۰
۱
دکلی که از امارات آمد

ماجرای دكل بادآورده قشم

يگان هاي متعدي از اداره کل بنادر و کشتيراني هرمزگان با بهره گيري از چندين دستگاه يدک کش براي انتقال دکل از محلي به گل نشسته به محل عميق انجام شد، اما به دليل وزن بسيار زياد دكل نتيجه نداد.
ماجرای دكل بادآورده قشم
به گزارش ميزنفت٬  دكل حفاری نیمه شناور متعلق به شرکت نفتي «دلتا مارتين سرويس» تحت اداره امارات متحده عربی با ٨٠متر ارتفاع و ١١متر عمق آبخور و ١٠هزارتن وزن ١٩فروردین١٣٨٧ بر اثر توفان از محل لنگراندازي و استقرار اصلی خود در آب هاي حاكميتي شارجه جدا شد و پس از ٢روز در ساحل روستای رمچاه در جنوب جزیره قشم و در نزدیکی جزایر ناز به گل نشست.

 يگان هاي متعدي از اداره کل بنادر و کشتيراني هرمزگان با بهره گيري از چندين دستگاه يدک کش براي انتقال دکل از محلي به گل نشسته به محل عميق انجام شد، اما به دليل وزن بسيار زياد دكل نتيجه نداد.

اين دکل به مدت سه سال در همان مکان باقي ماند و شرکت اماراتي صاحب آن نيز هيچ اقدامي براي بازپس گرفتن آن انجام نداد. دفتر امور بين الملل قوه قضائيه از طريق وزارت خارجه با سفارت امارات مكاتبه كرد و خواستار تسريع خروج اين سازه غول پيكر نفتي از آب هاي ايران شده بود و كشور امارات نيز براساس تعهدات حقوق خود و تحت پوشش برنامه درياهاي منطقه اي (UNP) براي تعيين تكليف اين دكل نفتي بايد از خود واكنش يا اقدامي نشان مي داد كه اين اقدامات وزارت امور خارجه نيز بي نتيجه ماند.

 طبق بعضي از قوانين دريايي، هر گونه تأسيسات آب آورده بيگانه، جزو غنايم سرزمين ميزبان به شمار مي رود.سرانجام در دي سال ١٣٩٠ با دستور مقامات قضايي قرار شد اين دکل در چارچوب مزايده عمومي واگذار شود.

 برخي از اهالي روستاهاي قشم در آغاز تصور مي کردند در ساحل روستاي شان نفت پيدا شده است و اين دکل هم براي کاوش و برداشت نفت مستقر شده است.همه اهالي مي گويند روزي که اين دکل به اينجا رسيد، بسيار بزرگ تر و مجهزتر از امروز بود و سازه آنتن مانند بزرگي روي آن بود که طولش به حدود ٤٠ متر مي رسيد و چند جرثقيل بزرگ هم داشت به علاوه تعداد زيادي کانکس و موتور و... امروز اما روي اين دکل سازه چنداني باقي نمانده است و گفته مي شود در اين سال ها اين سازه ها تکه تکه از روي آن برداشته شد و طبق گفته برخي از ساکنان روستاي رمچاه به ذوب آهن اصفهان فرستاده شد.

 يکي از اهالي اين روستا پيشنهاد داده بود: حالا که بخش هاي مهم و اصلي دکل برداشته شده بهتر است با نصب پله براي جابه جايي راحت افراد آن را به کسي واگذار کند تا با اعمال تغييراتي به عنوان يک مکان گردشگري جالب از آن استفاده شود، مي شود روي آن رستوران يا حتي سوييت هايي براي اقامت تعبيه کرد، مطمئنا گردشگران هم از آن استقبال زيادي مي کنند.

منبع: نفت پلاس
سه شنبه ۲ آبان ۱۳۹۶ ساعت ۱۲:۱۵
کد مطلب: 19359
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *


احمدی
Iran, Islamic Republic of
طبق بعضي از قوانين دريايي، هر گونه تأسيسات آب آورده بيگانه، جزو غنايم سرزمين ميزبان به شمار مي رود.
ببخشیدطبق قوانین کدام کشورها؟؟؟