۱
۲
همه تلاش‌های ختلان برای سه سال پایانی

قلق گیری برای هدف گیری تجارت پتروشیمی

منشی وزیر نفت٬ خود را صاحب قدرتی می‌داند که با تکیه بر آن٬ می‌خواهد این سه سال پایانی را با حداکثر بهره برداری برای خود و یارانش به اتمام برساند زیرا بخوبی آگاه است پس از پایان دولت٬ باید نفت را ترک کند. او امروز در پتروشیمی مشغول خرج کردن نفوذ خود است.
قلق گیری برای هدف گیری تجارت پتروشیمی
میز نفت| ورود بیژن نامدار زنگنه به وزارت نفت در سال 92 یک حاشیه بزرگ داشت؛ او تعدادی از شاگردان خود را به نفت آورد که پرحاشیه‌ترین شاگرد آقای وزیر٬ آیدین ختلان بود. منشی مخصوص زنگنه که با تحصیلات معدنی و کار آزاد٬ به یکباره به طبقه پانزدهم وزارت نفت راه یافت تا در استراتژیک‌ترین بخش اقتصادی کشور٬ به همه چیز دسترسی پیدا کند.

ختلان مسئولیت باشگاه نفت و نیرو را هم به دست آورد و به آرامی به پیش رفت؛ هنوز مشخص نیست نهادهای امنیتی و اطلاعاتی آیا پیشینه و خواستگاه فکری و خانوادگی وی را مورد رصد قرار داده‌اند یا نه اما آیا می‌توان منشی وزیر نفت را که به اموری ابتدایی مشغول بود٬ در سمتی دید که همه چیز را از آن خود کرده باشد؟

او برای تعیین مدیران صنعت نفت٬ تصمیم گیر شده است و از طرفی بسیاری از مسائل مهم کارکنان را در ید اختیار خود می‌بیند. فارغ از اینکه منشا این اختیار کجاست باید گفت ختلان که تا سال 92 همه رابطه‌اش با نفت٬ شاگردی زنگنه بود چگونه می‌تواند در این مسائل مهم تاثیرگذار باشد. او مسئول بررسی صلاحیت کاندیداهای مدیریت منابع انسانی شرکت ملی نفت شد و شخصا نامزدهای این سمت را مصاحبه می‌کرد و در نهایت با مولایی را پذیرفت. در همان ایام قرار بود به سمتی مهمتر دست یابد ولی انتخابات دوازدهم ریاست جمهوری٬ موجب شد کمی صبر پیشه شود تا آنکه با پیروزی حسن روحانی نفس‌ها آرامتر شد. رسانه‌های نزدیک به وزارت نفت٬ وی را همان جوانی معرفی کردند که زنگنه او را به روحانی معرفی کرده است تا وزیر نفت شود در حالی که آن جوان کسی نبود جز ستاری.

با اعتماد دوباره مجلس به زنگنه٬ ختلان احساس قدرت بیشتری کرد و خود را برای مدیریت شرکت ملی صنایع پتروشیمی گرم کرد. از طرفی قصد داشت خسروانی قائم مقام وقت شرکت ملی پالایش و پخش را هم برای مدیریت این شرکت جا بیاندازد که وزیر نفت به صادق آبادی اعتماد کرد. ختلان از این موضوع خشمگین و از آن روز به یعد٬ به دشمن خونی صادق آبادی تبدیل شد. صادق آبادی هم پس از حضور در پالایش و پخش در یک اقدام مهم و بسیار درست٬ خسروانی را از مسند کار کنار گذاشت که با استقبال همه دلسوزان نفتی کشور همراه شد.

این برکناری٬ عصبانیت ختلان را به اوج رساند٬ پس از ناکامی وی در رسیدن به صندلی مدیریت شرکت ملی صنایع پتروشیمی همه چیز برای وی ناراحت کننده بود بطوری که چند روزی را به بهانه ماه عسل در محل کار خود حاضر نشد. با این وجود٬ او برگشت و حالا به فکر جا انداختن گزینه‌های خود برای برخی سمت‌هاست.
پس از اینکه وی بدون یک روز تجربه در حوزه پتروشیمی به عضویت هئیت مدیره هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس درآمد٬ اعتماد به نفسش افزایش یافت. وزیر نفت برای وی حکم عضویت در هیئت مدیره شرکتی را صادر کرد که درآمدزاترین شرکت پتروشیمی ایران است و مدیرعامل آن٬ از متروی تهران به کار فراخوانده شده است.

آیدین جوان حالا پس از حضور در پتروشیمی و با توجه به اینکه تاریخ مصرف وی سه سال دیگر تمام است٬ در تدارک مهره چینی‌های دیگری است که در یکی از این موارد٬ در صدد است وزیر نفت را مجاب کند محمد مهدی رحمتی معاون برنامه ریزی وزارت نفت را برکنار کرده و یکی از دوستان خود و از اعضای دفتر وزارتی به نام مسعود جعفری اصطهبانی را جایگزین وی کند. این در حالی است که رحمتی از دوستان نزدیک زنگنه است و وی به همراه دو نفر دیگر از مدیران سازمان برنامه و بودجه٬ موجب شدند زنگنه در سال 76 به وزارت نفت برسد.

او حتی در پی یافتن راهی برای کنار زدن کریم زمانی از دفتر وزارتی وزیر است و از سوی دیگر٬ برای برکناری نصرت رحیمی از صندوق‌هی بازنشستگی برنامه دیگری در سر دارد. کاظم پور اردبیلی هم دل خوشی از او ندارد زیرا بدون هماهنگی وی و با بازیگردانی ختلان٬ بیک علیزاده به  مدیرکلی امور اوپک وزارت نفت  منصوب شد  در شرایطی که حتی روح ماظم پور هم از این موضوع اطلاع نداشت.

ختلان و تیم وی شامل علی پورابراهیم آبادی٬ یاسر میرزایی٬ مسعود جعفری اصطهباناتی٬ محمد مصطفوی و ... می‌خواهند قله‌ها را فتح کنند. حتی روزهایی که شنیده شد مصطفوی قرار است به مدیریت شرکت ملی نفت منصوب شود هم برگرفته از تحرکات آیدین ختلان بود که نتیجه‌ای در برنداشت.

منشی وزیر نفت٬ خود را صاحب قدرتی می‌داند که با تکیه بر آن٬ می‌خواهد این سه سال پایانی را با حداکثر بهره برداری برای خود و یارانش به اتمام برساند زیرا بخوبی آگاه است پس از پایان دولت٬ باید نفت را ترک کند. او امروز در پتروشیمی مشغول خرج کردن نفوذ خود است چون بخوبی واقف است این بخش چه موهبت‌های پرشماری دارد٬ تصمیم سازان چون بخوبی از این موضوع آگاه هستند ربیعی را به مدیریت آن برگزیده‌اند و در این میان نقش ختلان٬ حساتی تر از چیزی است که می‌توان فکرش را کرد.

او حالا در پتروشیمی خلیج فارس برنامه‌های بسیاری دارد٬ قرار است تعدادی از افراد کلیدی این شرکت با نظر وی جابجا شوند و مهره‌های اصلی سکان را بر عهده بگیرند. او بخوبی متوجه شده است که باید چه کند پس طبیعی است تمرکز ویژه‌ای روی شرکت تجارت صنعت پتروشیمی خلیج فارس داشته و درصدد است ربیعی را در این میان با خود همراه کند. اینکه ختلان علاقه بسیاری برای تقویت این شرکت دارد از آنجا نشات می‌گیرد که تجارت محصولات پتروشیمی محلی حساس و پرسود است و تمامی زحماتی که در صنعت پتروشیمی کشیده می‌شود٬ ثمره‌اش در این بخش به دست می‌آید.

 ایکاش نهادهای امنیتی به تجارب گذشته نگاهی می‌کردند و قدرت نفوذ منشیان را در تصمیمم گیری‌های ریز و درشت٬ از نظر می‌گذراندند. ضرورت ایجاد می‌کند نظارت بیشتری بر امور و تصمیمات پنهان اتخاذ شده٬ صورت پذیرد زیرا روزهای سخت و حساسی در پیش است.
 
شنبه ۱۸ فروردين ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۴۷
کد مطلب: 20725
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
در حاليكه در ساير سازمان هاي دولتي، حكم يك رييس گروه كه تنها مسئوليت هماهنگي 4 الي 5 نفر و تقسيم كار بين آنها را دارد، ماه ها در گرو تصميم حراست معطل ميماند، واقعا جاي تعجب است اين شخص با سابقه اي چنان مخدوش و انگيزه هاي نامعلوم چطور توانسته تا اين حد در تصميم سازي و مهره چيني هاي حساس نقش ايفا كند. دقيقا شرح وظيفه وزارت اطلاعات و نهادهاي امنيتي كجا مصداق ظهور پيدا ميكند؛ و اينكه اينهمه تبعيض براي تاييد صلاحيت افراد از كجا نشات ميگيرد.
Iran, Islamic Republic of
در گذشته در شرکت نفت هم گرفتن حکم سمت B و بالاتر منوط به تایید حراست و ... بود. اگرچه که این قوانین برای کارمندان عادی است و در خصوص این نورچشمی های جناب زنگنه کاملا فراقانونی عمل میشود!!!