۱
نشست خبری وزیر نفت

من جلو تبدیل وضعیت را گرفتم

زنگنه: قرارداد فروش گاز به شرکت نروژی IFLNG به منظور تولید ال‌ان‌جی در مراحل تصویبی در عمل رد شد، این قرارداد فعلا منتفی است.
من جلو  تبدیل وضعیت را گرفتم
به گزارش میز نفت٬ وزیر نفت صبح امروز در نشستی خبری به سوالات خبرنگاران پاسخ داد. محورهای اصلی این نشست خبری در ادامه می‌آبد:


🔺 زنگنه: قرارداد فروش گاز به شرکت نروژی IFLNG به منظور تولید ال‌ان‌جی در مراحل تصویبی در عمل رد شد، این قرارداد فعلا منتفی است.

🔺 شرکت توتال در فاز دوم کار فاز 11 باید سکوی فشارافزا احداث کند و باید این روال را برای بقیه فازها به تدریج داشته باشیم که با احتساب یک میلیارد دلار هزینه فشارافزایی در هر فاز، به 27 تا 28 میلیارد دلار اعتبار نیاز است.

🔺 تولید بنزین 16 میلیون و 500 هزار لیتر نسبت به پارسال افزایش یافته است که عمده آن از پالایشگاه ستاره خلیج فارس بوده است؛ واحد تقطیر این پالایشگاه به‌زودی وارد مدار می‌شود و امیدواریم هر 3 واحد آن سال آینده به تولید برسد.

🔺 ترکمنستان هم‌اکنون پرونده را  به داوری برده و از ما شکایت کرده است البته ما اعتقاد داریم آنها هم به ما خسارت‌هایی وارد کرده‌اند که پیگیر آن هستیم.

🔺 ما نمی‌توانیم از قراردادی که نزدیک نهایی شدن است نام ببریم زیرا مشکلاتی پدید می‌آورند‌‌. برخی از این مشکلات ریشه خارجی دارد و برخی ریشه داخلی.

🔺 فروش نفت خام ایران در مقابل خرید سلاح دروغ محض است. به هیچ‌وجه در این زمینه عملیات تهاتری نداشته‌ایم.

🔺 با اگر نمی توان کاری انجام داد. اگر بزرگ، احمدی نژاد است که اگر نمی آمد خیلی اتفاقات می افتاد!

🔺 هم‌اکنون، کاری که یک نفر می‌تواند در وزارت نفت انجام دهد، سه نفر دارند انجام می‌دهند. با این وضع چگونه می‌توان بهره وری را افزایش داد؟

🔺 وزیر نفت: قبول کردیم فاز دوم میدان نفتی یادآوران در منطقه غرب کارون با همکاری شرکت چینی ساینوپک توسعه یابد.

🔺وزیر نفت در پاسخ به پرسشی درباره احتمال خروج برخی شرکت‌ها به دنبال فرمایش مقام معظم رهبری مبنی بر خروج شرکت‌های نظامی از پروژه های اقتصادی، گفت:  من در این باره سخنی نشنیده ام اما قرارگاه  خاتم الانبیا (ص) در پارس جنوبی کار می‌کند که البته حجم عمده کار در پارس جنوبی سال آینده پایان می‌یابد. در کارهای دیگر هم البته قرارگاه با نفت همکاری‌هایی دارد.

🔺 مذاکرات در صنعت نفت خیلی جدی پیگیری می شود. برای رعایت سلامت افراد مذاکره کننده را به حداقل رساندیم و اعلام کردیم همه مذاکرات در ساختمان نفت انجام و مذاکرات ضبط شود.بحث ناامیدی و یاس در مذاکرات برای امضای قراردادهای نفتی وجود ندارد و مذاکرات با جدیت پیگیری می‌شود. عمده مذاکرات هم برای توسعه میدان‌های مشترک است.

🔺 تولید نفت در خزر تنها جنبه اقتصادی ندارد بلکه موضوعی ملی است. تولید نفت در خزر بسیار گران است و ممکن است هزینه آن تا 30 دلار برای هر بشکه هم برسد. چند تفاهم‌نامه برای توسعه میدان‌های  واقع در حوزه خزر با شرکت‌هایی مانند لوک اویل و شرکت ملی نفت آذربایجان (سوکار) امضا شده است که امیدوارم نتیجه بخش باشد.

🔺 با خودروسازان هماهنگ شده است که از تیرماه بعضی خودروها تولید نشود. اما واقعیت این است که با این میزان افزایش تولید خودرو و افزایش مصرف سوخت، حتی  با واردات هم نمی‌توان پاسخگوی تامین سوخت بود.

🔺 من جلو جذب نیرو و تبدیل وضعیت در وزارت نفت را گرفتم، البته این بدان معنا نیست که وزارت نفت در بخش عمومی ایجاد اشتغال حضور نداشته باشد.اشتغال را نباید در این جست‌وجو کرد که کارمند ‌وزارتخانه‌ها شد.

🔺 بدهی بابک زنجانی طبق نظر دادگاه نزدیک 2 میلیاد یورو است اما ما برای اخذ یک و نیم میلیارد دیگر نیز درخواست دادیم.من باور نمی‌کنم کسی قرار است پولی بدهد. همه عقلا و مسئولان هم احتمال کمی می‌دهند که پرداختی صورت گیرد، اما ازآن جا که محتمل بزرگ است، همین احتمال کم برای دریافت بدهی پیگیری می‌شود.

🔺 ما دشمنان بدی در دنیا داریم از این رو هم‌صدایی داخلی‌ها با آنها درست نیست.ترامپ هدفش این است که شرایط را برای حضور سرمایه‌گذاران خارجی در ایران بی‌ثبات کند، اما ما تلاش می‌کنیم کار خود را ادامه دهیم.مذاکرات برای امضای قراردادهای نفتی ازسوی ما تا پایان سال نهایی می‌شود، اما همان‌طور که گفتم ما یک طرف قرارداد هستیم.

🔺 پروژه سيراف نميه تمام است اما به تاخير نيفتاده و طي دو سال آينده انجام خواهد شد

🔺 درباره تعدیل مدرک تصمیم‌های لازم گرفته شده است و این موضوع پس از هماهنگی با سازمان امور اداری و استخدامی نهایی می‌شود.

🔺 قرارداد صادرات نفت به روسیه اجرایی شده که قرار است ماهانه سه میلیون بشکه  نفت ایران به روسیه صادر شود و پول آن را نیز به یورو دریافت می‌کنیم.

🔺 قوه قضاییه مسئولیتی برای اعلام دوتابعیتی‌ها ندارد و مسئولیت تحقیق در این باره به عهده وزارت اطلاعات است.

🔺 مشکلات نقل و انتقالات بانکی ربطی به برجام ندارد بلکه مربوط به اقدام‌های محدود کننده آمریکاست. از نظر قانونی هیچ بانکی ممنوعیت کار با ایران ندارد اما برخی بانک‌ها یا سهام آمریکایی دارند یا دلارشان زیاد است و ریسک نمی کنند.

🔺 ما در مسائل بانکی مشکلاتی داریم، اما ربطی به برجام ندارد، ما مظلومیم قربانی تروریسم هستیم، اما در دنیا قسم قبول نمی‌کنند و می‌گویند باید فرآیندی طی شود. باید روابط بانکی خود را اصلاح کنیم.


 
يکشنبه ۱۵ بهمن ۱۳۹۶ ساعت ۱۰:۳۷
کد مطلب: 20322
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *