۰
استراتژی بی پی به روایت دادلی

حرکت به سمت سوخت پاک

حرکت به سمت سوخت پاک
ميزنفت/ باب دادلی، مدیر شرکت بریتیش پترولیوم در مورد احساس خود در شرایط کنونی از کلمه "آرام" استفاده می‌کند. وی در دوره مدیریت خود در شرکت بی پی تلاش کرده تا با وجود اتفاقاتی ناخوشایند نظیر پدید آمدن بحران در پروژه‌های روسیه و پرداخت ده‌ها میلیارد دلار خسارت فاجعه خلیج مکزیک و به دنبال آن، سقوط قیمت نفت در بازارهای جهانی، از این دوره دشوار عبور کند.

شرکت بریتیش پترولیوم با درس‌های آموخته شده پس از فاجعه خلیج مکزیک، تلاش کرد تا دوره سقوط قیمت نفت را نیز پشت سر گذارد. به یاد داشته باشید که مدیران این شرکت انگلیسی برای بازپرداخت جریمه‌های زیست محیطی فاجعه خلیج مکزیک بیش از 60 میلیارد دلار از دارایی‌ها و سهام پروژه‌های خود را واگذار کردند.

نکته قابل توجه اینکه یکی از پالایشگاه‌های واگذار شده در خاک ایالات متحده، همان پالایشگاهی است که پدر باب دادلی سال‌ها در آن مشغول به کار بوده است.

وی معتقد است شرکت بی پی در شرایط کنونی، از موقعیت مناسبی برخوردار است و با همکاری کارکنان و همراهی سهامداران، دشوارترین روزها و سال‌های عمر این غول انگلیسی سپری شده است.

کارکنان شرکت بی پی با وفاداری به این شرکت، همه تلاش خود را برای گذار کم هزینه از این دوره دشوار انجام داده اند.همه ما می دانیم که بخش های مختلف بالادستی، پایین دستی، پالایش و بازاریابی غول های نفتی، تلاش و چانه زنی زیادی برای تخصیص سرمایه انجام می دهند. اما واحدهای مختلف شرکت بی پی در چند سال اخیر، با درک شرایط به وجود آمده، فشارهای موجود را پشت سر گذاشتند.
این رقابت تاریخی بر سر کسب بودجه بیشتر در شرکت بی پی به پایان رسیده و در نیمه نخست سال 2017 میلادی، هزینه سر به سری تولید نفت در این شرکت 47 دلار بوده است.
 

*ظهور تولیدکننده ای با ظرفیت تولید شناور
با وجود تلاش های گسترده انجام شده برای انطباق با شرایط جدید، آنها با رقیبی جدید روبرو شده اند: صنعت شیل آمریکا.
این تولیدکنندگان نوآور و ریسک پذیر به تولیدکننده‌ای با ظرفیت تولید شناور تبدیل شده‌اند. آنها در کنار اوپک، تاثیر قابل ملاحظه‌ای بر بازار داشته و همه این نکته را پذیرفته اند که بازگشت به دوره نفت 100 دلاری در میان مدت، امکان پذیر نیست.

نکته مهم اینست که تولیدکنندگان شیل بر خلاف تولیدکنندگان نفت متعارف، به سرعت قادر به انطباق با شرایط جدید هستند. البته کارشناسان معتقدند در بازه نفت 50 تا 55 دلاری، امکان رشد انفجاری تولید از منابع شیل وجود ندارد. صنعت نفت شیل بر خلاف بازیگران نفت متعارف، هزاران بازیگر دارد که نوسانات تولید آنها از همبستگی زیادی با قیمت نفت در بازار برخوردار است.
 
 
*نوسانات ژیوپلیتیک
بازار جهانی نفت روزهای دشواری را پشت سر گذاشته و با وجود انواع ریسک های ژیوپلیتیک و بالا رفتن ریسک های سیاسی، مدیران غول های نفتی با دقت، رویدادهای سیاسی و بین المللی را پیگیری می کنند.

شرکت بی پی در خاورمیانه و اروپا تا ایالات متحده و انگلستان دارای پروژه بوده و با زوال الگوهای تصمیم گیری گذشته، شرایط امروز متفاوت شده است. میانگین در نظر گرفته شده قیمت نفت در سال جاری 55 دلار بوده و با وجود فراز و نشیب های مختلف به نظر می رسد در سه ماهه های سوم و چهارم سال 2017 میلادی، پیش بینی های مالی این غول نفتی تا حدود زیادی محقق شود.
 
 
*نقطه سر به سری 30 دلاری
باب دادلی معتقد است: میانگین قیمت هر بشکه نفت در پنج سال فرارو 50 تا 55 دلار خواهد بود. بدین ترتیب این شرکت امیدوار است تا با کاهش نقطه سر به سری تولید، تداوم سودآوری خود را حفظ کند. این راهبرد، نیازمند انضباط مالی بوده و استفاده از فناوری های پیشرفته، کلید دستیابی به این دورنما خواهد بود.

باب دادلی می گوید: با توقف قیمت نفت در بهای 50 دلار، ساختار کنونی هزینه های صنعت نفت باید دگرگون شود.
در شرایط کنونی، تنها وقوع بحران های سیاسی می تواند قیمت نفت را افزایش دهد. هرچند بحران کنونی حاکم بر بازار طلای سیاه نیز نمی تواند برای سال های متوالی تداوم یابد.

در سایه سقوط قیمت نفت در سه سال اخیر، بیش از دو تریلیون پروژه در این صنعت لغو و یا متوقف شده است. بدین ترتیب در سال های 2020 و یا 2021 میلادی، شاهد کاهش چشمگیر عرضه جهانی نفت خواهیم بود.
 
 
*گذار به سوخت های با کربن کمتر
باب دادلی یادآوری می کند: شرکت بی پی در حال گذار به سوی سوخت های با آلایندگی کمتر است. در سال های فراروی قرن بیست و یکم، ما افزایش تولید سوخت های پاک تر را در دستور کار خویش قرار داده ایم.

فراموش نکنید که تا سال 2035 میلادی، جمعیت دنیا 2 میلیارد نفر افزایش خواهد یافت و با بهبود استانداردهای زندگی، دنیای ما به انواع سوخت ها نیاز خواهد داشت.

در دنیای امروز، 1.4 میلیارد نفر از دسترسی به شبکه برق محرومند و تامین انرژی مورد نیاز آنها یک ضرورت است.
ازسوی دیگر، با اجرایی شدن مالیات کربن، هزینه های تولید نفت افزایش یافته و رقبای این سوخت می توانند از جایگاه بهتری در بازار برخوردار شوند. افزایش تعداد خودروهای برقی و عرضه سوخت های مایع زیستی، از دیگر چالش های صنعت نفت محسوب می شود.

گفتنی است که در 10 سال آینده، سهم گاز طبیعی در سبد سوخت های تولیدی شرکت بی پی از 50 درصد به 60 درصد افزایش خواهد یافت.
شرکت بی پی از سال ها پیش در دو بخش تولید سوخت های زیستی و انرژی بادی سرمایه گذاری کرده است. و این پروژه ها همچنان توسعه خواهند یافت.

میلیاردها دلار سرمایه گذاری در میادین نفت و گاز دریای شمال، از دیگر برنامه های شرکت بی پی در سال های فرارو به شمار می رود.
صنعت نفت باید خود را برای پشت سر گذاشتن روزهایی دشوارتر آماده کند و کلید گذار از این دوره دشوار، بهبود کارایی، مدیریت اثربخش، کاهش هزینه ها و افزایش بهره وری همراه با به کارگیری کارکنان شایسته خواهد بود. بی تردید، آینده در دستان بهترین ها است.
 
 
 
منبع: Energyvoice
نویسنده: ریتا براون
مترجم: محسن داوری
شنبه ۲۱ مرداد ۱۳۹۶ ساعت ۰۹:۴۶
کد مطلب: 18580
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *