۰
۱
​پیامدهای فاجعه‌آمیز نشت نفت

دشمنی برای محیط زیست

دشمنی برای محیط زیست
میز نفت| نشت نفت خام به پدید آمدن آسیب‌های زیست‌محیطی سریع و بلندمدت منجر می‌شود. بخشی از این آسیب‌های زیست‌محیطی ممکن است تا چند دهه پس از وقوع نشت، همچنان وجود داشته باشد. در ادامه با تعدادی از مهم‌ترین آسیب‌های زیست‌محیطی نشت نفت آشنا می‌شویم:
  
سرازیر شدن تانکرهای واژگون شده، خطوط لوله و یا دکل‌های حفاری فراساحلی به ایجاد یک لایه سیاه‌رنگ و بدبو بر روی همه‌چیز منجر شده و این مهمان‌های ناخوانده تا سال‌ها، بخشی از اکوسیستم خواهند بود. پس از رسیدن نفت شناور به ساحل، سنگ‌ها و شن‌ها به رنگ سیاه درمی‌آید. با ورود نفت به جنگل‌های مانگرو و سایر بخش‌های جلگه‌ای، گیاهان نفت را جذب کرده و باعث نابودی تدریجی این موجودات زنده می‌شود. بدین ترتیب کل منطقه غیرقابل زندگی برای جانوران آبزی می‌شود.

با شناور شدن نفت بر روی آب‌ها و نفوذ به زیست‌بوم دریایی، آسیب‌های مشابهی در محیط شکننده اعماق دریا به وجود خواهد آمد. مرگ گسترده ماهی‌ها و سایر جانداران کوچک به‌عنوان عضوهایی از زنجیره جهانی غذا، از دیگر پیامدهای فاجعه‌آمیز نشت نفت خام محسوب می‌شود.

پس از فاجعه نشت نفت اگزون والدز در سال 1989 میلادی، تا سال‌ها آسیب‌های زیست‌محیطی این رویداد، ادامه یافت. به‌عنوان‌مثال، مطالعه انجام‌شده توسط سازمان‌های ملی اقیانوسی و اتمسفری در سال 2007 میلادی نشان داد 26000 گالن نفت از این نشت همچنان در سواحل کانادا قابل‌مشاهده بوده و به دام افتاده است. دانشمندان فعال در این مطالعه اعلام کردند که این نفت‌ها با نرخ سالانه چهار درصدی در حال از بین رفتن هستند.
 
*نشت نفت، عامل مرگ پرندگان
پرندگان آغشته به قطرات سیاه نفت، در سراسر دنیا نماد جهانی نشت‌های فاجعه‌آمیز نفت به شمار می‌روند. تعدادی از پرندگان مناطق ساحلی از نزدیک شدن به نفت‌های شناور بر روی آب خودداری می‌کنند. اما پرندگان دریایی که بر روی آب شنا می‌کنند و برای یافتن غذا، در آب شیرجه می‌زنند، در زمان‌های نشت نفت، با این مایع پوشیده می‌شوند. پس از هر نشت نفت، مناطق لانه گزینی پرندگان نیز آلوده می‌شود. اتفاقی که آثاری فاجعه‌آمیز و بلندمدت بر روی گونه‌های جانوری پدید می‌آورد.

پس از نشت نفت سکوی دیپ واتر شرکت بی پی در سال 2010 میلادی در آب‌های خلیج مکزیک که در فصل جفت‌گیری و زاد و ولد پرندگان و انواع جانوران آبزی روی داد، پیامدهای زیست‌محیطی به وجود آمده، آثاری بلندمدت داشت و تا سال‌ها نیز تداوم خواهد یافت. این رویداد بر مسیرهای مهاجرت جانوران نیز تأثیرگذار است، چراکه مناطق توقف پرندگان و جانوران مهاجر، آلوده می‌شود.

زیست شناسان هشدار می‌دهند که حتی مقدار اندکی نفت می‌تواند مرگ یک پرنده را رقم بزند. با پوشاندن پرها با لایه‌ای از نفت، نه‌تنها پرندگان دیگر قادر به پرواز نیستند، بلکه شرایط ضدآب و عایق طبیعی بدن آن‌ها از بین می‌رود و با سرد شدن و یا گرم شدن دما، این جانوران زیبا می‌میرند. جوجه‌های پرندگان دریایی که تلاش می‌کنند مهارت‌های شکار را از پدران خود بیاموزند، با بلعیدن چند قطره نفت، مسموم شده و می‌میرند. در فاجعه نشت نفت اگزون والدز بین 250 تا 500 هزار پرنده دریایی و هزاران پرنده مناطق خشکی و عقاب‌های کوهستانی جان باختند.
 
*نشت نفت، عامل مرگ پستانداران دریایی
وال‌ها، دلفین‌ها، فک‌ها و سایر پستانداران دریایی، قربانیان نشت نفت در دریاها هستند. با آغشته شدن بدن این حیوانات به نفت، امکان تنفس آن‌ها سلب شده و نمی‌توانند تنفس کرده و یا با یکدیگر ارتباط برقرار کنند. پس از آلوده شدن غذاهای این جانوران، پستانداران دریایی، مسموم شده و پس از مدتی می‌میرند. به دنبال فاجعه اگزون والدز، هزاران فک، نهنگ، کوسه و دلفین از بین رفتند. در سال‌های بعد نیز، نرخ مرگ‌ومیر این پستانداران باهوش، رشدی غیرمنتظره داشت.
 
*نشت نفت، عامل مرگ ماهیان
نشت نفت در دریاها در اکثر موارد به مرگ گسترده ماهی‌ها، صدف داران و سایر جانداران آبزی منجر می‌شود. در صورت آلوده شدن تخم‌های ماهیان، شاهد برهم خوردن توازن زیستی خواهیم بود. میگوها و صدف‌های خلیج مکزیک از قربانیان نشت نفت سکوی دیپ واتر بودند. و تعداد این جانداران در آب‌های پیرامونی، تاکنون به میزان قبل از نشت نفت نرسیده است. لاک‌پشت‌ها نیز از دیگر قربانیان نشت نفت در سواحل هستند. با آغشته شدن تخم این جانوران به نفت، یک قتل‌عام خاموش رخ خواهد داد.

درمجموع باید دانست که پیامدهای زیست‌محیطی یک نشت نفت به عوامل مختلفی نظیر مقدار نفت، نوع سیال، موقعیت جغرافیایی وقوع نشت، نوع جانوران محدوده نشت،  زمان مهاجرت و زادوولد آبزیان و پرندگان  و نوع آب‌وهوای منطقه وابستگی دارد. اما یک‌چیز هرگز تفاوتی ندارد: نشت نفت، کابوس محیط‌زیست دریایی است.
 
 
نویسنده: لری وشت
منبع:www.thoughtco.com
مترجم: محسن داوری
چهارشنبه ۲۹ فروردين ۱۳۹۷ ساعت ۱۰:۵۹
کد مطلب: 20810
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *


عباسی
Iran, Islamic Republic of
مقاله خوبی درموردمحیط پرندگان وحیوانات دریایی درمواجه بانست نفت خام دردریاها واقیانوسها بود..امیدوارم دنیا این مطلب رابخوانند ودرک کنند