نگاهی دیگر به حادثه سانچی

واقعیت این است

26 دی 1396 ساعت 19:02


به گزارش میز نفت، کاپتان مهرآور نوشته است:

به‌عنوان عضو کوچکی از جامعه دریانوردی که 30 سال در این حرفه مشغول خدمت هستم به‌عنوان كاپيتان کشتی‌های نفت‌کش و حمل مواد شیمیایی و افسر راهنماى نفت‌کش‌های غول‌پیکر لازم دانستم مواردى به شرح ذيل را به‌منظور رفع برخى ابهامات بیان کنم. ضمن عرض تسليت به تک‌تک اعضای خانواده محترم درگذشتگان شهادت گونه نفت‌کش سالنچی به آگاهی می‌رساند كه:

١-طراحی نفت‌کش‌ها به صورتی نیست که محل زندگی افراد به‌طور کامل از نفوذ گاز جلوگیری کند در زمان فعال شدن سنسورها فقط AC و فن‌ها از کار می‌افتد.

٢-در کشتی‌های نفت‌کش طبق قوانین جهانی کلاً 4 ست لباس آتش‌نشانی با کپسول اکسیژن وجود دارد که زمان استفاده از آن محدود به ظرفیت کپسول است.

٣-قایق‌های نجات از جنس فایبرگلاس است که طبق قوانین جهانی به میزان مشخصی در مقابل آتش مقاومت دارد و در مقابل انفجار و حرارت بسیار بالا با توجه به محموله سانچی قابل‌استفاده نبوده است.

٤- امکان استفاده از جلیقه نجات و پریدن داخل آب به‌هیچ‌عنوان وجود نداشته چون نفت از آب سبک‌تر است و تا شعاع چندین هزار متر نفت شناور بروی آب دورتادور کشتی مشتعل بوده اشت.

٥-با ایجاد انفجار اولیه در یک یا دو مخزن، دیواره مخازن مجاور دچار پارکی خواهد شد و آتش منتشر می‌شود.

٦- درست است که هر دو کشتی مجهز به رادار بودند ولی با یک اشتباه محاسباتی کوچک از هر یک از دو طرف مقابل امکان تصادف غیرقابل‌اجتناب خواهد بود به‌ویژه در تاریکی شب و شرایط نامساعد جوی و احتمال وجود تورهای صنعتی ماهیگیری که ممکن است به شعاع چندین مایل در محل تصادف باعث تأثیر بر تصمیم‌گیری هرکدام از کشتی‌ها داشته باشد. قابل‌ذکر است که بسیاری از اظهارنظرها غیر کارشناسی و بدون علم کامل به قوانین دریایی است و تنها با بررسی دقیق کارشناسان خبره و باتجربه‌ای حادثه قابل کارشناسی است.

٧-پیگیری صاحب محموله بسیار ساده است و کره جنوبی رسماً اعلام کرده است که محموله برای این کشور بوده و از طرفی با توجه به حساسیت‌های جهانی به کره شمالی کوچک‌ترین حرکات و فعل‌وانفعالاتی در اطراف کره شمالی زیر ذره‌بین نیروهای نظامی مستقر در منطقه است و عملاً انجام چنین کاری غیرممکن.

٨- استفاده از پرچم کشورهای خاص مانند پاناما و قبرس و لیبریا در کل دنیا برای تمامی شرکت‌های کشتی‌رانی یک امر عادی است و دلیل آن استفاده از تخفیف‌های مالیاتی و سادگی نقل و انتقالات قانونی است.

٩-بندر مبدأ مطابق اسناد و مدارك معتبر کاملاً مشخص و معين است كه عسلويه است.محموله بارگيرى شده در عسلويه ميعانات گازى يا كاندنسيت ايران بوده است و بارنامه محموله و كليه اسناد بارگيرى مورد تأييد نماينده بین‌المللی خريدار محموله قرارگرفته است. اسناد بارگيرى و گزارش تک‌تک مخازن مورد تأييد بازرسان ويژه شركت ملى نفت ايران در حين عمليات بارگيرى از طريق اس بي ام صادراتى در عسلويه قرارگرفته است.


کد مطلب: 20118

آدرس مطلب: https://www.mizenaft.ir/report/20118/واقعیت-این

ميز نفت
  https://www.mizenaft.ir