۰
کارفرمایی در کشاکش دو شرکت

درجای ایران در لایه نفتی

درجای ایران در لایه نفتی
ميزنفت/ در حالی که قرار بود میزان تولید از لایه نفتی پارس جنوبی سال گذشته به 35 هزار بشکه در روز برسد اما میزان تولید از این میدان نفتی حدود 20 هزار بشکه است و مشکلات کارفرمایی در این پروژه چالش ساز شده است.

لایه نفتی پارس جنوبی یکی از حوزه‌های مشترک نفتی با همسایگان کشورمان است. قطر بیش از یک میلیارد بشکه از این حوزه برداشت کرده است و ایران هم با تاخیرهای فراوان و خسته کننده٬ کار تولید از این حوزه را سال گذشته آغاز کرد. یکی از مهم ترین دلایل تاخیر شرکت ملی نفت در برداشت از لایه نفتی٬ آماده نبودن شناور تولیدی بود. شناور FPSO برای برداشت از این مدان سال‌ها پیش سفارش داده شده بود که بر اساس این سفارش٬ یک نفتکش بزرگ در دوبی تغییر کاربری داده و با سر و هم کردن تاسیساتی روی آن تبدیل به یک واحد کوچک و دریایی تولید نفت شد.

سال گذشته بود گزارش‌هایی مبنی بر عدم کیفیت این شناور به گوش رسید اما به هر حال این شناور راهی ایران شد و کار تولید از لایه نفتی را آغاز کرد. نفت تولیدی از لایه نفتی پارس جنوبی به شناور تولید و ذخیره سازی موسوم به کوروش منتقل شده و در مخزن این شناور ذخیره می شود. مقرر شده با رسیدن ظرفیت مخزن شناور پالایشی کوروش به مقداری مشخص، نفتکشی برای بارگیری محموله نفتی در کنار آن پهلو بگیرد که به گفته مسئولان شرکت ملی نفت بیش از 600 هزار بشکه نفت از این لایه صادر شده است.
 

*برنامه تولید
مدیرعامل شرکت ملی نفت سال گذشته عنوان کرده بود تولید از این میدان تا بهمن 95 به 35 هزار بشکه در روز خواهد رسید که این میزان تولید هیچگاه محقق نشد. علی کاردر در گفت‌وگو با فارس با اشاره به تولید نفت از لایه نفتی پارس جنوبی گفت: ما ابتدا کار تولید را خودمان شروع می‌کنیم به طوریکه تا بهمن ماه به تولید 35 هزار بشکه در روز خواهیم رسید و بعد پیشنهادهای شرکت‌های خارجی را برای توسعه لایه نفتی بررسی خواهیم کرد.
وزیر نفت در تاریخ 27 بهمن 94 در خصوص تولید نفت از لایه نفتی پارس جنوبی گفته بود:« تا قبل از پایان سال، تولید از میدان مشترک پارس جنوبی به 35 هزار بشکه خواهد رسید.» این وعده وزیر نفت محقق نشد تا اینکهذغلامرضا منوچهری معاون مهندسی و توسعه شرکت ملی نفت در پایان سال 95 از رسیدن تولید نفت از لایه نفتی پارس جنوبی به 35 هزار بشکه در نخستین هفته فروردین ماه 96 خبر داد. منوچهری 29 اسفند 95 در این خصوص گفت:«به طور طبیعی برداشت از هر چاه با روزانه 5 هزار بشکه آغاز می‎شود و ظرف پنج تا هفت روز به تدریج به رقم برداشت روزانه 35 هزار بشکه می‎رسیم و این رقم تولید استمرار خواهد داشت.»

این وعده نیز در خصوص افزایش تولید نفت از لایه نفتی پارس جنوبی تحقق نیافت تا اینکه وزیر نفت دهم فروردین ماه از رسیدن تولید نفت از پارس جنوبی به 20 هزار بشکه در روز خبر داد. زنگنه در این خصوص گفت:« هم اکنون 20 هزار بشکه نفت در روز از لایه نفتی میدان پارس جنوبی برداشت می‌شود که بر اساس برنامه‌ زمان‌بندی میزان برداشت از این لایه نفتی به 35 هزار بشکه در روز افزایش می‌یابد.»

در خوش بینانه ترین حالت میزان تولید از لایه نفتی پارس جنوبی 20 هزار بشکه در روز است و مشکلات فنی موجب شده تا تردید بزرگی بر سر راه تولید حداکثری از این میدان مشترک باشد. اوائل امسال بود که پیمانکار این پروژه اعلام کرد برنامه تولید 35 هزار بشکه‌ای یک برنامه پر ریسک است که در صورت اجرای آن میزان تولید را طی ماه‌های آینده به زیر 15 هزار بشکه در روز برساند. به همین دلیل است که میران تولید از لایه نفتی تا به امروز بطور متوسط حدود 20 هزار بشکه در روز بوده است.
 

*یک تصمیم چالش بر انگیز
لایه نفتی پارس جنوبی یکی از پروژه‌های مهمی بود که از همان ابتدای دستور توسعه اش زیر نظر شرکت نفت و گاز پارس بود. این شرکت سال‌ها کارفرمایی و پیگیری مسائل این پروژه را بر عهده داشت که زنگنه تصمیم گرفت در یک بده بستان میان شرکت‌های زیر مجموعه شرکت ملی نفت٬ میادین گازی فرزاد را از شرکت فلات قاره گرفته و به نفت و گاز پارس واگذار کرده و لایه نفتی را هم از نفت و گاز پارس به فلات قاره منتقل کند. توجیه وزیر نفت برای این تصمیم عجیب آن بود که با توجه به تخصصی بودن شرکت‌ نفت و گاز پارس در توسعه میدان گازی پارس جنوبی پس این شرکت باید کارفرمای توسعه میدان‌های گازی فرزاد باشد و چون فلات قاره در حوزه نفت فعال است کارفرمایی لایه نفتی پارس جنوبی را بر عهده بگیرد.

با وجود نارضایتی فلات قاره از این اقدام٬ این شرکت‌ بیش از 50 نفر از نیروهای خود را فراخواند و برای آن‌ها دوره آموزشی برای فعالیت روی FPSO برگزار کرد تا با شناخت کامل از این شناور٬ کار تولید و نظارت را برعهده بگیرند. نیروهای این شرکت پس از آموزش روی شناور مستقر شدند تا لابی‌های شرکت نفت و گاز پارس برای اخراج فلات قاره از لایه نفتی آغاز شود و دست آخر وزیر نفت بطور شفاهی با این درخواست موافقت کرد و بعدها بطور رسمی به تصویب هیئت مدیره شرکت ملی نفت ایران رسید.

تیرخلاصی که به فلات قاره زده شد حاصل برنامه‌ای بود که در معاونت توسعه شرکت ملی نفت ایران تدارک شده بود و در این میان با اعتراض شدید نیروهای شرکت فلات قاره مواجه شد. البته فلات قاره طی هفته‌های گذشته در حال رایزنی با شرکت ملی نفت و زنگنه است تا کارفرمایی لایه نفتی را بر عهده بگیرد ولی از آنجا که وزیر نفت هیچگاه به تصحیح تصمیم خود ندارد بسیار بعید بنظر می‌رسد لایه نفتی به این شرکت بازگردد. در این میان میزان تولید در حال کاهش است و کسی هم در پی یافتن آدرس دقیق کاهش تولید نیست.

به گفته یکک منبع آگاه٬ وضعیت مدیریتی این طرح مساعد نیست و تصمیم گیری‌های عجیب حاشیه ساز شده است. اینکه چرا لایه نفتی از نفت و گاز پارس به فلات قاره انتقال پیدا کرده و بعد از مدتی دوباره به نفت و گاز پارس بازگردانده شده سوالی است که پاسخ مستدلی برای آن یافت نشده است. 
شنبه ۷ مرداد ۱۳۹۶ ساعت ۰۸:۲۳
کد مطلب: 18398
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *