کرده است.
یی جیانمینگ ثروتمندترین دلال نفتی چین - عصر نفت
یی جیانمینگ ثروتمندترین دلال نفتی چین - عصر نفت
ميزنفت/ یی جیانمینگ یک دلال موفق نفتی در کشوری است که دولت در همه بخش‌های آن سایه افکنده اما وی توانسته درآمدهای هنگفتی به دست آورد. در آخرین فهرست 40 میلیاردر زیر 40 سال مجله فوربس، وی در رده دوم قرار دارد. کسب و کار تجاری 42 میلیارد دلاری وی در فهرست 500 شرکت تجاری مجله فورچون در رده 229 قرار دارد. اما همچنان ابهام‌های زیادی در خصوص کسب و کار محرمانه شرکت سی ای اف سی وی وجود دارد.

 وی در بیست و چند سالگی سهام چند شرکت نفتی را خریداری کرد. او بعدها توانست با پشتوانه این سهام از بانک‌های دولتی چین وام‌های کلانی برای سرمایه گذاری در کشورهای مختلف دریافت کند. اطلاعات ما در مورد پیشینه یی اندک است اما وی یک کارآفرین است که هم اینک در قزاقستان، قطر، ابوظبی و چاد دارای قراردادهای انتقال نفت با شرکت‌های دولتی برای انتقال نفت خام به کشور چین است.

یی از معدود افراد قدرتمند متعلق به بخش خصوصی است که توانسته با دولت چین همکاری کند، شرکت وی توانسته بخشی از سهام نفت ابوظبی را از آن خود کند. اما چگونه شرکت‌های سینوک و ساینوپک این اتفاق را پذیرفته‌اند؟ پاسخ این سوال ساده است: یی دارای مجوز کامل فعالیت مالی در چین شامل بخش‌های بیمه، واسطه گری، بانکداری، مشارکت تجاری و مدیریت دارایی‌هاست. سی ای اف سی چاینا انرژی در فاصله سال های 2012 تا 2015 میلادی 263 میلیارد یوان ( 38.3 میلیارد دلار) درآمد داشته و بزرگترین تاجر نفت در کشور چین بوده است. این عدد پیش از برنده شدن شرکت یی در کسب یک مجوز بزرگ واردات نفت بوده است. هرچند عجیب ترین نکته به 39 ساله بودن یی باز می‌گردد.

گفته می‌شود ساز و کار مدیریت دارایی‌ها توسط وی یک راز است. یی هم اکنون در هنگ کنگ مشغول به فعالیت بوده و سه طبقه از یک برج اداری را به بهای 180میلیون دلار خریداری کرده است. یی ادعا می‌کند در ابتدا پلیس جنگل بوده، اما روزنامه نگاران محلی می‌گویند یی در ابتدا در یک نجاری کار می‌کرده است. 

او در گفتگو با مجله فورچون می‌گوید: از سال 2006 میلادی، فعالیت‌های تجاری خود را آغاز کرده است. اما همچنان ابهام‌های زیادی در مورد پشت پرده کارهای این دلال نفت بلندپرواز وجود دارد. ساختار شرکت یی متفاوت از سایر شرکت‌های تجاری است. در چارت شرکت آقای یی کمیته حزب کمونیست، کمیته امنیت و بخش جوانان وجود دارد. اکثر مدیران میانی وی از میان اعضای حزب کمونیست انتخاب شده اند.

دو مخزن فکری در هنگ کنگ توسط یی ایجاد شده که حامی همایش‌ها و سمینارها و نمایشگاه‌های تجاری و فعالیت‌های پژوهشی مختلفی در داخل کشور چین بوده است. در همین حال، یک گزارش رسانه‌ای اعلام کرده یی با ارتش آزادسازی خلق روابط نزدیکی دارد، اما خود وی این موضوع را تکذیب می‌کند. شرکت آقای یی با گرفتن وام‌های کلان با کارمزد دو تا سه برابر کارمزدهای مرسوم شناخته می‌شود. آن‌ها برای خرید سهام طرح‌های نفتی ابوظبی و یا تملک شرکت‌های مورد نظر بارها از این وام‌های گران قیمت صدها میلیون دلاری استفاده کرده اند.

اما پرسش کلیدی این است که چرا وی از این روش پرهزینه تامین مالی و بیش از نرخ‌های بازار استفاده می‌کند؟ چندی پیش شرکت سی ای اف سی، باشگاه اسلاویا پراگ به عنوان پرطرفدارترین باشگاه فوتبال جمهوری چک را در کنار یک موسسه انتشاراتی، چند ساختمان تاریخی مربوط به دوره پیش از رنسانس و مهمتر از همه مالکیت گروه مالی جی اند تی این کشور را خریداری کرد.

آن‌ها نخستین شرکت خصوصی چین هستند که یک بانک اروپایی را خریداری کرده اند. در مجموع 1.5 میلیارد دلار برای خرید دور از انتظار این بانک پرداخت شده است. نکته قابل توجه اینکه کلیه مراحل این قرارداد تا پیش از نهایی شدن به صورت محرمانه انجام شده است. دولت چپ گرای جمهوری چک از سرمایه گذاری چینی‌ها استقبال می‌کند. رهبران پکن نیز با اقدامات دیپلماتیک به دنبال توسعه نفوذ جهانی خویش به ویژه با احیای جاده کهن ابریشم از آسیای مرکزی تا اروپا هستند.

به نظر می رسد دولت چین با حمایت از شرکت سی ای اف سی از این شرکت به عنوان قدرت نفتی نوظهور خود استفاده خواهد کرد. در عرصه بین المللی این شرکت در حال توسعه دامنه فعالیت‌های خود است. مالکیت 2 هزار پمپ بنزین در اروپا که اکثر آن‌ها از شرکت ملی نفت قزاقستان خریداری شده است، به همراه دارابودن یک میلیون تن ظرفیت ذخیره سازی نفت در فرانسه و اسپانیا در جهت گسترش ارتباط چینی‌ها با جریان جهانی نفت از جمله فعالیت‌های آنان به شمار می‌رود. یی در مصاحبه‌های خود از شیوه کسب و کارهای آمریکا به عنوان الگوی خود یاد کرده است.

پرهیز از مصرف الکل و سیگار از جمله ویژگی های فردی وی به شمار می رود. ما می‌دانیم که یی در اوایل دهه پیشین میلادی، از خریداران نفت روسیه، قطر، قزاقستان، چاد، آنگولا و ابوظبی برای مصرف در پالایشگاه‌های کشورش بوده و از فرصت‌های موجود نهایت استفاده را کرده است. هم اکنون آن‌ها در حال ایجاد یک مرکز ذخیره سازی و انتقال نفت در کشور چک و میان چین اروپا و خاورمیانه هستند تا از فرصت‌های تجارت نفت، سودآوری بیشتری داشته باشند.

دوسوم درآمدهای این شرکت در سال گذشته از محل قرارداد با دولت های خارجی جهت خرید نفت، انتقال نفت و گاز در شبکه گسترده ایجاد شده و یا ذخیره سازی نفت به دست آمده است. بدین ترتیب در سال های آینده از یکی از قدرتمندترین مردان چین بیشتر خواهیم شنید.
 
 
منبع:www.zerohedge.com
مترجم: محسن داوری

 
دوشنبه ۱۲ تير ۱۳۹۶ ساعت ۰۸:۱۳
کد مطلب: 18125
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *