ک​لاف پیچیده پالایشگاه شیراز

18 تير 1396 ساعت 8:04

درباره متوقف شدن این پروژه ملی نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی معتقد است شیطنت‌های رسانه‌ای سبب شد اطلاعات غیر واقعی انتشار داده شود و خشم تشکل‌های مردم نهاد به گونه‌ای ابراز شود که به نظر برسد مسئولان تلاش دارند محیط زیست را تخریب کنند.


به گزارش ميزنفت به نقل از تسنیم، موضوع پالایشگاه شیراز کلاف سردرگمی است که این روزها پیچیدگی بیشتری پیدا کرده است.  باقی ماندن و توسعه پالایشگاه از یک سو و انتقاد فعالان محیط زیست و شهروندان شهر زرقان برای توقف توسعه آن به پیچیدگی این موضوع اضافه کرده است. 

 چندی پیش معصومه ابتکار رئیس سازمان محیط زیست کشور در نامه‌ای خطاب به استاندار سابق فارس، سید محمد احمدی نوشت: «نظر به این‌که ظرفیت قابل‌ تحمل محیط‌ زیست در محدوده دشت زرقان به دلیل تأثیرگذاری شدید صنایع و واحدهای در حال فعالیت و پالایشگاه شیراز به نحو قابل‌ملاحظه‌ای دچار محدودیت شده، تأکید این سازمان پس از بررسی‌‌های کارشناسی، مکان‌ یابی و تهیه گزارش ارزیابی زیست‌ محیطی پروژه در خارج از محدوده پارک ملی بمو است.»

به نظر می‌رسد با این نامه این روزها پرچم پیروزی دوستداران محیط زیست در این زمینه بالا رفته و همچنین ابتکار با انتشار این نامه هم به مناقشه چندین ساله موافقان و مخالفان این طرح پایان داده و هم به مصوبه و مجوز دو دولت مهر ابطال زده است!

به اعتقاد علی اکبری، نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی‌ نظر بیژن زنگنه وزیر نفت بر احداث پالایشگاهی مدرن در شیراز است، اما عدم حمایت و پیگیری نکردن موضوع از سوی مسئولان فارس سبب شده این پروژه متوقف و بودجه آن صرف امور دیگری شود.

اکبری می‌گوید: با اطلاعات موثقی که دارم سرمایه‌گذار برای اجرای پروژه پالایشگاه شیراز وجود دارد ولی ترس سرمایه‌گذار برای اجرای این پروژه حمایت نکردن او است که سبب توقف پروژه شده است‌.

نگاهی به گذشته و جزیره‌ای عمل کردن مسئولان فارس و سیر تصمیم‌سازی برای طرح توسعه پالایشگاه نشان می‌دهد که مردم شیراز نباید دلشان را به نظرات ضد و نقیض تصمیم‌سازان خوش کنند، چراکه به نظر می‌رسد حالا حالاها از ساخت پالایشگاه مدرن در شیراز خبری نیست.

درباره متوقف شدن این پروژه ملی نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی معتقد است شیطنت‌های رسانه‌ای سبب شد اطلاعات غیر واقعی انتشار داده شود و خشم تشکل‌های مردم نهاد به گونه‌ای ابراز شود که به نظر برسد مسئولان تلاش دارند محیط زیست را تخریب کنند.

وی با تاکید بر اینکه مشکل جدی استان فارس در بحث اجرای پروژه‌های ملی عدم اجرای فرهنگ حمایت از سرمایه‌گذار است افزود:  تاکنون سرمایه‌گذار داخلی این پروژه مبلغی نیز برای اجرای این مهم سرمایه‌گذاری کرده و ضروری است مسئولان ارشد فارس و دیگر نمایندگان استان تلاش کنند و از دولت بخواهند این پروژه ملی هرچه سریع‌تر در شیراز اجرا شده و به بهره‌برداری برسد.

 به عقیده این نماینده مجلس تفکراتی که همچنان درفارس وجود دارد سبب شده استان پهناور فارس از قافله توسعه عقب بماند و هر روزه مشکلات اشتغال این استان دوچندان شود.

در مقابل این سخنان، نظرات فعالان و دوستداران محیط زیست قرار دارد، مدیرکل سابق محیط زیست فارس در یک نشست خبری به خبرنگاران گفته است: احداث پالایشگاه جدید در محدوده شیراز تا امروز (بهمن ماه 95)  منتفی است و بحث جایگزینی پالایشگاه فعلی و استقرار سیستم‌های جدید پالایشگاهی هم نیازمند ارزیابی‌های کامل زیست‌محیطی است. 

 به اعتقاد مرحوم حمزه ولوی، بخش زرقان به دلیل استقرار صنایع متعدد و موقعیت ژئوپلتیکی، دارای متراکم‌ترین وضعیت بوده و به لحاظ آب، هوا و حتی صدا وضعیت مطلوبی ندارد بنابراین استقرار هر صنعت جدید و توسعه صنایع کنونی نیازمند دقت و وسواس بسیار زیادی است.

فریدون اسماعیل‌زاده، استاد تمام دانشکده شیمی نفت‌وگاز دانشگاه شیراز معتقد است با توجه به اینکه امروزه نوع بنزینی که در پالایشگاه شیراز تولید می‌شود یورو 5 نیست، تولید بنزین این پالایشگاه از گوگرد بسیار بالایی برخوردار است و مصرف این نوع بنزین در کلانشهر شیراز کاربردی ندارد.

به گفته وی احداث و جایگزینی پالایشگاه مدرن در شیراز یک ضرورت است زیرا با احداث یک پالایشگاه مدرن بیش از 1200 شغل در استان ایجاد می‌شود.

این مدیر طرح ایزومراسیون نفت‌های سبک دانشگاه شیراز در گفت‌وگو با تسنیم تاکید دارد با توجه به اینکه پالایشگاه فعلی شیراز قدمتی 42 ساله دارد و از تکنولوژی عقب مانده طبیعی است که در شرایط فعلی وجود چنین پالایشگاهی به محیط زیست ممکن است آسیب وارد کند به همین دلیل باید مسئولان از وزیر مربوطه بخواهند با ساخت و تامین بودجه یک پالایشگاه مدرن در شیراز موافقت کنند.

در همین راستا مسعود رضایی نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی می‌گوید: موضوع پالایشگاه‌های فاز دوم شیراز بحث بسیار قدیمی است که با پیگیری‌های انجام شده و رفت‌وآمدهایی که بین محیط زیست و مجریان امر صورت گرفته است مشاهده می‌شود افرادی با این طرح مخالفت کرده و طرح توسعه پالایشگاه شیراز دوباره به بن بست بر می‌خورد.

وی بیان کرد: پیمانکاری که مشخص شد تا پروژه فاز 2 پالایشگاه شیراز را اجرایی کند به جایی رسید که به طور کل از ساخت این پالایشگاه انصراف و سرمایه اش را به جای دیگری انتقال داده است.

رضایی با اشاره به اینکه پرونده‌سازی درباره این پروژه بسیار زیاد است، می‌گوید: چندین جلسه برگزار شده است اما این مشکل از نظر محیط زیست حل نشده است در حالی که هم اکنون شیراز از لحاظ مواد نفتی و سوختی با چالش مواجه است.

نماینده مردم شیراز بیان کرد: روزانه چندین تانکر مواد سوختی از اصفهان به سمت شیراز حرکت می‌کند که خطرات ناشی از آن بسیار زیاد است و در عین حال اگر فاز 2 پالایشگاه شیراز ساخته شود با یک خط لوله تمامی سوخت استان شیراز برطرف می‌شود و حتی این امکان به وجود می‌آید که سوخت‌رسانی به استان‌های همجوار نیز انجام شود.

به نظر می‌رسد ضرورت استان فارس بر این است که مدیران استان از سیاست‌زدگی و تفکرات جزیره‌ای خارج شوند و با استفاده از  جمعیت نمایندگان استان فارس در مجلس شورای اسلامی از این ظرفیت استفاده و درباره آنچه که نیاز استان است تصمیم‌گیری کنند تا مشکلات استان کاهش یابد و در مسیر رونق اقتصادی قرار بگیرد.


کد مطلب: 18177

آدرس مطلب: https://www.mizenaft.ir/report/18177/ک-لاف-پیچیده-پالایشگاه-شیراز

ميز نفت
  https://www.mizenaft.ir