۰
نگاهی به آخرین تحولاتت گازی قاره سبز

ایتالیا، هاب گازی جدید در جنوب اروپا

ایتالیایی‌ها خواهان انعطاف‌پذیری بیشتر شبکه خط لوله‌های خود هستند. دو خط لوله کلیدی ارتباطی با سوئیس و اتریش، بهسازی و روزآمد شده‌اند. بدین ترتیب ایتالیایی‌ها که واردکننده گاز طبیعی بوده‌اند، هم‌اکنون از امکان صدور این منبع به همسایگان خویش برخوردار شده‌اند.
ایتالیا هاب گازی جنوب اروپا - میز نفت
ایتالیا هاب گازی جنوب اروپا - میز نفت
میزنفت/ مرکز ثقل بازار گاز طبیعی اروپا در حال حرکت به‌سوی جنوب قاره سبز است. یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های دارنده خط لوله‌های گازی، سامانه‌ای راه‌اندازی کرده که می‌تواند ایتالیا را برای نخستین بار به یک صادرکننده سوخت تبدیل کند.

با ترانزیت گاز طبیعی دریای کاسپین از طریق خط لوله‌ای 5.6 میلیارد دلاری و پهلوگیری تانکرهای ال ان جی در پایانه‌های واردات گاز طبیعی مایع‌شده، شرکت اسنام با مدیریت عاملی مارکو آلویرا به دنبال یافتن راه‌هایی است تا ایتالیا را به چهارراه تجارت گاز اروپا تبدیل کند.

در صورت موفقیت این پروژه، انگلستان دیگر بازار گاز اروپا نخواهد بود و هلند و جنوب اروپا، پرچم‌دار بازار گاز این قاره خواهند بود. حجم قابل‌توجهی از گاز صادراتی روسیه و کشورهای جنوب اروپا، روانه این منطقه شده و کاهش تولید گاز از میادین انگلستان دریای شمال نیز در این تغییر تأثیرگذار بوده است.
به نظر می‌رسد موفقیت این پروژه در گروی تأمین گاز بیشتر و ایجاد ارتباط میان فروشندگان و خریداران گاز خواهد بود.

آلویرا در گفتگو با شبکه بلومبرگ می‌گوید: ایتالیا از موقعیت جغرافیایی و سرزمینی مناسبی برخوردار است. ما هم‌اکنون یکی از متنوع‌ترین بازارهای گاز طبیعی را در اختیارداریم. انگلیسی‌ها در دهه 1990 میلادی و در سایه رشد برداشت از میدان‌های دریای شمال توانستند بازار تجارت گاز طبیعی را در اروپا در دست گیرند.

اما از سال 2000 میلادی به بعد، تولید از میدان‌های گازی انگلستان کاهش یافته و خریداران گاز وادار شده‌اند به سایر هاب‌های گاز طبیعی کوچ کنند.
هلندی ها در سال‌های اخیر با کاهش ریسک مبادله‌های ارزی و استفاده از یورو توانسته‌اند در بازار گاز طبیعی، فعالیت خود را گسترش دهند.
هم‌اکنون انگلستان و هلند در بازار 900 میلیارد دلاری گاز اروپا در هرسال از سهم تقریباً یکسانی برخوردار هستند. هرچند گردش مالی این بازار در انگلستان در حال کاهش بوده و سهم  سایر بازارها در حال افزایش است.

سال‌هاست که ایتالیا با صادرات روغن‌زیتون شناخته می‌شود. بسیاری نیز معتقدند ایتالیا فاقد ویژگی‌های موردنیاز برای تبدیل‌شدن به یک هاب گازی است.
در سال‌های کنونی، حجم گاز صادراتی روس‌ها در خاک ایتالیا قابل‌توجه بوده و انفجار سال گذشته در یک ایستگاه پمپاژ گاز در اتریش باعث شد تا جرقه یک بحران ملی زده شود.

با بررسی گزارش‌های کنونی، درمی‌یابیم که حجم تجارت گاز در پایانه پس اس وی ایتالیا پس از دو پایانه ان بی پی انگلستان و تی تی اف هلند قرار دارد.
پاتریک هیتر، پژوهشگر ارشد در مرکز مطالعات انرژی آکسفورد در انگلستان می‌گوید: مهم‌ترین مزیت پایانه پی اس وی را باید دارا بودن زیرساخت‌های موردنیاز، شبکه ملی ساختاریافته و وجود چند منبع مختلف عرضه گاز طبیعی دانست. این شرایط می‌تواند زمینه تبدیل پی اس وی به یک پایانه کلیدی در جنوب اروپا را فراهم کند.

اما آیا ایتالیایی‌ها می‌توانند به تعیین‌کننده قیمت گاز طبیعی نیز تبدیل شوند؟  واقعیت این است که برای دستیابی به این دورنما، آن‌ها کار دشواری به‌ویژه برای رقابت با هلندی‌ها دارند.

آلویرای 42 ساله که پیش‌تر در بانک گلدمن ساچز فعالیت می‌کرده است، آرزوهای بزرگی در سر دارد. وی در سال 2016 میلادی به مدت سه سال به‌عنوان مدیرعامل شرکت اسنام برگزیده شد. این شرکت با حمایت غول نفتی انی ایتالیا در افق سال 2021 میلادی 5 میلیارد دلار در توسعه زیرساخت‌های موردنیاز سرمایه‌گذاری خواهد کرد. همچنین رشد درآمدهای خالص این شرکت 4 درصد در نظر گرفته شده است.

ایتالیایی‌ها خواهان انعطاف‌پذیری بیشتر شبکه خط لوله‌های خود هستند. دو خط لوله کلیدی ارتباطی با سوئیس و اتریش، بهسازی و روزآمد شده‌اند. بدین ترتیب ایتالیایی‌ها که واردکننده گاز طبیعی بوده‌اند، هم‌اکنون از امکان صدور این منبع به همسایگان خویش برخوردار شده‌اند.
 
*جریان صادراتی انعطاف‌پذیر
در سال 2020 میلادی، شرکت اسنام امیدوار است تا گاز صادراتی خط لوله 4.5 میلیارد یورویی ترانس آدریاتیک را دریافت کند. این خط لوله  توسط شرکت بی پی انگلستان و سوکار آذربایجان در حال اجرا است. این خط لوله، گاز میادین دریای کاسپین را به اتحادیه اروپا منتقل می‌کند. بدین ترتیب آرزوی اروپایی‌ها برای ایجاد یک کریدور جنوبی عرضه گاز طبیعی محقق خواهد شد.

این اتفاق از وابستگی اروپایی‌ها به گاز وارداتی خرس‌ها می‌کاهد، هرچند همچنان یک‌سوم گاز مصرفی اروپا از خط لوله‌های ساخته‌شده از میادین سیبری تأمین می‌شود. شرکت اسنام در نظر دارد تا از میدان‌ها قدیمی هیدروکربوری اروپا به‌عنوان مراکز ذخیره‌سازی گاز طبیعی بهره‌برداری کند. با این کار می‌توان از نوسانات تقاضای گاز در فصل‌های سرد و گرم برای مدیریت عرضه و دستیابی به بیشترین سودآوری بهره برد.

مدیرعامل شرکت اسنام معتقد است شرکتش برای خریداری ال ان جی ارزان در فصل تابستان و ذخیره‌سازی گاز برای فروش آن در زمستان، برنامه‌ریزی و تلاش می‌کند.
 
*چهارراه‌های تجاری
ایتالیایی‌ها در سایه دسترسی به منابع مختلف عرضه گاز طبیعی، خواهان تبدیل کشورشان به هاب گازی جنوب و مرکز اروپا هستند. آن‌ها دارای خط لوله‌های واردات مستقیم گاز از الجزایر، لیبی و روسیه هستند. امکان واردات گاز تولیدشده از میدان‌ها دریای شمال و وجود سه پایانه واردات ال ان جی، برگ برنده آن‌ها محسوب می‌شود. نزدیکی آن‌ها به کشورهای خاورمیانه در مقایسه با سایر هاب ها نیز یک عامل موفقیت به شمار می‌رود. با توسعه میدان‌های گازی کشف‌شده در آب‌های مدیترانه نظیر مصر و رژیم صهیونیستی، راه برای واردات گاز از این منطقه در دهه‌های آتی فراهم شده است.

آلویرا معتقد است ساخت خط لوله‌های واردات گاز در مقایسه با واردات ال ان جی، تأثیرگذاری بیشتری بر کاهش قیمت گاز عرضه شده خواهد داشت. از سال‌ها پیش، قیمت گاز در پایانه‌های اروپایی دو برابر قیمت مشابه در پایانه‌های ایالات‌متحده بوده است.

ایتالیایی‌ها چندان با خروج انگلیس از اتحادیه اروپا موافق نیستند. آن‌ها برگزیت را تهدیدی برای ایجاد شبکه اروپایی گاز طبیعی می‌دانند.
انگلیسی‌ها سال‌ها باسیاست‌های عقلایی، حاکمیت بازار گاز را در قاره سبز در دست داشته‌اند، اما دوره انحصار به پایان رسیده و عصر مشارکت و تعامل و ایجاد بازار شناور انرژی فرارسیدهاست.
 
  
نویسنده: رید لاندبرگ
منبع: بلومبرگ
مترجم: محسن داوری
 

 
 
2 Attachments
 
           
Click here to Reply, Reply to all, or Forward
سه شنبه ۱۷ بهمن ۱۳۹۶ ساعت ۲۳:۵۳
کد مطلب: 20362
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *