۰
۳
فاز نخست ستاره خلیج فارس همچنان ریپ می زند

اقرار به یک افتتاح نمایشی

مراسم آغاز تولید مستمر بنزین؛ این عنوان، روی بنری حک شده بود که پشت جایگاه رئیس جمهور در پالایشگاه ستاره خلیج فارس نصب شده بود. یک بنر هوشمندانه برای آنکه گفته شود حضور روحانی در مراسم افتتاح فاز اول این پالایشگاه، به معنای «افتتاح» نیست بلکه حضوری است برای یک اتفاق!
اقرار به یک افتتاح نمایشی
به گزارش ميزنفت، چند هفته پیش از انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم، رئیس جمهور به بندرعباس رفت تا فاز نخست پالایشگاه ستاره خلیج فارس را افتتاح کند و بگوید ایران در تولید بنزین خودکفا شده است. در همان ایام ميزنفت و رسانه‌های دیگر با ارائه مستندات و گزارش‌هایی عنوان کردند این مراسم نه تنها افتتاحیه نیست بلکه مراسم آغاز تولید مستمر بنزین هم نیست زیرا دو واحد از سه واحدهای اصلی فاز اول این پالایشگاه هنوز در مدار نبوده و در نیمه دوم سال 96 به مدار می‌آیند.

اما وزارت نفت در بیانیه‌ها و جوابیه‌های خود با رد این موضوع اصرار داشت که همه چیز کامل است و فاز نخست برای تولید پایدار آماده شده است. وقتی از وزارت نفت و مسئولان این پالایشگاه درباره واحدهای ایزومریزاسیون پرسیده می‌شد سکوت و کلی گویی حاکم می‌شد ولی وزیر نفت چند روز بعد اعلام کرد که فاز نخست این واحد پالایشی تا پایان سال 96 تکمیل خواهد شد، همان خبری که عباس کاظمی مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش هم بر آن مهر تایید کوبید.

این تایید، به معنای آن بود که ستاره خلیج فارس درگیر یک مراسم نمایشی و افتتاح ناقص شده است ولی وزارت نفت در ایام انتخابات با رد آن ادعا می‌کرد که فاز نخست کامل است. حتی برای آنکه ادعای خود را ثابت کند خبر داد که این پالایشگاه 100 میلیون لیتر بنزین تولید کرد. گرچه این وزارتخانه نگفت که نوع بنزین تولیدی این پالایشگاه چه بنزینی است ولی وقتی روزهای سرپا بودن فاز نخست را با رقم 100 میلیون لیتر تطبیق شد، مشخص شد که فاز نخست کمتر از 3 میلیون لیتر در روز تولید بنزین دارد که آن هم برای واحد اول فاز نخست یا همان واحد CCR است که بنزین یورو 2 تولید می‌کند.

اما امامی مدیرعامل این پالایشگاه امامی هفته گذشته، در پاسخ به اینکه آیا تمام واحدهای فاز اول به طور کامل راه اندازی شده اند؟ گفت: واحد ایزومریزاسیون در مراحل آخر راه اندازی به سر می برد، هم اکنون در حال شارژ کاتالیست هستیم که بسیار مرحله حساسی است، زیرا نباید با اکسیژن مخلوط شود؛ با دقت و وسواس زیاد این واحد در حال راه اندازی است که احتمالا تا هفته آینده به اتمام می رسد. سایر واحدهای فاز اول بتدریج و بعد از واحد ایزومریزاسیون کامل خواهند شد.

هم اکنون به گفته مسئولان این پالایشگاه، هم اکنون روزانه 8 میلیون لیتر بنزین تولید می‌شود که با رقم 12 میلیون لیتر هدف مدنظر فاصله دارد. هرچند درباره این رقم اما و اگرهای بسیاری وجود دارد ولی بدون تردید فاز نخست ستاره خلیج فارس تا انتهای امسال به کار نیاز دارد.

چرا فاز نخست ناقص است؟ بارها در همین رسانه نوشته شد که فاز نخست این پالایشگاه در خوش بینانه ترین حالت تا پایان تابستان 96 به بهره برداری خواهد رسید ولی کسانی که جزئیات دقیقی از این پروژه را نمی‌دانستند، روشنگری ميزنفت را نشاندهنده خصومت با دولت یازدهم دانستند در حالی که سعی شده بود واقعیات عنوان شود که وزیر نفت، خود به آن اعتراف کرد.
 
فاز اول پالایشگاه دارای یک برج تقطیر است که در دی ماه 95 دین تبلیغاتی خودش را به اسحاق جهانگیری و دولت پرداخته بود. خروجی های این برج تقطیر عبارت است از نفتا (78 هزار بشکه در روز) که پس از شیرین سازی برای تبدیل شدن به بنزین استفاده می‌شود و همچنین گازوئیل و گاز مایع و نفت سفید که باید هر کدام بصورت جداگانه مورد شیرین سازی قرار گیرند تا با حذف گوگرد، کیفیت مطلوب برای استفاده پیدا کنند اما هنوز هیچ یک از واحدهای شیرین سازی آنها آماده نشده بود و در واقع می‌توان گفت قربانی بنزین یا به عبارت بهتر «شوی تبلیغاتی دولت برای خودکفایی بنزین» شدند.
 
 اما در مورد خود بنزین هم، نفتا پس از شیرین سازی به نفتای سبک، متوسط و سنگین تقسیم می‌شود. نفتای متوسط به واحد CCR می‌رود تا مورد اصلاح  کاتالیستی قرار گیرد و به ریفرمیت بنزین تبدیل شود. نفتای سبک هم به واحد ایزومریزاسیون می‌رود تا با تبدیل شدن مولکول ها از حالت زنجیری به حالت حلقوی به حد مطلوبی در عدد اکتان برسد. اما واحد ایزومریزاسیون فاز اول این پالایشگاه هنوز آماده بهره برداری نیست و نفتای سبک به همان صورت با بنزین مخلوط می‌شود که موجب می‌شود کیفیت بنزینی که هم اکنون در حال خارج شدن از پالایشگاه ستاره خلیج فارس است یورو 2 باشد. طی چند ماه آینده با تکمیل شدن واحد ایزومریزاسیون، کیفیت بنزین تولیدی به یورو 4 می‌رسد اما شاید از آنجا که معلوم نبود چند ماه دیگر شخصی که این واحد را افتتاح می کند عبارت «علی برکت الله» را خواهد گفت یا نه، مسئولان وزارت نفت ترجیح دادند این واحد فعلا بصورت زودهنگام راه اندازی شود.

پس تا اینجا تنها «قسمتی از واحد بنزین سازی یکی از فازهای سه گانه پالایشگاه ستاره خلیج فارس» به نام واحد CCR به بهره برداری رسیده است. اما در مورد واحد CCR نیز اخباری که از این پالایشگاه به ميزنفت رسیده است حاکی از آن است که کاتالیست های واحد CCR پس از مدتی احتیاج به احیاء دارند. در فرآیند احیاء کک‌های نشسته بر روی کاتالیست می‌سوزند و از روی آن زدوده می‌شوند تا کاتالیست مجددا به راکتور واکنش بازگردد. این کار بصورت مداوم انجام می‌شود اما از آنجا که واحد احیاء کاتالیست هم هنوز آماده بهره برداری نیست، این واحد فقط حدود 6 الی 7 روز توانایی کار کردن و تولید بنزین را خواهد داشت! زیرا طی 6 روز کاتالیست ها به شدت کثیف خواهند شد و کارایی خود را از دست خواهند داد. با این توضیح مشخص می‌شود که حتی تولید مستمر بنزین در فاز نخست پالایشگاه نیز هنوز اتفاق نیفتاده است و عملا همه چیز در همان موعد از پیش تعیین شده یعنی حوالی مرداد ماه امکان پذیر بود اما علی برکت الله!
يکشنبه ۱۹ شهريور ۱۳۹۶ ساعت ۱۲:۱۱
کد مطلب: 18928
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *


كارشناس
Iran, Islamic Republic of
باسلام
اين تيمي كه همراه آقاي امامي ميباشد كه كوچكترين فرد حدودا شصت سال دارد توان انجام كار ندارند اين افراد فقط به دنبال گرفتن حقوق هاي بالآي بيست ميليون هستن و برأي اين افراد بهتر است پروژه دو سال يا بيشتر زمان ببرد تا حقوق و مزايا استفاده كنند. و كليه كارهاي غير قانوني با ريس حراست خود كه هر جا با امامي هست پوشش دهند واقعا كي ميخواهيم درست و سالم كار كنيد
کارمند
Iran, Islamic Republic of
سلام.
تمامی نفرات ستاره که در پالایشگاه نفت ستاره به صورت رزومه ایی(پارتی دار)همگی دارای اتاق و اتاق نشین هستن و حقوقای بالا میگیرن.ولی ما صدتا آزمونی که نفرات به حقه پالایشگاه هستیم همگی تو سایت کارمیکنیم زیر افتاب فقط تو یه کانکس نماز و لباس عوض میکنیم اقای امامی اینم بهانه کرده واقعا متاسفم.سوال من اینجاست چرا فقط نفرات بحق پالایشگاه باید مشکل داشته باشیم چرا بقیه با خیال راحت دارن پشت میزاشون و باد کولر کارفرمایی میکنن.خدا جای حقه اشالله و ما حقمونو میگیریم.
نفت ستاره
Iran, Islamic Republic of
جا داره تشکر کنم از شما اگه امکانش هست درباره وضعیت 100 نفر از پرسنل اخراج شده از پالایشگاه نفت ستاره خلیج فارس و همچنین روی کار امدن مدیرعامل نجومی بگیر هم مطلب بذارید