۱
۱۲
یادداشت وارده/

چرا شرایط آزمون نفت عادلانه نیست؟

چرا شرایط آزمون نفت عادلانه نیست؟
ميزنفت/ اعلام شرایط آزمون وزارت نفت برای شرکت‌های تابعه با واکنش‌های بسیار انتقاد آمیز فارغ التحصیلان و کارکنان صنعت نفت مواجه شده است. در همین باره یکی از فارغ التحصیلان با  ارسال این یادداشت به ميزنفت٬ نکات جالبی را مورد بررسی قرار داده است که در ادامه می‌خوانید:


شرایط شرکت در آزمون  شرکت نفت
شرايط اختصاصي:

فارغ التحصيلان مقاطع كارشناسي و كارشناسي ارشد رشته هاي تحصيلي مورد نياز كه داراي يكي از شرايط ذيل باشند:

الف) دانش آموختگان برتر دانشگاه هاي سراسري:

–  مقطع كارشناسي: داراي رتبه كل كشوري 4000 و كمتر در آزمون سراسري ورودي دانشگاه هاي دولتي (بدون لحاظ سهميه در گروه آزمايشي مربوطه) توأم با كسب حداقل معدل كل فارغ التحصيلي 17

– مقطع كارشناسي ارشد: داراي رتبه كشوري 200 و كمتر در آزمون سراسري ورودي كارشناسي ارشد دانشگاه هاي دولتي در رشته تحصيلي مربوطه توأم با كسب حداقل معدل كل فارغ التحصيلي 18

تبصره ۱: داوطلباني كه با استفاده از آيين نامه استعدادهاي درخشان دانشگاه‌ها بدون شركت در كنكور سراسري ورودي كارشناسي ارشد دانشگاههاي دولتي در مقطع كارشناسي ارشد دانشگاه ها پذيرفته و فارغ التحصيل شده اند صرفاَ با شرط حداقل معدل كل فارغ التحصيلي كارشناسي ارشد 18حائز شرايط شركت در آزمون خواهند بود.

تبصره ۲:  فارغ التحصيلان دانشگاههاي برتر كشور (شامل دانشگاههاي تهران، صنعتي شريف، صنعتي اميركبير، صنعتي اصفهان،  تربيت مدرس، شهيد بهشتي، شيراز، اصفهان، علم و صنعت ايران، علامه طباطبايي، تبريز، خواجه نصيرالدين طوسي و فردوسي مشهد) با تقليل 2 نمره در شرط معدل و فارغ التحصيلان دانشگاه صنعت نفت با تقليل 1 نمره مجاز به شركت در آزمون مي باشند.

تبصره ۳: فارغ التحصيلان دانشگاههاي دولتي در صورت قبولي در آزمون كتبي مي بايست در روز كنترل مدارك گواهي رتبه كنكور سراسري از سازمان سنجش آموزش كشور و يا گواهي پذيرش از طريق آيين نامه استعدادهاي درخشان از دانشگاه محل تحصيل خود ارائه نمايند.

تبصره ۴: لازم بذكر است سازوكار و نحوه اخذ گواهي رتبه كنكور سراسري از سازمان سنجش آموزش كشور متعاقباً اطلاع رساني خواهد شد و درحال حاضر نياز به انجام اقدامي توسط داوطلب نمي باشد.

ب) دانش آموختگان برتر دانشگاه هاي آزاد اسلامي:
– مقطع كارشناسي: نفرات اول تا سوم فارغ التحصيلان دانشگاه هاي آزاد اسلامي در ميان هم ورودي هاي هر رشته و گرايش تحصيلي توأم با كسب حداقل معدل كل فارغ التحصيلي 18

– مقطع كارشناسي ارشد: نفرات اول تا سوم فارغ التحصيلان دانشگاه هاي آزاد اسلامي در ميان هم ورودي هاي هر رشته و گرايش تحصيلي توأم با كسب حداقل معدل كل فارغ التحصيلي 19
 
طبق شرایط  اعلام شده از طرف شرکت نفت برای شرکت در آزمون استخدامی وزارت نفت، کسانی که دارای مدرک کارشناسی ارشد می­باشند و در دانشگاه دولتی تحصیل کرده­اند باید رتبه کارشناسی ارشدشان زیر 200 باشد. بررسی این شرط از چند معیار مختلف دارای اهمیت است:

ظرفیت پذیرش ارشد در رشته­‌های مختلف یکسان نیست. رشته‌­هایی مانند مهندسی شیمی، مکانیک و برق تا 1500 تا 2500 نفر قبولی دارند ولی برخی رشته­‌‌ها مانند مدیریت اجرایی و MBA، نانو  و... زیر 200 نفر پذیرش دارند. به عنوان مثال در جدول زیر کل پذیرش رشته نانو در دانشگاه های دولتی نشان داده شده است. لیست نام و ظرفیت دانشگاه‌های پذیرنده کارشناسی ارشد نانو فناوری - نانو مواد در کنکور 95 - 96
1273 - نانو فناوری - نانو مواد ( کد ضریب 1 )



 
 
کل تعداد پذیرفته شدگان رشته نانو در دانشگاه های دولتی (روزانه و شبانه) 131 نفر است ( زیر 200 نفر). بنابراین تمام کسانی که در آزمون کارشناسی ارشد رشته نانو پذیرفته شده اند امکان شرکت در آزمون وزارت نفت را دارند. این مسئله در مورد برخی رشته های دیگر هم صدق می­‌کند.

ظرفیت پذیرش رشته هایی مانند مهندسی شیمی و مکانیک چندین برابر این رشته ها می‌­باشد ( 10 تا 20 برابر ).



ظرفیت پذیرش مهندسی مکانیک مجموع روزانه و شبانه = 2730
 


ظرفیت پذیرش مهندسی مکانیک مجموع روزانه و شبانه = 1497
 
انگیزه و هدف وزارت نفت از تعیین شرط داشتن رتبه زیر 200 برای کارشناسی ارشد برای تمام رشته‌ها به صورت یکسان چه چیزی بوده است؟؟ آیا ظرفیت پذیرش این رشته‌ها از دید وزارت نفت مانند هم است؟ در یک رشته ممکن است یک نفر با رتبه 180 در هیچ دانشگاه دولتی قبول نشود ولی در رشته ای مانند مهندسی شیمی با رتبه 600 در دانشگاه صنعتی اصفهان که جزء ده دانشگاه برتر کشور می­‌باشد یک شخص قبول می­شود. کسانی که این شرط را تعیین کرده اند گویا کوچکترین آشنایی با رشته‌­های ارشد و رتبه های قبولی نداشته­‌اند.

نفرات اول تا سوم فارغ التحصيلان دانشگاه هاي آزاد اسلامي در ميان هم ورودي­‌هاي هر رشته و گرايش تحصيلي توأم با كسب حداقل معدل كل فارغ التحصيلي 19 می­‌توانند در آزمون ورودی شرکت کنند. درصورتی‌که نفرات اول تا سوم فارغ التحصیل از دانشگاه های دولتی ( با معدل بالای 18) امکان شرکت در آزمون ورودی به ‏طور مستقیم ندارند.

به عبارت دیگر برای فارغ التحصیلان دانشگاه های دولتی حتما باید رتبه ارشد زیر 200 باشد. به طور مثال در صورتی‌که شاگرد اول رشته مهندسی شیمی دانشگاهی مانند تهران اگر رتبه ارشدش زیر 200 نباشد ( با رتبه 270 هم در رشته مهندسی شیمی (شبانه) در دانشگاه تهران قبول شد)، امکان شرکت در آزمون شرکت نفت را ندارد. ولی یک نفر که در دانشگاه آزاد یک شهر خیلی خیلی کوچک درس خوانده است (در حال حاضر دانشگاه آزاد در هر شهر کوچکی هم شعبه دارد) و شاگرد اول تا سوم در بین هم ورودی­‌های گرایش خود شده باشد می‌­تواند در آزمون شرکت کند.  

