۰
چشم انداز تولید در میادین دیجیتال

زبان صفر و یک در خدمت نفت

بدین ترتیب پیش بینی رفتار مخزن، آسان تر شده و می توان نرخ بازیافت را تا 40 درصد افزایش داده و درآمدهای بالادستی را نیز تا 5 درصد بهبود دهیم.یکی دیگر از ویژگی های مهم این فناوری را باید دارا بودن یکپارچگی تجهیزات دانست.
زبان صفر و یک در خدمت نفت
ميزنفت/ با توسعه فناوری های دیجیتال در 20 سال گذشته، صنعت نفت و گاز در حال گذار به عصر دیجیتال و استفاده از اینترنت اشیای صنعتی و تحلیل داده های انبوه برای افزایش چرخه عمر فعالیت های اکتشاف و تولید است. به عنوان مثال، نرم افزار ویس آو د اویل فیلد شرکت هالیبرتون از توانایی یکپارچه نمودن عملیات سرچاهی با فعالیت های اداری و رایانه های ابری در کوتاه ترین زمان ممکن برخوردار است.

فناوری باعث شده تا ما بسیاری از نرم افزارهای سرچاهی عرضه شده در فاصله سال های 2000 تا 2010 میلادی را کنار گذاشته و بر داده های عملیاتی تمرکز نماییم.

فناوری هایی نظیر اینترنت صنعتی اشیا، تحلیل های لبه، تحلیل داده های انبوه و محاسبات ابری ما را قادر خواهد ساخت که جمع آوری و انتقال داده های بیشتری را در کوتاه ترین زمان و سریعتر و با بهره گیری از مدل های شبیه سازی دقیق تر انجام دهیم.
نرم افزار ویس آو اویل فیلد ازاین فناوری ها استفاده کرده و همه داده ها را در اجزای زنجیره تامین عملیات تولید یکپارچه می کند. بدین ترتیب می توان تحلیل های چند دامنه ای انجام داد و داده های انبوه به دست آمده را با بیشترین کارایی تحلیل کرد.

فناوری عامل پیش برنده پایش، تحلیل و بهینه سازی چرخه های عملیات تولید به شمار می رود.عملیات تولید در میدان نفتی دیحیتال، همه بخش ها را پوشش داده و با ایجاد هماهنگی میان بخش های مختلف نظیر چاه، تجهیزات سرچاهی، سامانه های پایش تولید و تجهیزات فراورش و انتقال، بیشینه تولید پایدار را فراهم می کند.

مدل های ایجاد شده با داده ها، پیچیدگی های فرآیندهای مدیریت مخزن را کاهش می دهد. ارایه پیشنهادهای اصلاحی از دیگر مزایای این سامانه های نوظهور دیجیتال به شمار می رود.

*یکپارچگی با اینترنت صنعتی اشیا
در مسیر دسترسی برخط به داده های چاه ها و تجهیزات، فناوری از ارتباطات بدون سیم برای متصل نمودن تجهیزاتی نظیر حسگرها و عملگرها براساس سامانه های اینترنت اشیا استفاده می شود. این تجهیزات به یک شبکه پایش خودکار متصل می شود که اطلاعات لحظه ای عملیات و کارکرد واحدها را به مرکز منتقل می نماید.

تجهیزات حسگر و اندازه گیری به صورت خودکار به یک شبکه کنترلی متصل می شوند که از قابلیت روزآمدی قابلیت ها و تعامل با سایر بخش ها برای دریافت بازخورد، اشتراک اطلاعات و تصحیح عملکرد برخوردار است.

حسگرهای میادین دیجیتال انبوهی از داده ها نظیر فشار، دما، سطح، مقدار جریان، سرعت پمپ، ویدیو، حرکت و موقعیت کارکنان را نشان می دهند. مقایسه با عملکرد گذشته از دیگر ویژگی های این فناوری محسوب می شود. گفتنی است که تجهیزات صنعت نفت در چارچوب اینترنت اشیا از استقلال بیشتری برخوردارند.

کارشناسان معتقدند، با شبیه سازی عملیات و ارایه جذاب و تصویری نتایج بررسی و پایش داده ها می توان به تصمیم های کارآمدتری دست یافت. شرکت های مشاور و سازنده تجهیزات میادین دیجیتال با درک چالش ها و مشکلات شرکت های اکتشاف و تولید تلاش می کنند راه را برای دستیابی به بیشینه کارایی و کاهش هزینه همراه با افزایش درآمدها هموار کنند.

در سال های اخیر و در سایه در پیش گرفتن راهبرد کاهش هزینه در شرکت های نفتی و دیجیتالی شدن عملیات، هزینه های سرمایه گذاری شرکت های بالادستی و میان دستی تا 20 درصد کاهش یافته است.

تعدادی از شرکت ها استفاده از فناوری پیشرو و کارای تصویربرداری چهار بعدی را در دستور کار قرار داده اند. این فناوری در مقایسه با تصویربرداری سه بعدی، از امکان پیش بینی تغییرات جریان در اعماق مخزن برخوردار است.

بدین ترتیب پیش بینی رفتار مخزن، آسان تر شده و می توان نرخ بازیافت را تا 40 درصد افزایش داده و درآمدهای بالادستی را نیز تا 5 درصد بهبود دهیم.یکی دیگر از ویژگی های مهم این فناوری را باید دارا بودن یکپارچگی تجهیزات دانست.

فناوری داده های ابری نیز دراثربخشی آن و بهبود کارایی همه بخش های عملیات، نقشی انکارنشدنی داشته است. فراموش نکنید که فناوری های دیجیتال از ویژگی برنامه ریزی تعمیرات پیشگیرانه نیز برخوردارند. این موضوع می تواند به کاهش زمان از دست رفته، مدیریت هزینه ها و بالا رفتن قابلیت اعتمادپذیری تجهیزات منجر شود.

تجهیزات اینترنت صنعتی اشیا با جمع آوری داده های میدان، از ارتباطات در بستر سرعت بالا برخوردارند. 
این راه حل های رقابتی در افزایش تولید چاه های نفت و گاز بسیاری از نقاط دنیا، کارنامه ای ارزشمند داشته اند. از سوی دیگر، با وجود اینکه از عمر چندانی برخوردار نیستند، اما آینده ای جذاب، فراگیر و در حال توسعه خواهند داشت.

نویسنده: سزار ای. براوو
مترجم: محسن داوری
منبع: ماهنامه EP
يکشنبه ۷ آبان ۱۳۹۶ ساعت ۱۱:۱۲
کد مطلب: 19405
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *