۰
۳
روایتی از اتفاقاتی که برای بیطرف رخ داد

او از آرای بالایش مطمئن بود!

مشکلات آبی خوزستان ریشه در مدیریت آقای بیطرف داشته و دارد و همین موضوع نگرانی ما را نشدید کرد که مبادا برای آبرسانی به سایر شهرها٬ خوزستان از بین برود ولی مجموع نظرات ایشان نگرانی ما را مضاعف کرد لذا در نهایت تصمیم گرفتیم مخالفت خود را با وزارت ایشان اعلام کنیم.
او از آرای بالایش مطمئن بود!
ميزنفت/ وزارت نیرو بدون وزیر ماند تا ستار محمودی با حکم رئیس جمهور به سرپرستی این وزارتخانه منصوب شود ولی رسانه‌های اصلاح طلب برای پوشش این شکست سعی دارند مهم ترین دلیل شکست حبیب الله بیطرف را بی رغبتی وی برای کسب رای اعتماد عنوان کنند.

 بیطرف که سال گذشته با حکم وزیر نفت معاون وی شد٬ مسئول اصلی احداث سد گتوند است و مدیریت منابع آب در زمان وزارت وی مورد انتقاد بسیاری از کارشناسان قرار گرفته است. از بیطرف سال‌هاخبری  نبود تا روزی که وی به عضویت در باشگاه نفت و نیرو درآمد و در مرحله بعد معاون زنگنه در نفت شد. حضور او در نفت با وجود بیگانگی تجربیاتش با سمت جدیدش موجب شد تا نام وی دوباره در رسانه‌ها مطرح شود و در نهایت به عنوان گزینه وزارت نیرو از سوی روحانی به مجلس معرفی شد.
 
*حضور در مجلس
جدای از نقد جدی برنامه‌های وی توسط نمایندگان مجلس٬ نحوه برخورد وی و اطمینان شدید وی به عبور راحت از مجلس باعث شد تا نمایندگان مجلس شورای اسلامی نتوانند با او ارتباط برقرار کنند. هدایت الله خادمی نائب رئیس کمیسیون انرژی در گفت و گو با جوان درباره دلیل رای نیاوردن بیطرف گفت: گزینه پیشنهادی رئیس جمهور در ایجاد ارتباط موثر با نمایندگان ناتوان بود و وقتی در کمیسیون انرژی و سایر کمیسیون و فراکسیون‌ها از وی سوال می‌شد از موضعی بالا به مسائل پاسخ می‌داد که مورد رضایت نمایندگان قرار نگرفت.

وی افزود: آقای بیطرف هیچ ارتباط مثبتی با مجلس برقرار نکرد و با اطمینان خاطر از رای بالای خود با نمایندگان برخورد می‌کرد بطوری که وقتی از وی درباره سدگتوند سوال شد گفت که این مباحث کارشناسی است و باید با کارشناسان بحث کنم. چنین برخوردهایی که نشان از اعتماد به نفس بالا در کسب رای اعتماد بود مورد پسند بهارستان نبود.

خادمی اضافه کرد: همه مواضع آقای بیطرف برگرفته از اطمینانی بود که می‌گفت با رای بالا به وزارت نیرو می‌رسم بطوری که درباره دریاچه ارومیه نظراتی گفت که از نظر ریست محیطی بسیار خطرناک بود و نمایندگان سایر استان‌ها بویژه استان‌های آذربایجان شرقی و غربی نیز ترجیح دادند به وی اعتماد نکنند.

وی درباره موضع مجمع نمایندگان استان خوزستان درباره بیظرف هم گفت: مشکلات آبی خوزستان ریشه در مدیریت آقای بیطرف داشته  و دارد و همین موضوع نگرانی ما را نشدید کرد که مبادا برای آبرسانی به سایر شهرها٬ خوزستان از بین برود ولی مجموع نظرات ایشان نگرانی ما را مضاعف کرد لذا در نهایت تصمیم  گرفتیم مخالفت خود را با وزارت ایشان اعلام کنیم.

این در حالس است که غلامرضا تاجگردون یکی از نمایندگان تاثیرگذار در رای اعتماد هم گفته است تلاش‌های صورت گرفته شده برای نزدیک کردن این دیدگاه‌ها به نتیجه نرسید. بحث معامله نبود، تنها وجود بحران آب در برخی مناطق بود که منجر به این شد که بیطرف رای نیاورد. اصولگرایان سنتی همچون کامران. حاج بابایی. زاهدی تلاش کردند رای بیاورد و خیلی از اصلاح‌طلبان هم به او رای ندادند. به نظر من ایشان می‌توانست این چالش را به حداقل برساند و تا لحظه‌های آخر هم تلاش کردم این اتفاق حاصل شود ولی نطق ضعیف و بی‌انگیزه ایشان این تلاش را بی‌نتیجه کرد. او شایسته بود ولی نتوانست مطالبات مردم را در کنار فهم کارشناسیش خوب تعریف کند.
 
 
*توجیه شکست
بیطرف از نظر سیاسی در نوک ویترین جبهه اصلاحات قرار دارد. البته این به معنای عدم تخصص وی نیست ولی از آنجا که بیطرف دکور اصلاح طلبان در کابینه دوازدهم بود٬ هضم این شکست یسیار تلخ بود. برای توجیه این شکست عنوان می‌شود که بیطرف خودش علاقه‌ای به وزارت نداشت و یا وی در سد گتوند بی تقصیر است.

به عنوان صادق زیباکلام نوشته است: درباره عدم رای به بیطرف دلم نمی‌آید که یک چیز دیگر را هم نگویم، مجلس روزگذشته سعی داشت مسئله تقصیرات وی در سد گتوند را بهانه کند، از شما نمایندگان مجلس می پرسم مگر تا چه اندازه مسئولیت این سد متوجه بیطرف بود؟ مگر سایر ارگان‌ها مثل مجلس، مجمع تشخیص و سایر ارکان نظام که سیاست‌های کلان را بررسی می‌کنند با تصویب بودجه‌های این سد و سایر نظارت هایشان درباره سد مقصر نیستند؟

این اظهارات زیباکلام را وقتی در کنار نظرات سایر چهره‌های اصلاح طلب قرار دهیم به این نتیجه خواهیم رسید که برای پاک کردن این شکست٬ باید شاهد هرگونه توجیه تراشی بود در حالی که بیطرف به خودش باخت و نه نمایندگان.
چهارشنبه ۱ شهريور ۱۳۹۶ ساعت ۱۱:۰۷
کد مطلب: 18727
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *


کمالی
Iran, Islamic Republic of
جابجایی موقعیت سد گتوند در دولت مرحوم آقای هاشمی رفسنجانی و جناب بیژن نامدار زنگنه وزیر وقت نیرو انجام شد. دولتهای هفتم تا دهم ادامه دهنده اجرای سد بودند هر چند می‌توانستند با نظر کارشناسی متوقف کنند.
کمالی
Iran, Islamic Republic of
جانمایی و جابه جایی موقعیت سد گتوند در زمان صدرات زنگنه در وزارت نیرو عوض شد و اگه ایرادی هم هست به عملکرد زنگنه هست نه بیطرف
آریو
Iran, Islamic Republic of
از این می ترسیدیم که بد بدتر از بد شود، یعنی بطرف وزیر نفت شود.