لازم به ذکر است  در یک رشته‌­ای مانند مکانیک با رتبه 600- 700 یا با رتبه 600 در رشته مهندسی شیمی در دانشگاه صنعتی اصفهان  و با رتبه 300 در دانشگاه تربیت مدرس  و... می‌­توان قبول شد. به عبارت دیگر کسانی‌که شرط نخبگی وزارت علوم را دارند ( جزء سه نفر اول گرایش در بین هم ورودی ها و معدل بدون پایان نامه بالای 17)  و در دانشگاه دولتی درس خوانده اند ( حتی  در ده دانشگاه برتر  شامل شریف، تهران، امیرکبیر، علم و صنعت، تربیت مدرس، صنعتی اصفهان و...)، در صورتی‌که رتبه ارشدشان زیر 200 نباشد، نمی­‌تواند در آزمون وزارت نفت شرکت کنند.

برای بچه های کارشناسی دانشگاه دولتی، گفته شده است رتبه باید زیر 4000 باشد  و معدل بالای 17 در صورتیکه برای بچه های دانشگاه آزاد شرط ممتازی برای سه نفر اول و معدل 18 در نظر گرفته شده است. در دانشگاه آزاد با رتبه 50000 هم می توان در کارشناسی قبول شد. به عنوان مثال کسی که حسابداری در دانشگاه رودهن خوانده است و شرط ممتازی را دارد می تواند در آزمون شرکت کند ولی کسی کهدر یک دانشگاهی مانند دانشگاه دولتی شیراز درس خوانده است چون رتبه کنکورش شده 4002 نمی تواند در آزمون شرکت کند.

اگر بررسی دقیق تری تمام شروط شوند مشکلات بیشتری هم مشخص ­شود تصور و درک این شروط سخت است. چه استدلال و دلیلی برای گذاشتن این شروط بوده است؟؟

این شروط وزارت نفت برای شرکت در آزمون این برداشت را ایجاد می‌کند که درس خواندن در دور افتاده ترین دانشگاه آزاد گویا مزایای بیشتری نسبت به درس خواندن و شاگرد ممتاز شدن در دانشگاه­‌های برتر دولتی را دارد. و همچنین این برداشت ایجاد می شود که شاگرد اول دانشگاه آزاد یه شهر کوچک برتری به شاگرد اول دانشگاه علم و صنعت دارد!

با قسمت آزمون وزارت نفت برای پاسخگویی به این اشکالات از ساعت 8 صبح تا 4 بعدظهر تماس گرفته شد ( تلفن 66468095-9) ولی تمام خطوط کل 8 ساعت اشغال بوده اند. با روابط عمومی وزارت خانه تماس گرفته شد، گفتند نمی­توانند کمکی کنند. با بارزسی وزارت نفت تماس گرفته شد فرمودند دستور وزیر است و آنها پاسخگو نیستند باید با قسمت آزمون وزارت نفت تماس گرفته شود و یا نامه به شخص وزیر نوشته شود.

ثبت نام برای ازمون تا اول آذر است و در حال حاضر کسی پاسخ گوی این شروط عجیب نیست.
لازم به ذکر است در بین ثبت نام کنندگان در حال حاضر بچه هایی هستند که شرایط را ندارند ولی به امید اینکه این شرایط تغییر داده شود ثبت نام کرده اند.

 
 
 
دوشنبه ۲۹ آبان ۱۳۹۶ ساعت ۱۱:۱۱
کد مطلب: 19579
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
امیدوارم شرایط بازنگری شوند. شرایط اعلام شده طوری است که گویا افراد از قبل انتخاب شده اند
سپهر
Iran, Islamic Republic of
مطلبت خوب بود. ولی نمیدونم چه نیازی ب مقایسه بین آزاد و دولتی هست؟؟؟ این شروط واسه همه سخته. هم دانشگاه آزادیا هم دولتیها .
چرا فک میکنی شرایط واسه دانشگاه آزادیا راحت تره ؟؟ چند نفر رو دور و برت دیدی که تو دانشگاه ازاد با معدل 19 فارغ التحصیل شن؟؟؟ مگه بچه بازیه معدل 19 ؟؟؟ دیکته و انشا که نبوده معدلمون 19 بشه.

حالا از هر هزار نفر یکی هم معدلش 19 باشه باز معلوم نیست رتبش یک تا سه باشه!!! یعنی کلا هیچ.

باید شرایط تغییر کنه هم واسه دانشگاه آزادیا هم دولتیا. کلا باید شرط معدل و رتبه برداشته بشه و بصورت امتیاز دربیان این فاکتورها.
Iran, Islamic Republic of
نظر شما درست است ولی الان شرایط بچه های دانشگاه آزاد خیلی بهتر از دولتی است این را قبول کنید
ارشد
Iran, Islamic Republic of
منم کاملاً موافقم با این مطلب
من که تو دانشگاه های برتر درس خوندم هم کارشناسی و هم ارشد، به خاطر شرط رتبه نمی تونم شرکت کنم
زهرا
Iran, Islamic Republic of
من مکانیک خوندم و معدلم 18 هست دانشگاه تبریز ولی به دلیل رتبه ارشد نمی تونم شرکت کنم برای خودم متاسفم که تو جامعه ای درس خوندم که از حداقل شرط شرکت در یک ازمون استخدامی محروم شدم به چه دلیل امسال من از شرکت در ازمون محروم شده اند
ادریس
Iran, Islamic Republic of
اگه آزمون میخواین بگیرین این شرایط کهکشانی چیه باز ، هر دانشگاه استادای خودشو داره شاید یکی لج شد به یکی 0/5 داده بود اون دیگه صلاحیت نداره
Iran, Islamic Republic of
دانشگاه های ازاد به هم فرق دارند دانشگاهی مانند علوم تحقیقات معدل دانشجویانش خیلی بالا است ولی برعکس تهران جنوب
به هر حال دانشگاه دولتی در هر شهر نسبت به دانشگاه های ازاد ان برتری دارد بنابراین قراردادن شرطی برای فارغ التحصیلان دانشگاه ازاد در صورتیکه برای داوطلبان دانشگاه دولتی در نظر گرفته نشود اجحاف می باشد. قبول کنید شرایط اعلام شده به نفع دانشگاه ازادی ها است
رضا
Iran, Islamic Republic of
من تو دانشگاه دولتی رشته مهندسی برق خوندم و بین ۳ نفر اول رشته خودم بودم اما تو این ازمون نمیتونم شرکت کنم. افرادی رو میشناسم که الان تو ازمون ثبت نام کردن ولی اطلاعات و سوادشون نصف منم نیست و این خیلی منو اذیت میکنه. دارن از بیکاری جوونا سو استفاده میکنن. واقعا امیدوارم شرایط عوض بشه
داوطلب
Iran, Islamic Republic of
با سلام
لطفا این متن و بزارید تو گروه شاید به دست مسولین برسه
خیلی ها از این 19هزار نفر که ثبت نام کردن بدون اینکه شرایطی مثل گذشت 4 سال از مدرک(الکی زدن سال 92)؟رو داشته باشن ثبت نام کردن
لطفا این شرطها رو بردارید
رضا
Iran, Islamic Republic of
خب چه اشکال داره کسی که رشته اش مرتبط با شغل مورد نظر باشه بتونه تو ازمون شرکت کنه و شانسش رو امتحان کنه؟ قبلا شرط معدل ۱۴ میذاشتن و خیلیا اعتراض میکردن که نمیتونن شرکت کنن. شرط معدل ۱۷ برای رشته های مهندسی قطعا شرط درستی نیست
Iran, Islamic Republic of
سلام خسته نباشید
قرارداد مدت موقتها بعد از خدا چشمشان به اطلاع رسانی مظلومیتشان از طریق شما هستند
Iran, Islamic Republic of
اخه معدل 19 میتونه تو سایت عسلویه بدود