۰
برنامه آقای مدیر برای غول نفتی انگلیسی

باب دادلی٬ ناخدای بی پی

باب دادلی٬ ناخدای بی پی
ميزنفت/ باب دادلی مدیرعامل 61 ساله بریتیش پترولیوم را بسباری از فعالان صنعت نفت یک فرد کاملا آمریکایی می دانند. وی از سال 1979 میلادی در صنعت نفت فعالیت دارد و در همه مسئولیت هایی که بر عهده داشته، در عبور از چالش ها موفق بوده است. شرکت وی هم اکنون به سرعت در حال رشد است و روزانه معادل 3.3 میلیون بشکه نفت تولید می کند. این عدد برابر با تولید روزانه امارات متحده عربی به عنوان هشتمین تولیدکننده بزرگ بازار جهانی نفت است.

شرکت وی 75 هزار کارمند دارد و پس از فاجعه سکوی دیپواتر هوریزن در سال 2010 میلادی، تلاش بسیاری کرد تا از نابودی قریب الوقوع بریتیش پترولیوم که بسیاری به انتظار پدید آمدن این اتفاق بودند، جلوگیری کند.
آن فاجعه در مجموع 62 میلیارد دلار هزینه بر جای گذاشت. هفت سال پیش و پس از انتصاب به عنوان مدیر عامل شرکت بریتیش پترولیوم، دادلی قول داد این غول انگلیسی را دیگربار در مسیر بازگشت به مسیر پیشین رهنمون کند. دادلی در روزهایی کار خود را به عنوان مدیر عامل بی پی آغاز کرد که تونی هایوارد در امواج فاجعه خلیج مکزیک، غرق شده بود.

امروزه بی پی در بخش های بالادستی، پایین دستی، انرژی های تجدیدپذیر و عملیات تجاری مشغول به کار بوده و در مسیر رشد قرار دارد. هنر رهبری وی در عبور از چالش های بزرگ فرارو به ویژه در دوره سقوط قیمت نفت، باب را به عنوان یک رهبر بزرگ صنعت نفت به جهانیان شناسانده است.

میانگین قیمت هر بشکه نفت در سال 2016 میلادی 44 دلار و عدد مشابه در سال 2015 میلادی 52 دلار بوده است. این اعداد کمترین ارقام در 13 سال گذشته و از سال 2004 میلادی تاکنون محسوب می شود.
دادلی می گوید: من معتقدم امروز ما قدرتمندتر و هدف گراتر از گذشته شده ایم. ما رقابتی تر از همیشه به فعالیت مشغولیم. ما خود را برای آینده ای در حال تغییر مداوم آماده کرده ایم. و ما در مسیر رشد، نظم و ارزش آفرینی قرار گرفته ایم.

باب اعلام کرده شرکت بی پی خود را برای تداوم بلندمدت بهای پایین نفت آماده کرده است. چراکه نمی توان هیچ زمان دقیقی را برای بازگشت تعادل به بازار تعیین کرد.


براساس گزارش آماری سالانه شرکت بی پی در سال 2016 میلادی، تولید روزانه نفت خام دنیا 1.6 میلیون بشکه افزایش یافته است. اما رشد تقاضا در سال گذشته 1 درصد بوده است. میانگین عدد مشابه در یک دهه اخیر 1.6 میلیون بشکه در روز بوده است.

چشم انداز بلندمدت بازار نیز چندان جذاب به نظر نمی رسد. شرکت بی پی اعلام نموده در دو دهه آینده تقاضای روزانه انرژی دنیا 30 درصد افزایش خواهد یافت. کشورهای در حال توسعه به ویژه چین و هند، پرچمداران این افزایش تقاضا خواهند بود.

به همین دلیل باب دادلی اعلام کرده حضور این شرکت در سرزمین اژدهای زرد افزایش می یابد. آنها روابط نزدیکی با شرکت سی ان پی سی چین به ویژه در اکتشاف گاز شیل در چین و توسعه میدان رمیله در جنوب عراق دارند. در بهار امسال، شرکت بی پی، قراردادی با شرکت هندی رلیانس اینداستریز امضا کرد تا توسعه یک میدان گازی آب های عمیق در سواحل شرقی شبه جزیره را اجرا کنند.

در سال های اخیر، این شرکت تمرکز بیشتری بر راهبرد توسعه میادین و تولید گاز طبیعی داشته است. بدین ترتیب در سبد پروژه های بی پی در سال های آینده، سهم گاز طبیعی و میادین نفت کم هزینه با حاشیه سود بالا افزایش خواهد یافت.

در میانه دهه 2020 میلادی، 60 درصد تولید شرکت بی پی، گاز خواهد بود. این عدد هم اکنون 50 درصد است. از هفت پروژه بزرگ و کلیدی بی پی که در سال جاری راه اندازی خواهد شد، شش پروژه گازی (شامل فاز نخست میدان خزان در عمان) است. از سوی دیگر، در سال گذشته، بی پی حضور خود در کنسرسیوم نفتی ابوظبی امارات را تمدید کرد. آنان قرارداد پیشین خود را به مدت 75 سال اجرا نمودند.
شرکت بریتیش پترولیوم در بازار ادغام و تملک فعالترین شرکت بوده و شرکت استات اویل در رتبه دوم قرار دارد. شرکت بریتیش پترولیوم با خریداری ۱۰ درصد سهام کنسرسیوم آدکو از طریق انتشار سهام، دست به یک ابتکار خلاقانه زده است. حضور در میادین روسیه نیز در کانون توجه این شرکت قرار دارد.

در چشم انداز بلندمدت منتشر شده توسط نیو انرژی فایننس موسسه بلومبرگ پیش بینی شده که سهم بازار گاز طبیعی در تولید جهانی برق از 23 درصد در سال 2016 میلادی به 16 درصد در سال 2040 میلادی کاهش خواهد یافت. همچنین ظرفیت تولید برق نیروگاه های گازی از سال 2031 میلادی کاهش خواهد یافت.
شرکت بی پی در گزارشی با عنوان "ریسک های تقاضای گاز طبیعی" شرایط عدم اطمینان در این بازار را مورد بررسی قرار داده و از سوخت های غیرفسیلی به عنوان مهمترین رقیب گاز طبیعی یاد شده است.
در صورت تحقق این پیش بینی ها، شرکت های توتال، بی پی و سایر غول های نفتی در سایه رشد تولید خودروهای برقی، با آینده ای دشوار روبرو خواهند شد. کشورهای صادرکننده گاز طبیعی به ویژه روسیه، قطر و استرالیا نیز چالشی بزرگ در برابر خویش خواهند دید.

باب دادلی روزهای دشواری را پشت سر گذاشته و امیدوار است تا همچنان جایگاه شرکتش را در نبرد غول های نفتی حفظ کند.


مترجم: محسن داوری
منبع: www.thenational.ae
سه شنبه ۲ آبان ۱۳۹۶ ساعت ۱۱:۳۹
کد مطلب: 19354
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *