۰
۲
نطق خادمی در مخالفت با زنگنه:

منظورتان از ژنرال‌ها، همان نمایندگان هستند؟!

هدایت الله خادمی نائب رئیس کمیسیون انرژی به عنوان مخالف وزیر پیشنهادی نفت گفت: بزرگترین دستاورد وزارت نفت که افزایش فروش نفت است را باید متاثر از دیپلماسی وزارت امورخارجه دانست.
منظورتان از ژنرال‌ها، همان نمایندگان هستند؟!
به گزارش ميزنفت، هدایت الله خادمی در نشست علنی دیروز مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت دوازدهم در مخالفت با بیژن زنگنه وزیر پیشنهادی نفت گفت: در 4 سال گذشته بارها در رسانه ها مطرح شده وزارت نفت 50 میلیارد دلار بدهکار شده؛ یعنی 50 میلیارد دلار وام برای اجرا کردن پروژه های اساسی به وزارت نفت ارائه شده است، یعنی 50 میلیارد دلار فاینانس داخلی صورت گرفته است.

نماینده مردم ایذه و باغملک در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: با بخشی از منابع مالی مذکور، فازهای 12 ، 15 و 16 پارس جنوبی تا شهریور 92 به میزان 93 درصد پیشرفت داشته و فازهای 17  و 18 در حدود 85 درصد پیشرفت داشت و فازهای 19 ، 20 و 21 بالای 66 درصد و بعد از گذشت یک سال از حضور زنگنه در وزارت نفت تکمیل شده و باعث شده برداشت از مخازن مشترک پارس جنوبی برای اولین بار با قطر برابر یا بیشتر شود، بنابراین سوال این است که فاینانس داخلی چه اشکالی داشته است؟
وی ادامه داد: مردم محروم شهرستان های ایذه و باغملک با عبور 200 کیلومتر رودخانه کارون در منطقه خود 20 سال است که آب شرب ندارند و همه دولت ها آمدند و رفتند و نتوانستند 300 میلیون دلار یا از طریق داخل یا فاینانس خارجی پرداخت کنند تا مردم مجبور به کوچ نشوند.

خادمی با قدردانی از رئیس جمهور، جهانگیری، نوبخت و وزیر نفت، افزود: امیدواریم در این منطقه پروژه های متعددی کلنگ زنی شود. بزرگنمایی غیرواقعی تولید نفت و صادرات در قبل و پس از تحریم صورت گرفته است و بنده به عنوان کارمند وزارت نفت با 30 سال سابقه و همچنین تجربه مدیرعامل در شرکت های نفتی و حضور در کمیسیون انرژی، این نکته را بیان می کنم که کشور افزایش تولید نداشته، بلکه برگشت به تولید داشته که این دو کاملا با هم متفاوت است.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: اگر بخواهیم این موضوع را به زبان ساده بیان کنیم دقیقا مثل این است که تصمیم گرفته ایم به مسافرت برویم و شیر آب و گاز را می بندیم و زمانی که از مسافرت بازگشتیم، شیرها را باز می کنیم. در واقع این موضوع مثل مثال مذکور است، البته برای اینکه چاه های نفت صدمه نبیند و از تولید بازنمانند، تولید چرخشی از چاه ها خواهیم داشت که این یک کار روتین است و در شرایط عادلانه انجام می شود.

وی ادامه داد: یک توان بالفعل وجود داشت و نفت براساس آن صادر می شد که بر اثر تحریم نتوانستیم نفت را به فروش برسانیم، اما با همت دولت و تیم دیپلماسی تحریم ها برداشته شد و نفت به فروش رسید، بنابراین باید از تیم دیپلماسی، رئیس جمهور و دکتر ظریف تشکر کنیم. بنده فکر می کنم آقای ظریف در اینجا مظلوم واقع شده است.
 
خادمی گفت: بزرگترین دستاورد وزارت نفت با وزیری که از سه دهه تجربه وزارت برخوردار است، متاثر از دیپلماسی وزارت خارجه است، بنابراین نباید بازگشت به تولید به حساب وزارت نفت گذاشته شود، بلکه باید به حساب نظام و وزارت خارجه گذاشته شود که چنین فضایی را ایجاد کردند که اجازه فروش نفت حاصل شد.

نماینده مردم ایذه و باغملک در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: برنامه ارائه شده از سوی زنگنه همان برنامه سال 92 است که سازمان نظارت مجلس این برنامه را مورد بررسی قرار داد و آمایش سرزمینی در آن لحاظ نشده و فقط 28 درصد برنامه های پیشنهادی با اسناد بالادستی منطبق است.
وی بیان کرد: وزیر نفت قبلا اشاره کرده بود که تا سال 94 به خودکفایی در بنزین دست خواهیم یافت اما الان روزانه حدود 10 میلیون لیتر وارد کشور می شود و همچنین اشاره شده بود که مدیریت مصرف سوخت سامان می یابد، اما میزان مصرف بنزین به بیش از 80 میلیون لیتر در روز رسید و همچنین وزیر نفت بیان کرده بود که تا سال 96 میزان تولید نفت و میعانات گازی را به 5.7 میلیون بشکه در روز برسانیم، ولی انجام نشد و نتوانستید پرونده پارس جنوبی را تا پایان دولت یازدهم ببندید.

خادمی گفت: زنگنه اظهار کرده بود ژنرال ها را جایگزین گروهبان ها می کنم که البته به این ادبیات نیز ایراد وارد است و در صنعت جایگاهی ندارد، اما معاون و قائم مقامی که در وزارت نفت بوده اند استعفا دادند و رفتند، شاید منظور از ژنرال ها همان تعداد زیادی از نمایندگان بازمانده از انتخابات مجلس است که هیچ تخصصی در حوزه وزارت نفت ندارند، می باشد.البته تعداد دیگری نیز شاید منتظر استخدام سه سال دیگر هستند و هم اکنون درصدد تهیه مقدمات هستند.
 
وی خطاب به زنگنه گفت: فقط یک نفر که از نظر شما ژنرال نفتی بوده تا مطرح شود که چه کسی ژنرال است. همچنین از این پس نمایندگان مجلس را استخدام نکنید تا نمایندگان مجلس به رسالت ذاتی خویش یعنی نظارت ادامه دهند و به فکر مردم محروم باشند. همچنین از روسای قوا درخواست می کنم جلوی مفسده و رانت دوطرفه را بگیرید. اگر امید به استخدام ها نبود آن وقت وزرای پیشنهادی بهتر صداقت آرا موافقان و مخالفان دیده می شد.
 
این نماینده مردم در مجلس دهم افزود: قرار بود پالایشگاه 480 هزار بشکه ای زیرآب تا سال 96 به بهره برداری برسد، اما در مرحله خاکبرداری متوقف شده، همچنین اظهار داشتید پالایشگاه آناهیتا و فارس را فعال می کنید، اما یک درصد نیز پیشرفت نداشته، همچنین اظهار کرده بودید قصد افزایش ضریب پالایش به 3 میلیون بشکه را دارید ولی در عمل پالایشگاه خوزستان، آناهیتا و هرمز را نیز از مدارس خارج کردید.
 
ناmب رئیس کمیسیون انرژی مجلس خطاب به زنگنه افزود: همچنین گفتید اولویت تان تزریق گاز به مخازن نفتی است ولی میزان تزریق به نسبت قبل با کاهش روبرو شده است. همچنین اظهار داشتید ارتباط دانشگاه با وزارت نفت را کلید می زنید اما اینگونه نشد، میدان نفتی فرزاد رها شد و از خام فروشی نیز جلوگیری نشد و پیمانکاران در عسلویه چند ماه است حقوقی دریافت نکرده اند، باید در صورت کسب رأی اعتماد واقعیت ها را ببینید و افراد منافع طلب را از نفت دور کنید./
 
يکشنبه ۲۹ مرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۰:۱۲
کد مطلب: 18679
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
یعنی از نظر شما زنگنه هیچ دستاوردی نداشته؟ نظر مردم نسبت به ایشان مهم است.
Iran, Islamic Republic of
دوست عزیز همیشه این را بیاد داشته باشد که در هر حوزه کارشناسان تخصصی ان حوزه باید نظر بدهند که در اینجا هم طبق نظر اکثر قریب به اتفاق متخصصان نفتی از هر دو جناح کفه کارهای منفی انجام شده توسط ایشان سنگین تر است. خوب است که بجای سیاست و جناح به عملکرد فنی افراد و انچه که حق است توجه کنیم