۰
۲
مدیران بازنشسته در هلدینگ

اعجاز نجومی برای خدمت در پتروشیمی!

در حالی‌که بسیاری از نهادهای عمومی دولتی و غیردولتی نظیر بنیاد مستضعفان، شستا و ... تعدادی از مدیران خود را به دلیل ابلاغ قانون منع بکارگیری بازنشستگان از خدمت مرخص کرده‌اند، صندوق بازنشستگی صنعت نفت و شرکت هلدینگ خلیج فارس هنوز پاتوق بسیاری از بازنشستگان نفتی است.
اعجاز نجومی برای خدمت در پتروشیمی!
به گزارش میز نفت، گرچه نهادهای عمومی خود را از دایره قانون جدید منع به‌کارگیری بازنشستگان مستثنا می‌دانند ولی برخی از این نهادها به‌صورت خودجوش مدیران بازنشسته را کنار گذاشته و در قالب مشاوران از تجربیات آن‌ها بهره می‌برند. بااین‌وجود چنین رویه‌ای در وزارت نفت و نهادهای زیرمجموعه آن دیده نمی‌شود تا نه‌تنها وزارت نفت پیرترین وزارت نفت تاریخ جمهوری اسلامی ایران باشد، بلکه برخی شرکت‌های زیرمجموعه مانند شرکت هلدینگ خلیج‌فارس تبدیل به شرکت‌هایی شده‌اند که مدیران بازنشسته یک روز پس از دریافت پاداش سنوات خود، در این شرکت‌ها به کار مشغول می‌شوند.

هم‌اکنون تعداد بسیاری از مدیران هلدینگ، اعضای هیئت‌مدیره و مدیران شرکت‌های زیرمجموعه بازنشسته بوده و علاوه بر دریافت حقوق بازنشستگی، حقوق دیگری را هم دریافت می‌کنند. این جدای از پاداش حداقل 500 میلیون تومانی است که پیش‌تر دریافت کرده و تا امروز به مدد این امتیازات در مسند کار حاضر هستند.

چند هفته پیش بود که برنامه تلویزیونی پایش به بررسی مدیران پروازی و بازنشسته هلدینگ خلیج‌فارس پرداخت و نام چند مدیر را مطرح کرد که جزو این پدیده جالب هستند. جدای از عادل نژاد سلیم که خود بازنشسته است، علیرضا وفا مدیرعامل پتروشیمی پارس، جمشید سبزکار مدیرعامل پتروشیمی مبین، مجتبی طاهری نجف‌آبادی مدیرعامل پتروشیمی نوری جزو بازنشستگانی هستند که هنوز بر مسند کار هستند.

همچنین محمد صفائیان مدیرعامل شرکت عملیات غیر صنعتی پازارگاد در عسلویه هم که طبق سند منتشرشده، پایان سال جاری به بازنشستگی نائل می‌شود، جزو بازنشستگانی خواهد بود که همچنان مدیر باقی‌مانده تا خللی بر حضور افراد مسن در این هلدینگ وارد نشود. با توجه به تعیین سقف پاداش بازنشستگی در مجلس شورای اسلامی، صفائیان یکی از مدیرانی است که با توجه به نامه نژاد سلیم، پاداش بازنشستگی خود را به‌طور کامل دریافت خواهد کرد و همین موضوع این شائبه را ایجاد می‌کند که دلیل حکم بازنشستگی وی، تعلق گرفتن کامل پاداش بازنشستگی به این مدیر است؛ وی پاداش و حقوق بازنشستگی خود را دریافت کرده تا دوباره با حقوقی بالاتر به کار مشغول باشد، به‌مانند سایر مدیران هلدینگ.



عادل نژاد سلیم طی نامه‌ای به صفائیان اعلام کرده است که پایان سال جاری، وی بازنشسته می‌شود ولی اینکه این ابلاغ بازنشستگی به معنای جدایی صفائیان از مجموعه هلدینگ است یا خیر، سؤالی است که پاسخش در دست زمان است. ازآنجاکه هلدینگ خلیج‌فارس مملو است از مدیران بازنشسته نمی‌توان انتظار داشت که مدیران بالادست هلدینگ به بازنشست کردن بازنشسته‌ها رضایت دهند.

مدیرانی که علاوه بر دریافت پاداش‌های شیرین بازنشستگی و دریافت حقوق‌های نجومی در این مجموعه، حقوق بازنشستگی نیز دریافت می‌کنند اما کارگران و مهندسان جوان با حقوقی بسیار ناچیز باید شاهد جولان آن‌ها باشند. چند هفته دیگر سال 96 به پایان می‌رسد و باید منتظر ماند و دید که در سال 97 قصه حضور بازنشستگان در هلدینگ و صندوق بازنشستگی صنعت نفت به پایان خواهد رسید یا خیر؟

البته با حقوق و مزایای جذابی که هلدینگ و شرکت‌های زیرمجموعه برای مدیران در نظر گرفته‌اند، جدایی بازنشستگان از هلدینگ دور از ذهن است مگر آنکه معجزه‌ای در صنعت نفت رخ دهد. به هر حال هیچ مدیری ولو بازنشسته علاقه‌ای برای عدم برخورداری از این مزایا ندارد چرا که میز خدمت بسیار جذاب است.این جذابیت تنها جنبه شخصی ندارد بلکه می‌تواند خانواده مدیر را به خوشبخت کند، در یکی از همین شرکت‌های مورداشاره فرزندان و برادران آقای مدیر با تأسیس شرکت‌های پیمانکاری، هر یک بخشی از امور شرکت را برعهده‌گرفته تا شرکتی شبه‌دولتی به‌صورت خانوادگی اداره شود و کک کسی هم نگزد که چگونه می‌توان یک شرکت متعلق به مردم را به شکل خانوادگی درآورد.
يکشنبه ۶ اسفند ۱۳۹۶ ساعت ۲۲:۴۲
کد مطلب: 20515
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *


آریو
Iran, Islamic Republic of
سرنوشت صندوق بازنشستگی مشابه صندوقهای اعتباری و سرمایه گذاری است. وزارت مال من است و هرکاری دلم بخواهد می کنم.
فرتوت
ابراهیم
Iran, Islamic Republic of
انگار اوضاع داره بد تر هم میشه . نمیخواهید در مورد مدیر جدید و هیئت مدیره جدید چیزی بنویسید ؟