۰
۱
سرگذشت جالب رئیس شرکت کاسل

کارگر کشت برنج حالا رئیس کاسل است

رئیس کاسل - میز نفت
رئیس کاسل - میز نفت
میزنفت/ ژی میشینگ، مدیرعامل و رئیس هیئت‌مدیره شرکت خدمات میادین نفتی چین (کاسل) سرگذشت دشوار خود در دوره کودکی را بارها در نشست‌های مختلف بازگو کرده است. در دوره نوجوانی، ژی چند بار در هنگام کار در مزارع کاشت برنج با گرمازدگی روبرو شده بود. وی به همراه پدر و مادرش در استان آنهوی زندگی می‌کرد.

وی در این مورد می‌گوید: من همچنان بعد از گذشت سال‌ها، از آفتاب متنفرم. این تلاش زیاد و فقر در زندگی ژی در دوره کودکی باعث شد تا برای ادامه تحصیل روانه دانشگاه نفت چین شود. دولت چین اکثر دانشجویان این دانشگاه را بورسیه می‌کند و هزینه تحصیل افراد نیازمند را پرداخت می‌کند.
ژی می‌افزاید: خانواده من نمی‌توانستند هزینه‌های تحصیل مرا در سایر دانشگاه‌ها پرداخت کنند. به همین دلیل من به دانشگاهی رفتم که بتوانم از تأمین هزینه‌های آن برآیم. ژی در سال ۱۹۶۸ میلادی متولد شد و از کودکی در فعالیت‌های کشاورزی و دام‌پروری به خانواده‌اش کمک می‌کرد.
 
*حضور بر روی دکل‌های حفاری
پس از دانش‌آموختگی در دوره کارشناسی رشته حفاری، ژی در سال ۱۹۹۱ میلادی و به مدت ۱۳ سال بر روی دکل‌های نیمه شناور حفاری مشغول به کار شد. در این مدت، وی دو سال بر روی دکل ریدینگ اند بیتس که بعدها توسط شرکت ترنس اوشن خریداری شد، مشغول به کار بود.
وی در ابتدا در مشاغل ساده‌ای نظیر نقاش و دستیاری تا حفاری به کار مشغول شد. کار طولانی ۱۲ ساعته، دشوار و طاقت‌فرسا بود. این کار نیازمند هوشیاری و آمادگی برای رویارویی با شرایط اضطراری است.

ژی از کار در شغل حفاری بر روی دکل نیمه شناور نانهای ۶ در سال ۱۹۹۶ میلادی باافتخار یاد می‌کند. این دکل توانست نخستین میدان گازی چین بانام پینگو را در آب‌های دریای چین شرقی کشف کند. شرکت نفت و گاز شانگهای بهره‌بردار این میدان بوده و تولید روزانه کنونی آن ۱ میلیون مترمکعب است.
ژی در سال ۲۰۰۳ میلادی در بخش حفاری شرکت کاسل به‌عنوان شرکتی تازه تأسیس و زیرمجموعه شرکت سینوک کار خود را آغاز کرد. این شرکت راهبری ۷ دکل فراساحلی را برعهده‌گرفته بود. وی بعدها به سمت معاون مدیرعامل کاسل منصوب گردید و در سال گذشته به‌عنوان مدیرعامل آن برگزیده شد.

این غول صنعت حفاری در سایه رکود حاکم بر بازار، روزهای دشواری را می‌گذراند. وی در مسیر روزآمدی شرکت کاسل در چارچوب یک برنامه جامع گام برمی‌دارد و براین اساس در سال 2035 میلادی، شرکت کاسل در کنار شرکت‌های بزرگ شلومبرژر و هالیبرتون، سه غول صنعت خدمات حفاری دنیا را تشکیل خواهند داد.

وی در نظر دارد تا ۵۰ درصد درآمدهای شرکت خود را در سال‌های فرارو از خدمات ارائه‌شده به مشتریان خارج کشور تأمین کند.ژی می‌گوید: به‌عنوان یکی از اولویت‌های کلیدی، توسعه فعالیت‌های بین‌المللی به این معنا خواهد بود که ما با رویکرد تهاجمی در مناقصه‌های فراساحلی بین‌المللی خدمات حفاری و با ارائه خدمات فناوری محور شرکت خواهیم کرد.

وی می‌افزاید: درگذشته شرکت کاسل برای انجام سفارش‌ها وابسته به شرکت سینوک بود؛ اما رکود به وجود آمده به ما آموخت با توسعه جهانی سبد پروژه‌ها، ریسک عملیاتی کاهش خواهد یافت؛ اما تمرکز بر بازار داخلی، نتایج نامناسبی به همراه خواهد آورد. شرکت کاسل در زنجیره خدمات خود دارای ۱۳۰۰۰ کارمند بوده و اکثر کارکنان آن به ارائه خدمات به شرکت سینوک در آب‌های چین و یا در قراردادهای مشارکت در تولید مشغول هستند.
 
*دگرگونی سنت‌های کهنه
ژی خواهان تغییر کسب‌وکار سنتی شرکت کاسل با اعزام کارکنان چینی به میادین بین‌المللی است. تأسیس شش مرکز بازاریابی بین‌المللی برای پوشش بازارهای آسیا خاورمیانه، شرق دور، آمریکا، اروپا، آفریقا و اقیانوسیه از اقدامات آقای ژی محسوب می‌شود.

شرکت کاسل یکی از چند شرکتی است که قادر به ارائه خدمات فراساحلی کلید در دست از مطالعات زمین‌شناسی و لرزه‌نگاری تا پردازش داده‌ها و حفاری و تکمیل چاه‌های نفت و گاز است.

هزینه‌های رقابتی و دارا بودن همه خدمات موردنیاز کارفرمایان به کاهش زمان عملیات و هزینه‌ها منجر می‌شود. دارا بودن کارکنان مستعد، کلید ورود کاسل به بازارهای بین‌المللی است. در انستیتوی کاسل تلاش می‌شود با ایجاد بانک افراد متخصص و مستعد و ارائه دوره‌های آموزشی در سراسر سال از این مزیت کارا، بهره‌برداری گردد.

یادگیری در محیط عملیات و اختصاص چهار روز از هر ماه برای حضور در دوره‌های آموزشی از ویژگی‌های برنامه‌های شرکت کاسل برای کارکنان جدید است. آقای ژی سرمایه‌گذاری هنگفتی نیز در پژوهش و فناوری انجام داده و تعداد کارکنان این بخش در سال ۲۰۲۰ میلادی از مرز ۲۰۰۰ نفر فراتر خواهد رفت. تعداد کنونی کارکنان این بخش ۴۰۰ نفر است.

اختصاص بودجه هنگفت ۹۰۰ میلیون یوانی (برابر با ۱۴۰ میلیون دلار) برای توسعه بخش اکتشاف نیز از راهبردهای شرکت کاسل در سه سال فرارو محسوب می‌شود.

با ایجاد مشوق‌های مختلف، کارکنان شرکت کاسل تلاش گسترده‌تری برای یافتن ذخایر نفتی انجام خواهند داد. در سال ۲۰۱۷ میلادی و با رشد خیره‌کننده ۵۱.۸ درصدی درمجموع مناطقی با مساحت ۲۳۲۱۸ کیلومترمربع و عموماً در بخش فراساحلی، توسط شرکت کاسل لرزه‌نگاری سه‌بعدی گردید؛ اما در بخش لرزه‌نگاری دوبعدی شاهد کاهش حجم عملیات آن‌ها بوده‌ایم.

شرکت کاسل به انتظار افزایش قیمت نفت ننشسته و در سه سال اخیر در بخش ساخت توربین‌های بادی فراساحلی فعالیت خود را آغاز کرده است. هرچند چشم‌انداز توسعه فعالیت‌ها در سال ۲۰۱۸ میلادی جذاب‌تر به نظر می‌رسد.

در سه فصل نخست سال ۲۰۱۷ میلادی، روزهای فعالیت عملیاتی دکل‌های حفاری شرکت کاسل با افزایش ۵.۴ درصدی نسبت به دوره مشابه سال پیش از آن به ۶۴۱۰ روز افزایش‌یافته است. هرچند زیان خالص شرکت کاسل در سال گذشته کاهش‌یافته، اما همچنان شاخص‌های مالی این غول چینی نظیر اکثر رقابتی آن‌ها در محدوده قرمز قرار دارد.

درآمد عملیاتی شرکت کاسل در سال گذشته میلادی با رشد ۸.۸ درصدی به ۱.۸ میلیارد دلار افزایش یافته است. توسعه بازار حفاری در خاورمیانه و جنوب شرق آسیا از عوامل کلیدی تأثیرگذار در این بخش است.

در همه این سال‌ها، بخشی از اوقات فراغت آقای ژی به خواندن شعر و مدیتیشن می‌گذرد. در روزهای تعطیل نیز آقای ژی و خانواده‌اش روانه مناطق کوهستانی می‌شوند. چراکه وی ایمان دارد آینده در دستان بهترین‌هاست.
 
 
 
نویسنده: ژو ایهی
منبع: Upstream
مترجم: محسن داوری
سه شنبه ۱۰ بهمن ۱۳۹۶ ساعت ۱۰:۲۵
کد مطلب: 20262
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
زنگنه وزیر نفت از این آقا یاد بگیره. کسی که از دوران جوانی به خاطر مسائل پشت پرده از وزارت ارشاد میاد تو وزارت نیرو و بعد وزیر نفت میشه نمیتونه وزیر خوب و سرمایه گزاری برای کشور باشه . توسعه نیروی انسانی یکی از اهداف وزارت خونه باید باشه نه هر دم غر بزنه که نیروی انسانی در نفت مازاد . وزیر که عرضه نداره از نیروی انسانی وزارت خونه اش استفاده بکنه مشکل از خودشه نه نیروی انسانی ماهر و زبر دستش