۲
۱۰
نگاهی به ماده 19 اساسنامه NPC

آیا حکم ختلان غیرقانونی است؟

آیا حکم ختلان غیرقانونی است؟
ميزنفت/ قرار است روز شنبه حکم آیدین ختلان برای مدیرعاملی شرکت ملی صنایع پتروشیمی صادر شود، زنگنه از مسکو بیاید دستیار خود را راهی خیابان شیخ بهایی می‌کند؛ دستیاری که شاید فکرش را نمی‌کرد طی چند سال از کار در حوزه انتشارات به معاونت وزیری و مدیریت شرکت ملی صنایع پتروشیمی  دست یابد. اما آیا این مهم قانونی است؟

برای پاسخ به این پرسش بهتر است نگاهی به اساسنامه فعلی شرکت ملی صنایع پتروشیمی داشته باشیم. در ماده 19 این اساسنامه درباره انتخاب مدیرعامل شرکت ملی پتروشیمی نوشته شده است: « رییس هیئت مدیره و مدیر عامل و اعضای هیئت مدیره باید ایرانی باشند. رییس هیئت مدیره و مدیر عامل از بین کارمندان صنایع نفت - گاز و پتروشیمی ایران که اقلاً 15 سال سابقه خدمت در صنایع مذکور را داشته و حداقل 5  سال از آن عضو هیئت مدیره صنایع مذکور بوده باشد و یا از بین اشخاصی که سابقه خدمات برجسته دولتی و یا اجتماعی داشته انتخاب خواهد ‌شد. اعضای هیئت مدیره از بین کارمندان صنایع مذکور که اقلاً 10  سال سابقه خدمت داشته و لااقل 5  سال عهده‌دار مشاغل مهمی در آن صنایع بوده‌اند ‌و یا از بین متخصصین برجسته دیگر که سابقه اشتغال در مدیریت مؤسسات صنعتی مهم و یا امور مالی و اقتصادی و حقوقی داشته باشند انتخاب‌ خواهند شد.»

همانطور که مشاهده می‌کنید این ماده چند شرط اساسی را مطرح کرده است که باید دید ختلان واجد این شرایط است یا خیر. آیا ختلان 15 سال سابقه در صنعت پتروشیمی دارد؟ آیا سابقه خدمات برجسته دولتی در پرونده کاری وی دیده می‌شود؟ آیا وی حداقل 5 سال عضو هیئت مدیره شرکت‌های نفتی و پتروشیمیایی بوده است؟ آیا او 10 سال سابقه کاری در نفت دارد؟ پاسخ به همه این پرسش‌ها منفی است. ختلان حتی یک روز سابقه کار در صنعت پتروشیمی را نداشته و طی 4 سال اخیر تنها وظیفه کارهای دفتری وزیر را انجام می‌داده است.

اینکه وزیر نفت چه کسی را به سمت مدیریت شرکت ملی صنایع پتروشیمی انتخاب کند قطعا حق اوست اما آیا نگاهی به قانون و اساسنامه شرکت ملی صنایع پتروشیمی شده است؟ یا وزیر نفت اساسنامه را قبول ندارد و یا اساسنامه دچار تغییر شده است که در هر دو صورت باید روشنگری لازم در این زمینه صورت گیرد. اگر داعیه قانون مداری و تبعیت از ضوابط جاری ذکر لب است، عمل به آن بسیار مهمتر از تکرار عبارت «تبعیت از قانون مداری» است.

اسلاف ختلان همگی دارای ویژگی‌های ماده 19 بوده‌اند، از نجابت و نژادسلیم گرفته تا بیات و شعری مقدم و شاهدایی. همه این مدیران سابقه بیش از 25 سال فعالیت در صنعت پتروشیمی را داشتند و بر همین اساس به مدیریت شرکت ملی صنایع پتروشیمی منصوب شدند درست برعکس ختلان که بر خلاف نص صریح اساسنامه این شرکت، قصد دارد خوش نشین شیخ بهایی باشد. از یاد نبریم مهمترین فعالیت ختلان در بازار کار  و با مدرک مهندسی معدن تا پیش از سال 92 ، حضور در یک موسسه انتشاراتی و ویراستاری کتابی درباره سد و تونل سازی بوده است. روزمه وی از سال 92 تا 96 با واژه «دستیار وزیر نفت» به کلی عوض می‌شود و حالا هم قرار است معاون وزیر شود.




چه بخواهیم و چه نخواهیم، انتصاب ختلان در سمت جدید بنظر می رسد برخلاف رویه ، قواعد و قانون باشد، باید دید وزیر نفت برای روز شنبه این حکم را صادر می‌کند و یا تصمیم دیگری برای دستیار خود و شرکت ملی صنایع پتروشیمی می‌گیرد و یا در این رابطه روشنگری خواهد کرد.
 
 
چهارشنبه ۱۲ مهر ۱۳۹۶ ساعت ۱۶:۴۳
کد مطلب: 19140
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
فکر کنم داره آدرس غلط میده . نفر اصلی رو توی آب نمک خوابونده . از این دم بریده هرچی بگی برمیاد ! تجربه کاری و حرفه ای جناب گروهبان هم قبلا" نشان داده
رضا میری
Iran, Islamic Republic of
گویا آقای زنگنه با پتروشیمی پدر کشتگی دارند!!!! آقای زنگنه حرکات شما سبب این شده کسانیکه به آقای روحانی رای دادند پشیمان شوند. تغییر مدیر عامل پتروشیمی و یا سایر شرکت‌های وابسته به وزارت نفت حق وزیر نفت است ولی اینکه نفری را بگمارید که تا به امروز در هیچ جای مملکت بالاخص صنعت نفت سابقه مدیریت نداشته از شما بعید است. آقای زنگنه شخص ختلان به عنوان یک شخص بی ادب فحاش و از خود راضی که سبب رفتن مدیرانی به مانند دکتر معظمی نعمت الهی شعری مقدم وزیری هامانه وووو شده است. جناب زنگنه خواهشا در خصوص آقای ختلان دقت بیشتری فرمایید تا به سرنوشت یکی از مدیران سابق پتروشیمی گرفتار نشود.
Iran, Islamic Republic of
زنگنه کلا با صنعت نفت پدرکشنگی دارد.درسته پدرگشنگی
Iran, Islamic Republic of
خداوند .... بر کسانی که زنگنه را بر کرسی وزارت نفت نشاندند نود درصد کارکنان نفت مخالف او هستند
Iran, Islamic Republic of
اما آقای که دو روزه صنعت را به هم ریخت و مدیر عامل تاپکو را بیرون کرد بعد مجبور شدیم عذر خواهی کنیم هم شرایط اساسنامه را داشت
نفتی
Iran, Islamic Republic of
ختلان چگونه به استخدام نفت در آمده است؟ او از گروه الف دانشگاه ضنعت نفت نیست. پس در کدام آزمون استخدامی نفت شرکت کرده و کی قبول شده و کجا مصاحبه فنی شده؟ معلوم میشه کلا استخدام ختلان هم یک رانت از طرف وزیر نفت بوده که همه مقررات سازمانی را دور زده است! ظاهرا ختلان بالاتر از ژن خوب دارای خاصیت های دیگری هم هست که آقای زنگنه اینقدر مجذوب اوست. ضمنا سمت ختلان در باشگاه نفت و نیرو چیست؟ آیا کشور اینقدر بی در و پیکر است که آقای زنگنه هر کار خلاف قانون بخواهد انجام دهد؟ قطعا ختلان که با رانت به همه جا رسیده سیبل همه مخالفان زنگنه خصوصا پس از پایان دوره وزارت زنگنه خواهد شد و مجبور می شود وزارت را ترک کند گرچه بعنوان ماشین امضا مشکلات بسیاری برای صنعت بجا خواهد گذاشت
رضوانی
Iran, Islamic Republic of
امیدواریم سازمان بازرسی کل کشور و دیوان عالی عدالت اداری در این خصوص ورود کنند. آقای زنگنه یکنفر را در صنعت نفت پیدا کنید که از این دستیار عزیز دردانه تان خوبی بگه. اگر این انتصاب مسخره انجام شود سبب استیضاحتان خواهید شد.
Iran, Islamic Republic of
خانم شاهدایی که بنده خدا مثل روح بود . فقط گاهی دیده می شد که می یاد و می ره .
م
Iran, Islamic Republic of
عکس آقای زنگنه رو که با آقای ختلان می بینم،هرچی سعی میکنم نمی تونم فکر خوب کنم!!!!!!!
امیر
Iran, Islamic Republic of
کشف نوع "تفکر" و "جریان فکری" هادی این انتصابات مهم است. باشگاه نفت و نیرو قطعا یک فراماسون قوی است که در آینده با نخ های نامریی صنعت نفت را به دنبال خود خواهد کشید. امثال ختلان , صادق ابادی, مصطفوی, اصطهباناتی, منوچهری, .... حکم همان ریسمان های نامریی را دارند. آیا کیش و مات. نتیجه این بازی است؟
آنچه تمامی مدیران متخصص و صاحب دانش باید بدانند و در مقابل این حملات اهریمنی باید نشان دهند "خدمت" علمی و شایسته به کشور و مردم است. به هر طریق ممکن. وزارت نفت و به تبع صنعت نفت باید این دوره وزارت "بد" را پشت سر بگذارد. هم تاریخ ما و هم تاریخ اسلام مملو از مصادیقی است که نشان می دهد در سایه خردورزی و اصالت احکام تعالی, اهریمن رسوا و حق روشن تر از قبل خواهد درخشید.