۰
گزارشی از آژانس بین المللی انرژی:

خواب سرمایه گذاری بیدار می‌شود

آژانس بین المللی انرژی در گزارش اخیر خود با اشاره به پیش بینی عدم توازن میان عرضه و تقاضای نفت پس از سال 2020 میلادی، از ریسک افزایش سریع قیمت‌ها خبر داده و اعلام کرده تنها راه مقابله با این تهدید، اجرای پروژه‌های جدید خواهد بود.
خواب سرمایه گذاری بیدار می‌شود
به گزارش ميزنفت٬ در گزارش پیش بینی پنج سال آینده آژانس بین المللی انرژی می‌خوانیم: در سه سال فرارو، شاهد کمبود عرضه در بازار نفت خام نخواهیم بود. اما با کاهش تدریجی شکاف عرضه و تقاضا در ابتدای دهه آینده میلادی، شاهد کمبود عرضه طلای سیاه در بازار خواهیم بود. بدین ترتیب در سال 2022 میلادی، ظرفیت مازاد تولید به کمترین عدد در 14 سال گذشته سقوط خواهد کرد.

در افق میان مدت، ما شاهد افزایش عرضه نفت در ایالات متحده، کانادا، برزیل و چند منطقه دیگر خواهیم بود، اما با تداوم سقوط سرمایه گذاری در طرح های اکتشاف و تولید در دو سال گذشته همراه با کاهش تدریجی مقدار تولید از چاه های عملیاتی، وقوع ناپایداری در بازار اجتناب ناپذیر به نظر می‌رسد.
اگرچه ما شاهد رشد پرشتاب سرمایه گذاری و تولید از منابع شیل هستیم؛ اما در بخش اکتشاف و تولید از ذخایر نفت متعارف و با وجود سپری شدن نیمی از سال 2017 میلادی، همچنان نشانه هایی از بازگشت رونق به چشم نمی خورد. در نمودار (1)، تولید نفت شیل ایالات متحده در افق سال 2022 میلادی و براساس سه سناریوی مختلف ارائه شده است.

 
نمودار (1). تولید نفت شیل ایالات متحده در افق سال 2022 میلادی و براساس سه سناریوی مختلف

در پنج سال آینده، تقاضای جهانی نفت با افزایش روبرو می شود. در سال 2019 میلادی، تقاضای جهانی نفت از مرز 100 میلیون بشکه در روز عبور می کند. در سال 2022 میلادی نیز شاهد افزایش این عدد به 104 میلیون بشکه خواهیم بود. همه افزایش تقاضای طلای سیاه به کشورهای در حال توسعه به ویژه دولت های آسیایی تعلق داشته و از هر 10 بشکه نفت مصرف شده 7 بشکه به کشورهای در حال توسعه اختصاص دارد. فراموش نکنید که در پنج سال فرارو رشد تقاضای نفت هند از چین فراتر می‌رود.

در بخش دیگری از این گزارش اعلام شده در پنج سال آینده با وجود رشد قابل توجه تعداد خودروهای برقی در سراسر دنیا، بازار نفت با تهدید روبرو نخواهد شد.

فاتح بیرول، رییس آژانس بین المللی انرژی می‌گوید: ما در آستانه دومین موج رشد عرضه نفت ایالات متحده هستیم، اما اندازه آن به جهت گیری قیمت ها وابسته خواهد بود. ما در بخش رشد تقاضا، شاهد افزایش چشمگیری نخواهیم بود، اما اگر سرمایه گذاری مورد نیاز در بخش افزایش ظرفیت عرضه انجام نشود، ناپایداری در بازار و رشد افسارگسیخته قیمت ها روی خواهد داد.

بیشترین رشد عرضه در پنج سال آینده به شرکت های آمریکایی تعلق خواهد داشت. با پیش بینی افزایش قیمت هر بشکه نفت به 60 دلار رشد عرضه نفت این کشور به 1.4  میلیون بشکه در روز خواهد رسید. آژانس بین المللی انرژی با تجدیدنظر در پیش بینی‌های گذشته اعلام کرده به دلیل بهبود کارایی روش های تولید از ذخایر نفت سبک آمریکا، شاهد افزایش مقدار پیش بینی‌های گذشته بوده‌ایم.

تولیدکنندگان نفت ایالات متحده در مقایسه با سایر بازیگران بازار با سرعت بیشتری به نوسانات قیمت واکنش نشان می‌دهند. بدین ترتیب با فرض عبور قیمت نفت خام از مرز 80 دلار در سال‌های آینده، رشد عرضه نفت این کشور 3 میلیون بشکه خواهد بود.

در مقابل با سقوط قیمت هر بشکه نفت به کمتر از 50 دلار، مقدار عرضه کنونی نفت آمریکایی ها از اوایل دهه 2020 میلادی کاهش خواهد یافت.
در میان تولیدکنندگان عضو اوپک، بیشترین سهم از رشد عرضه به تولیدکنندگان کم هزینه خاورمیانه به ویژه عراق، ایران و امارات متحده عربی تعلق خواهد داشت. در مقابل تولید کشورهای ونزوئلا، نیجریه و الجزایر کاهش خواهد یافت. از سوی دیگر، تولید کنونی روسیه در پنج سال آینده از ثبات برخوردار خواهد بود. در نمودار (2)، ظرفیت تولید مازاد و تولید واقعی اوپک در افق سال 2022 میلادی نشان داده شده است.

 

نمودار (2). ظرفیت تولید مازاد و تولید واقعی اوپک در افق سال 2022 میلادی


در بخش دیگری از این گزارش، تغییرات جریان بین المللی تجارت نفت خام و سرمایه گذاری در زیرساخت‌های ذخیره سازی، مورد بررسی قرار گرفته است. در پنج سال آینده، چینی‌ها تلاش خواهند کرد تا با متنوع کردن منابع عرضه، بخش بیشتری از نفت مورد نیاز خود را از مناطقی غیر از خاورمیانه تامین کنند.

در پنج سال آینده، دولت‌های خاورمیانه تلاش خواهند کرد تا بر ظرفیت پالایش نفت خود برای تامین تقاضای داخلی و افزایش صادرات فرآورده‌های نفتی خود بیافزایند و این راهبرد منجر به افزایش صادرات نفت کانادا و برزیل در بازار منجر می‌شود. هرچند همچنان نیاز بازار نفت به صدها میلیارد دلار سرمایه گذاری، آینده بازار را در هاله‌ای از ابهام قرار داده است.

مترجم: محسن داوری
منبع: ‏www.iew.org






 
دوشنبه ۳۰ مرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۰:۱۳
کد مطلب: 18694
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *