۰
رگ سفید تکرار شود

​از مهار چاه 50 کریت بیشتر بدانیم

فردا چهل و پنجمین روز فوران چاه 147 رگ سفید یا به قول مدیران نا آشنا به نفت «رگِ سفید» است. عدد 45 برای صنعت نفت کشور و بویژه حفاری معنایی خاص دارد؛ از روزی که چاه 50 کریت اهواز در سال 71 آتش گرفت «ربع قرن» می‌گذرد و قدمای حفاری به یاد دارند که این چاه چگونه طی مدت 45 روز مهار شد.
​از مهار چاه 50 کریت بیشتر بدانیم
به گزارش ميزنفت، زمانی که این چاه فوران کرد روزانه 70 هزار بشکه نفت می‌سوخت و 50 میلیون فوت مکعب دود می‌شد. ارتفاع شعله آتش اين چاه، بيش از110 متر تخمين زده مي‌شد و بيش از 2 هزار فوت در ثانيه نيز، سرعت فوران چاه بوده است. بنابر آنچه که سایت شرکت ملی حفاری ایران نوشته است 1560 كيلوگرم در ثانيه هوا نيز به وسيله شعله‌هاي آتش اين چاه سوزانده شده و درجه حرارت ايجاد شده در مركز شعله بيش از 4 هزار درجه فارنهایت بود.

عملیات اطفای حریق از روز 26 بهمن ماه چند ساعت پس از آتش گرفتن چاه آغاز شد. با توجه به سرعت فوران چاه و حجم آتش، گروهی بر این عقیده بودند که مهار آتش به وسیله نیروهای داخلی غیرممکن است ولی نیروهای داخلی بدون توجه به این نجواها، کار مهار آتش چاه شماره 50 اهواز را آغاز کردند.

گروه های عملیات مناطق نفت خیز جنوب و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به منظور خاموش کردن آتش چاه روش های گوناگونی را آزمایش کردند و سرانجام تصمیم گرفته شد با استفاده از بمب های هدایت شونده، کار جداسازی فلنج از سر چاه عملی شود. گروه های عملیات با استفاده از دستگاه برش پیچ های فلنج 12 اینچ را بریده و توانستند با مهارت خاصی شیر توپی معویب را از سر چاه بردارند.

برش پیچ های فلنج 12 اینچ به وسیله آتش در حالی که روزانه 50 میلیون فوت مکعب گاز آماده اشتعال و 70 هزار بشکه نفت خام با فشار بی امان در حال خروج بود از بارزترین نمونه ها شهامت و ایثار کارکنان صنعت نفت بود. اعضای گروه مهارگر پس از برداشتن شیر توپی معیوب آماده شدند تا شیر توپی جدیدی را بر روی چاه نصب کنند ولی ابتدا می بایست چاه خاموش شود. تلاش های وسیعی برای خاموش کردن چاه صورت گرفت که به علت فشار بیش از حد چاه کارساز نبود از جمله این عملیات انفجار بمب های هدایت شونده بود که در چندین نوبت انجام شد.

خلاصه آنکه مهارگران در یک حرکت جهادی موفق شدند پس از گذشت 45 روز یکی از پرفشارترین چاه های نفت جهان را که توسط منافقین به آتش کشیده شده بود، با انجام عملیات ابتکاری و منحصر به فرد مهار کنند که امید است چاه 147 رگ سفید یا به قول مدیران نا آشنا به نفت، «رگِ سفید» هم طی روزهای آتی به چنین سرنوشتی دچار شود.
 
 
 
سه شنبه ۲۱ آذر ۱۳۹۶ ساعت ۲۱:۵۱
کد مطلب: 19793
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *