۰
۱
شکایت مدیران نیویورک از غول‌های نفتی

قیام نیویورک علیه غول‌های نفتی

هم‌اکنون تعداد صندوق‌های جبرانی نیویورک، پنج صندوق بوده و دارای 5 میلیارد دلار موجودی هستند. مسئولان شهر نیویورک در حال بررسی روش‌های کاهش مصرف سوخت‌های فسیلی درراه دستیابی به زندگی شهری پاک‌تر هستند.
قیام نیویورک علیه غول‌های نفتی
میز نفت| مدیران شهر نیویورک در نظر دارند با شکایت قضایی از غول‌های نفتی به دلیل پدید آمدن بحران تغییر آب‌وهوا از این شرکت‌ها غرامت دریافت کنند. کاهش 5 میلیارد دلاری مصرف سوخت‌های فسیلی در هر سال از دیگر طرح‌های این شهر محسوب می‌شود.

مدیران نیویورک با تعقیب قضایی قدرتمندترین شرکت‌های دنیا خواهان مجازات آن‌ها به دلیل همکاری در گرمایش جهانی هستند. این اقدامات مدیران نیویورک در دنیای امروز بی‌سابقه بوده و پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد آن‌ها در 5 سال آینده می‌توانند یک صندوق جبران خسارت‌های زیست‌محیطی ناشی از مصرف سوخت‌های فسیلی با 189 میلیارد دلار موجودی ایجاد کنند.

هم‌اکنون تعداد صندوق‌های جبرانی نیویورک، پنج صندوق بوده و دارای 5 میلیارد دلار موجودی هستند. مسئولان شهر نیویورک در حال بررسی روش‌های کاهش مصرف سوخت‌های فسیلی درراه دستیابی به زندگی شهری پاک‌تر هستند.

بیل دی بلاسیو، شهردار نیویورک می‌گوید: شهر نیویورک در آستانه گذار از سوخت‌های فسیلی به سوخت‌های پاک قرارگرفته است. ایجاد صندوق جبران آسیب‌های مصرف سوخت‌های فسیلی یک اقدام پیشرو توسط مدیران شهر ما به شمار می‌رود. ما نبرد با فاجعه تغییر آب‌وهوا را آغاز کرده‌ایم و شرکت‌های بزرگ نفتی نمی‌توانند با پنهان‌کاری، پیامدهای مصرف سوخت‌های آلاینده فسیلی را برای حفظ سودآوری خود، پنهان کنند. با بدتر شدن ابعاد فاجعه تغییر آب‌وهوا، شرکت‌های نفتی باید در مسیر جبران حرکت کنند تا شهر نیویورک، پاک‌تر و پایدارتر از امروز شود.

مدیران این شهر تاکنون از مدیر پنج شرکت بی پی، اگزون موبیل، شورون، کونوکوفیلیپس و شل به دادگاه فدرال و به دلیل مشارکت در آلودگی محیط‌زیست  شکایت کرده‌اند.

در مدارک ارائه‌شده به دادگاه با اشاره به آسیب دیدن نیویورک از سیل‌های مخرب و فرسایش خاک به دلیل تغییر آب‌وهوا، اعلام‌شده باید شرکت‌های نفتی به‌عنوان عاملان اصلی این بحران‌ها، در جهت جبران آسیب‌های کنونی و آتی گام بردارند.

گفته می‌شود 100 تولیدکننده سوخت‌های فسیلی، مسئول دوسوم کل انتشار گازهای گلخانه‌ای از زمان انقلاب صنعتی تاکنون هستند و پنج شرکت بزرگ، عاملان اصلی این بحران‌ها به شمار می‌روند.
در سال 2012 میلادی، توفان ساندی شهر نیویورک را درنوردید و خسارت‌های هنگفتی پدید آورد. آمار اولیه نشانگر خسارت ده‌ها میلیارد دلاری به زیرساخت‌های نیویورک به‌ویژه در منهتن جنوبی و اطراف فرودگاه جان اف کندی و به دلیل بالا آمدن سطح آب و گرم شدن اتمسفر بود. همچنین شهردار نیویورک از فاجعه تغییر آب‌وهوا به‌عنوان بزرگ‌ترین تهدید این شهر در سال‌های فرارو یاد کرده است.

آمریکا در دوره ترامپ تلاش می‌کند تا از توافق آب‌وهوای پاریس خارج شود. بدین ترتیب اقدامات مدیران شهر نیویورک اقدامی برخلاف جریان سیاسی حاکم بر آمریکا به نظر می‌رسد.
 
*وداع با انتشار کربن
در دسامبر سال ۲۰۱۵ میلادی، نمایندگان ۱۹۵ کشور دنیا توافق‌نامه آب و هوایی پاریس را امضا کردند تا نقشه راه بلندمدت گذار سامانه‌های انرژی دنیا و باهدف دستیابی به انتشار صفر کربن در نیمه دوم قرن کنونی ارائه شود. 

با رشد پرشتاب فناوری انرژی‌های بدون انتشار کربن، دولت‌های دنیا اطمینان یافته‌اند که تحقق این دورنما عملی بوده و انرژی‌های پاک جایگزین مناسب و کارایی برای منابع انرژی فسیلی خواهد بود. اقتصاد جهانی نیز با تغییر بنیادین در سبد انرژی مصرفی خود در مسیر پایداری گام خواهد نهاد.

مصرف جهانی انرژی در سال ۲۰۱۶ میلادی از مرز معادل ۱۴ میلیارد تن نفت خام فراتر رفته است. اما سهم انرژی‌های تجدید پذیر بر اساس گزارش آماری جهان انرژی بریتیش پترولیوم به‌استثنای برقابی ۲.۸ درصد خواهد بود. در سال‌های اخیر رشد سالانه انرژی‌های پاک ۱۵ درصد بوده، اما برای تحقق دورنمای مصوبه‌های نشست آب‌وهوای پاریس همچنان باید اقدامات بیشتری انجام شود. 

پاول مک کونل مدیر پژوهش موسسه مشاوره‌ای وود مکنزی می‌گوید: ما شاهد رشد چشمگیر انرژی‌های تجدید پذیر هستیم. در ۲۰ سال آینده، میانگین رشد سالانه این منابع بر اساس سناریوی بدبینانه ۶ درصد خواهد بود.   

ما در آستانه رشد قابل‌توجه در استفاده از منابع تجدید پذیر در تولید برق هستیم، اما نسبت به تعهدات رهبران دنیا در نشست پاریس، همچنان عقب‌افتادگی‌های زیادی وجود دارد. از سوی دیگر، خروج ایالات‌متحده از این توافق نیز پیش‌بینی آینده را دشوار کرده است.

در شرایط کنونی، فرصتی برای اشتباه وجود ندارد. در دو دهه اخیر، مصرف انرژی‌های خورشیدی و بادی دنیا ۱۰۰ برابر شده و از مرز ۷۰۰ تراوات ساعت فراتر رفته است. این عدد بر اساس گزارش شرکت بریتیش پترولیوم حدود ۳ درصد از کل انرژی مصرفی دنیا است. با اضافه کردن انرژی برقابی و سایر منابع پاک، مجموع تولید انرژی برق بدون کربن به ۲۷ درصد مجموع برق مصرفی دنیا در سال ۲۰۱۶ میلادی می‌رسد.
کارشناسان معتقدند رشد کنونی منابع پاک در بلندمدت تهدیدی برای سوخت‌های فسیلی بوده و افول زغال‌سنگ در یک دهه اخیر را باید به دلیل رشد انرژی‌های سبز دانست. 
 
*گذار به توسعه سبز   
شهروندان کشورها نیز با افزایش آگاهی‌ها در مورد پیامدهای مصرف انرژی‌های فسیلی به جمع حامیان گذار به منابع پاک و تجدید پذیر پیوسته‌اند. استقبال رانندگان از خودروهای برقی و هیبریدی را باید نشانه‌ای امیدبخش در این حوزه دانست.  در سال ۲۰۱۶ میلادی، مجموع سرمایه‌گذاری در انرژی‌های پاک به ۳۳۷ میلیارد دلار رسید. نرخ سرمایه‌گذاری در بخش بالادستی صنایع نفت و گاز در این سال ۵۱۸ میلیارد دلار بوده است.

در شش سال اخیر باوجود رشد ملایم سرمایه‌گذاری در انرژی‌های پاک، به دلیل رشد چشمگیر کارایی ظرفیت اضافه‌شده تولید برق سبز افزایش قابل‌توجهی و برابر با ۳۳ درصد داشته است. کارایی تجهیزات تولید انرژی‌های بادی و خورشیدی در سال‌های اخیر با رشدی بهت‌آور روبرو بوده و این روند همچنان ادامه دارد.

جهان امروز در حال آماده شدن برای ورود به عصر انرژی‌های فاقد انتشار کربن است. هرچند در آینده نزدیک، شاهد خروج نفت و گاز از سبد مصرف انرژی دنیا نخواهیم بود. اما در این دوره، گاز طبیعی پلی به‌سوی اقتصاد با کربن کم و به دنبال آن، ورود ما به عصر وداع با کربن خواهد بود.  
 
 
منبع: گاردین
مترجم: محسن داوری

 
دوشنبه ۲۷ فروردين ۱۳۹۷ ساعت ۱۲:۲۸
کد مطلب: 20795
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *


راستی
Canada
چند تن از بازنشستگان اسفندماه که برای دریافت پاداش تقاضای بازنشسکانی داده بودند هم اکنون تلاش می نمایند از طریق عقد قرار داد با صندوق دوباره مشغول شوند مشخص نیست این تعداد چقدر است