۰
​«آب رفتگی» برنامه صادرات گاز

و ناگهان کاهش 12 میلیارد متر مکعبی!

و ناگهان کاهش 12 میلیارد متر مکعبی!
ميزنفت/ افزایش صادرات گاز یکی از آن مسائلی است که وزارت نفت تاکید بسیاری بر آن دارد و البته که اسناد بالادست مانند برنامه ششم این مهم را تکلیف کرده است. بماند که در طراحی برنامه ششم وزارت نفت نقش اصلی را برعهده داشته است لذا نمی‌توان این استدلال را پذیرفت که وزارت نفت اجرا کننده برنامه‌ای است که خودش در تدوین آن بی نقش بوده است.

وزیر نفت در روزهایی که خود را برای رای اعتماد آماده می‌کرد برنامه‌ای ارائه داد که در آن هدف صادرات گاز برای سال 1400 حدود 70 میلیارد مترمکعب در سال بود. از این 70 میلیارد مترمکعب 12 میلیاردش برای ال ان جی کنار گذاشته شده بود و 52 میلیارد مترمکعب آن هم برای صادرات گاز از طریق خط لوله.

در همان زمان، منتقدان عنوان کردند که این هدف گذاری بسیار رویایی است و با توجه به میزان مصرف گاز در داخل و افزایش آن در نیروگاه‌ها از یک سو و کند بودن حرکت وزارت نفت برای آغاز کارهای ابتدایی از سوی دیگر، این ابهام را مضاعف کرد پس گفته شد این برنامه رویایی است.

واکنش وزارت نفت و رسانه‌های همسو با آن هم این بود که منتقدان سیاسی کاری می‌کنند و چشم دیدن برنامه‌‌‌های کارشناسی این وزارتخانه را ندارند، نوشتند که اینگونه نقدها بدنبال تضعیف کشور برای رسیدن به منافع شخصی و گروهی است اما به 3 ماه هم نکشید که وزیر نفت با عقب کشیدن از برنامه خود در این باره، اعلام کرد میزان صادرات گاز ایران در پایان برنامه ششم توسعه به 40 میلیارد مترمکعب در سال می‌رسد.

پس از آب رفتن وعده‌‌ها و برنامه‌هایی که وزیر نفت در روزهای رای اعتماد از مجلس بدان پرداخت، حالا این «آب رفتگی» به صادرات گاز تسری یافته است؛ وزیر نفت که همین چند ماه پیش گفته بود میزان صادرات گاز کشور – بدون احتساب ال ان جی – 52 میلیارد متر مکعب در سال خواهد شد، امروز در هفتمین همایش و نمایشگاه بین‎المللی دوسالانه خودروهای گاز سوز آسیا و اقیانوسیه این رقم را به 40 میلیارد متر مکعب کاهش داد.

بیژن نامدار زنگنه گفت: برنامه ما این است که صادرات گاز ایران بدون احتساب LNG، در برنامه پنج‎ساله ششم به حدود 40 میلیارد مترمکعب در سال افزایش یابد. این رقم در حالی از سوی زنگنه مطرح می‌شود که وی پیشتر در مرداد 93 ور در یکی از جلسات مجلس رقم دیگری اعلام کرده بود. زنگنه در تشریح سیاست‌های وزارت نفت در حوزه اقتصاد مقاومتی گفته بود: افق در نظر گرفته شده برای صادرات گاز تا سال 1400 حدود 80 میلیارد متر مکعب به ترکیه، اروپا، عراق، پاکستان و کشورهای جنوب خلیج فارس است.

اینکه وزیر نفت برنامه صادراتی گاز را 12 میلیارد مترمکعب کاهش داده است یک بحث است و اینکه چرا و به چه دلیلی آمارها آب می‌روند بحثی دیگر. این موضوع در حوزه افزایش تولید نفت هم صدق می‌کرد جایی که رقم 4.7 تغییر می‌کرد و از سال 96 به سال 1400 موکول شد.با این وضعیت  باید دید آیا برنامه‌های دیگر وزیر نفت هم به این وضعیت دچار خواهند شد یا خیر.
سه شنبه ۹ آبان ۱۳۹۶ ساعت ۱۳:۴۸
کد مطلب: 19438
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *